< Tilbake til oversikten

Plutselig gravid, hvordan skal jeg spise nå?

Kuredu sa for siden:

Jeg har fulgt ketolysekuren i 3 mnd, for så å gå over til generell lavkarbo inspirert av ketolysekuren, Annika Dahlquist og Skaldeman de siste 2 mnd. Har stort sett vært i ketose hele tiden, men har nå blitt gravid (veldig lite planlagt!!) og må ut av ketose etter det jeg har skjønt. Men hva skal jeg da spise? Jeg har jo tittet litt rundt og funnet ut at jeg bør sjekke Fedons kosthold og Atkins vedlikehold, og synes sistnevnte virker mest fristende, men finner lite info om det her inne. Er det noen som kan komme med noen gode tips?

Jeg sliter med å klare å få i meg nok karbohydrater (har regnet meg fram til 50-100 pr dag men må se det litt an tror jeg). Jeg vil ikke spise melprodukter, brød, pasta, ris eller noe slikt da jeg er så utrolig fornøyd med å ikke spise det. Har økt mengden med grønnsaker, men kommer liksom ikke opp i antall så det monner. Tar gjerne i mot noen forslag!!!

Yonah sa for siden:

Gratulerer med en liten spire!
Se litt på fedon-mat du;) Det funket fint for meg i forrige svangerskap. Jeg gikk kun over fra ketogen til fedon-mat pga kvalme... Jeg tror ærlig talt ikke ketose er så himla farlig, men at man går ned i vekt kan frigjøre miljøstoffer. Men mange ammende går faktisk fort ned i vekt uansett om de vil eller ei og ketose ved amming er jo liksom frarådet...

Kuredu sa for siden:

Ja jeg har bestilt noen bøker fra biblioteket som jeg skal sjekke ut. Ang ketose er det ikke sikkert det har noe å si, men jeg får vel nesten være på den sikre siden.... Er spent på å se hvordan effekten av lavkarbo kosthold i svangerskap vil slå ut i forhold til EKSTREMT HØY karbo kosthold som jeg hadde i mine andre to svangerskap. Jeg la på meg 15 kg i hvert av de, så blir spennende å sammenlikne.

Takk for raskt svar forresten :)

Carisma sa for siden:

Bønner og linser er fint for å øke karboinnholdet :ja:

Kuredu sa for siden:

Takk for tips!

Licota sa for siden:

Gratulerer med ei lita spire! Så spennende. :love:

Bønner og linser er fint, kanskje en middag i ny og ne med bulgur også. Bulgur er kjempegodt kokt på buljongvann - gir veldig god smak. :) I tillegg har det lavere GI enn ris, mener jeg å huske.

Kuredu sa for siden:

Takk for tips!

Det jeg nå lurer på, dere andre som har vært gravide og kjørt lavkarbo kosthold, hvor mange kh har dere ligget på sånn ca? jeg ser for meg at tiden fremover vil bli sånn passe egenkomponert, og lurer på hva jeg skal legge meg på. Er iallefall ute av ketose nå, det sjekket jeg nettopp. Spiste faktisk noe sjokoladekake fra fryseren i dag for å være sikker på å ikke være i ketose lenger. Det rare var at jeg ikke orket mer enn et par munnfuller av en kake jeg tidligere kunne spist helt ubegrenset av! Så jeg kastet resten. Helt fantastisk deilig! Ellers lagde jeg middag i dag med grønnsaker i form med bogskinke, fløte og ost på toppen. I tillegg slang jeg oppi litt kikerter etter tips fra dere andre, og det var veldig godt. Men med dette dukker det opp et spørsmål til: hvor mye bør jeg redusere på fettmengden nå? Det må jeg vel med tanke på at karbeinnholdet økes? Ikke lett det her.

Altså:

1. hvor mange kh lå/ligger dere andre gravide på pr dag?
  2. hvor mye må en kutte i fett? (smør, rømme, fløte)

takk for at du orker lese!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.