Det er utrolig mange forskjellige svar som florerer rundt dette. Jeg har fått beskjed om to uker, så leste jeg at det kunne ta ei hel uke og nå leste jeg at noen skrev at det kunne ta FIRE uker??
Er det noen som har et svar? Finnes det ikke noe fasitsvar?
Merkelig at det kan sprike så mye.
Hvor får folk de forskjellige tallene fra?
Det varierer fra person til person. Jeg gikk ned 3kg de første dagene også sto vekta stille i ca5 uker, også gikk jeg ned 1kg i uka 3 uker på rad før det stabiliserte seg på 1/2kg i uka. Og jeg begynte med ekstrem overvekt... De som bare skal ned noen kilo går kanskje veldig sakte ned, men andre går fort ned.
jeg lurer ikke fordi at jeg ikke går ned i vekt, i grunn:) Bare synes det er litt forvirrende når alle har sitt eget svar på dette.
Fra èn til fire uker er liksom ENDEL forskjell da.
Men nå kan det være EN DEL ulike forutsetninger for de stakkars kroppene våre også da ;) Så, om man sier fra 1-4 uker burde ingen rekke å miste motet med en gang om ikke vekta raser ned :p
fins vel ikke noe fasitsvar ,,alle er vi forskjellige ,,noen har slanket seg mange ganger ,og da kan det ta tid før kroppen setter i gang.noen slanker seg for føste gang, og da kan vekttapet komme fort , atter andre,noen unge noen gamle , jo eldre du blir jo vanskligere er det og miste vekt,tar lengre tid ,
derfor alle de forskjellige svar ,, alle svarer ut av sin egen erfaring,, sånn er det bare
Eg begynte her inne for 3 veker sidan, og gjekk ned 4,2 kg første veka, så har det stoppa heilt opp.
Har no vore nøyen og kutta ut alt som eg kan tenke meg har innvirkning, men føler jo heller at det går feil vei. Blir så oppgitt. Buksene er like trange og det einaste eg merker forskjell på er meir stabilt blodsukker, at eg ikkje blir desperat om eg ikkje får mat etter 3-4 timar, og at kroppen ikkje er fullt så stiv og støl som eg var.
Men kva med trim? Eg må innrømme at eg har vore slapp der, og hadde ein teori om at det skulle bli lettare å begynne å trimme når kroppen vart litt lettare og det vart vår. Men det ser jo ikkje ut som om det skjer.... Er litt skuffa over dette her. Har utslag på stix, kun vore ute av ketose 2-3 gonger ved "lovlig" kos i helg, feks. kake som er har bakt etter oppskrift her inne på forumet.
Ser det er så mange som har tatt av masse, og eg har så lyst eg og!! Har et mål om å ta av ca 40 kg. :hjelp::hjelp::veitikke:
Ledestjerne:
Har omtrent identisk historie! Byrja først i desember, gikk raskt ned 4+ kg, pause i jula, start igjen rett før nyttår. Har no tilsaman gått ned 1-2 kg og skal ned (minst) 40.
Men formen generelt er langt betre, har så smått tenkt å byrje med Zumba og litt lett sykling. :)
Men trur problemet mitt er at eg ikkje får i meg nok fett, og ikkje alltid like mykje væske som eg burde, så eg har begynt å dynke alt i smør.
Du har bare vært i ketose i 3 uker og har alt vært ute av ketose 2-3 ganger???
Kosemat er ikke lovlig om det dytter deg ut av ketose! Ikke om du aldri så mye har funnet oppskriften her!
Ettersom det kan ta kroppen 2-3 uker å oppnå maksimal fettforbrenning, har du nok mistet en del vann første uka, og så ikke begynt å forbrenne fett skikkelig fordi du går inn og ut av ketose!
Hold deg i ketose i minst 6 uker før du begynner å eksprimentere med "kosemat" du ikke vet hvordan du reagerer på, så skal du se vekten er mye hyggeligere!:D
Du MÅ ikke mosjonere, men litt, 30 min spasertur feks, er bare sunt!:)
Kitt: Du har bare vært i ketose i 3 uker og har alt vært ute av ketose 2-3 ganger???
Kosemat er ikke lovlig om det dytter deg ut av ketose! Ikke om du aldri så mye har funnet oppskriften her!
Ja.... Eg har tatt prøve med stix, og den har hatt utslag heile veien, men ved mine kosemåltid har den kanskje vore "blank" ved 1-2 dobesøk, altså under et halvt døgn, og så får eg utslag igjen. Er det likevel nok til at ikkje kjem igang?? Skal det sååå lite til? Dei som har gått ned 20-30 kg, har dei fulgt kostholdet slavisk uten ein einaste sprekk?
Kva når ein har gått ned litt, kva er det då rom for? Føler eg har vore så flink, og at eg har gjort dumme feil :flau: som egentlig ikkje var særlig verdt det heller. Er innstilt på at dette er ein endring av livsstil, ikkje kun ein kur.
Eg vil heller smake litt av ei skikkelig kake ein sjelden gong, enn å "kose" meg med "lavkarbo" kake som egentlig smakte ganske dårlig...
Erfaring og observasjoner over tid. Det ser også ut til at du overser det faktum at kroppen ikke er en maskin med av og på knapp for fettforbrenning... :o
Du skal måle ca 2 t etter siste måltid om kvelden. Andre tider vil sannsynligvis ikke gi korrekt resultat.
Det er nok litt av den gamle psyken som henger igjen, trur eg. Før når eg har gått på Grete Roede har eg hatt ein skikkelig sorgprosess ang all maten som blei forbudt. Var jo svolten konstant og tenkte på Bamsemums frå mandag til lørdag når eg endeleg kunne eta 11 stk. Så på an igjen med abstinens i 4 dagar, og så nedtelling til neste lørdag... HALLLO!!!!:eek:
No føler eg meg mett og tilfreds, og har egentlig ikkje særlig lyst på "ulovlig" mat, men likevel så seier psyken at eg skal kose meg litt på lørdagen. Må nok jobbe med at eg koser meg jo til fulle med all den gode maten eg lagar som er lavkarbo, og at eg ikkje har behov for annen mat som kos / trøst / tidsfordriv...
Nei! Jeg spurte fordi at jeg så så mange forskjellige svar, hvor alle la frem svarene som om de var fakta!
Når en person sier: "etter ei uke setter fettforbrenninga i gang" en annen sier "det tar fire uker før kroppen setter i gang fettforbrenninga" osvosv
Da begynner jeg å lure på om det er noen som EGENTLIG har hørt noe fakta om dette.
Hvis du leser spørsmålet mitt så ser du at det jeg spør om er
Er det noen som har et svar?
Finnes det ikke noe fasitsvar?
Hvor får folk de forskjellige tallene fra?
Så nei. Poenget her var ikke at jeg tror at kroppen har en av og på knapp for fettforbrenning.
Jeg spurte. og det er vel lov på denne siden uten å få beskjed om at man mener det og det og med en fin liten :o (åååh, så dum du er) på slutten?
I de svarene jeg har sett - og gitt selv - har det stått at det KAN ta opptil feks 4 uker. Ikke at det er den ene sannheten, men at det er en mulig at det kan ta såpass med tid før vekta for alvor begynner å gå nedover :)
Kanskje greit å minne om at dette er et brukerstyrt forum, altså vil svar gies ut i fra egen kunnskap og egne erfaringer.
En liten digresjon i forbindelse med et innlegg litt lenger opp, om det å tillate seg "småsprekker".
Har gått ned, ganske så jevnt og trutt, siden oppstart i oktober. Men; Det er helt uten "sprekk"! De to gangene jeg har drukket vin (kaller ikke det sprekk, det har vært innenfor mine karbo-grenser, og har ikke spist noe "ulovlig" i den forbindelse) så har vekten stått stille i to uker etterpå.. Så, jo, for en del av oss må null sprekk til for å holde maskineriet (fettforbrenningen) igang, andre tåler adskillig mer. Vi er forskjellige, og må forholde oss til at det er sånn. Innbiller meg at for meg er det sånn at om jeg "ramler skikkelig utpå", så må jeg starte på null, omtrent. Og gå ut fra at det kan ta opptil 4 uker før min forbrenning igjen er på (min) topp. Enda godt jeg hverken lengter etter smågodt, kaker eller pasta.. ;)
Rettferdig? Njaa.. Er vel ting man kan bli utsatt for, som er verre.. :rolleyes:
Takk for svar! Trur det var blant anna meg som spurte om dette her. Eg ser at du har gått ned masse. Kor lenge har du holdt deg til dette kostholdet? Starta du i oktober 2009? Det er jo ikkje lenge siden! Har du hatt periodar der du har fulgt opplegget og stått stille likevel? Inspirerande å sjå at det er mange som har klart dette her! Men har du gått ned over 25 kg på under 3 måneder??
Begynte på ketolyse i oktober, tror jeg har gått ned ca 17 kilo siden da, om jeg ikke husker feil. Flink, ja :D Og heldig, veldig heldig, siden jeg enda tåler meieriprodukter.. Tåler ikke kunstig søtning, ser det ut til (blir i alle fall skikkelig ulve-sulten om jeg har spist noe med slikt i..). Har testa dette to ganger, sukkerfri julebrus i jula og ett kilo opp, en cola light i november, to kilo opp. Bare vann, men likevel, det er heldigvis ikke noe pes å holde seg unna. Trimmer og spiser riktig, for meg, så da går det nedover i rykk og napp..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.