Denne her var himmelsk. Det hele begynte med at jeg hadde lyst på taco, men hadde og blomkål jeg måtte bruke. Så da prøvde jeg meg frem og resultatet ble utrolig godt.
Først setter jeg blomkålen til kok i fløte og smør. Så steker jeg kjøttdeig som jeg blander sammen med tacokrydderblandingen. Stekte først 500g som jeg la i bunnen av formen.
[CENTER]
Et lag med cheddar skiver
Blomkålen ble most med stavmikseren og så lagt som et lag over kjøttdeigen.
Til slutt et nytt lag med kjøttdeig før revet ost på toppen.
[/CENTER]
[LEFT]Når du legger osten på er opp til deg. Jeg har gass ovn med bare undervarme, så jeg legger den på med en gang. Inn i ovnen i 30min ved ca 200C.
[/LEFT]
[CENTER]
Å, nam! Men sånn gul cheddar har jeg ikke sett i norge. Det guleste man kommer er gouda. Jeg har sett gul cheddar, men det er jo ikke cheddar, men sånn vegetabilske greier som man bruker til hamburger.. Finnes det gul cheddar i norge? Jeg vet den hvite er den opprinnelige, men den gule er jo så mye bedre:D
Jeg koker kunne i fløte og smør, ikke noe vann. Men jeg koker med lokket på, veldig viktig. Rør litt rundt så det ikke brenner seg i bunn. Siste min uten lokk. På 1 hodet bruker jeg 2.5dl fløte. Og en del smør for å få fettet. Fløten og smøret dekker bare bunnen og litt opp, ikke all blomkålen. Jeg bruker vel 1-200g smør, kommer litt an på hvor mye blomkål.
Her nede i Østerrike er det Irsk Cheddar, som jeg får i 2 butikker. Godt er det.
Denne hadde jeg til middag i dag. Hadde ikke cheddar og bare en kjøttdeig, men den funket med vanlig ost også :ja: Jeg er litt usikker på om jeg liker blomkålmos - må iallefall venne meg til det. Har aldri vært så begeistret for blomkål. Neste gang skal jeg lage hvit saus av fløte og smør også vende inn i stivpiskede eggehviter.....da får du nydelig grateng konsistens!
Det må jeg prøve en gang. Mulig det ble for mye mos om du tok et helt hode til en kjøttdeig. Normalt lager jeg mos med bacon i, men ikke til dette. Er helt klart favoritten av grønnsaker sammen med brokkoli.
Nå har jeg ikke prøvd det til denne retten enda, men sausen skal bli god og luftig så kan godt bruke 3-4 eggehviter :ja: Jeg brukte denne metoden på en bacongrateng jeg lagde for noen år siden (høykarbo sådan) den ble GOD :sikle:
Dette spiste jeg til middag i dag, og må bare takke for super oppskrift, og si at den smakte helt nydelig!!! Jeg elsker taco (fra mitt liv med høykarbo), og dette var en fantastisk erstatning for den "vanlige" tacoen! Savnet ikke lefser/skjell et sekund, og "premien" er en mage som er superfornøyd med meg som ikke gir den karbohydrater:)
Noen som vet totalt karbeinnhold i den forresten?
Ja, de har ordentlig gul cheddar på en del Meny-butikker eller andre matbutikker med godt utvalg. Jeg får ikke tak i det her jeg bor, så vi pleier å "hamstre" litt når vi er til byen og så fryser jeg dem ned. De smuldrer litt når de har vært i fryseren, men jeg bruker dem jo stort sett bare til varm mat/smelting uansett.
Hadde ikke peiling på hva jeg skulle lage til middag i dag,så da måtte jeg lete litt i forumet. Og vips så fant jeg denne oppskrifta, og var så heldig at jeg hadde ingrediensene til denne retten, og vips så står den i oven....Hadde ikke cheddar da, men Synnøves duger nok;). Jeg gleder meg til middag...:)
Nå er jeg spent. Har en heftig hvitløk/chilivariant av denne i ovnen, med 1,5 kg kyllingkjøttdeig, friske urter, sjalottløk, purre, paprika og tonnevis med cheddar. Brukte masse fløte og smør til blomkåldampingen, sammen med litt salt/pepper, HP-saus og kjøttbuljong. Tenker å servere det med salat, hjemmelaget tacosaus og rømme. Har 5 ungdommer til middag. 5-6 karber i hele retten. Tror dette blir en vinner :)
Oppdatering: Veldig god. Ingen som savnet tacoskjell eller baguette her. Og alle syntes Voss sparkling var bedre enn brus. Try it.
mmm, nam, denne skal jeg prøve. Elsker blomkål/brokkolimos og taco, så å kombinere dette kan ikke slå feil.
Du heller ikke ut fløten, men moser du blomkålen i fløten? Blir den ikke veldig våt?
Er ikke spesielt mye fløte igjen å helde av, den er ganske så godt kokt inn i blomkålen. Men du kan jo helse av det som eventuelt er igjen, i en kopp eventuelt og ha i om den blir for tørr. Jeg har sjeldent opplevd at den blir for våt. Da stort sett med vann, ikke fløte. Er ikke samme mengder fløte som man har vann nemlig.
Som Odinzee sier, mye sukker i kjøpetacokrydder. Og aner du hvor latterlig lett det er å blande sammen eget tacokrydder egentlig? Det tar deg ett minutt å blande en boks med hjemmelaget tacokrydder og det eneste ekstrakrydderet du trenger er sannsynligvis bare spisskummen som du finner i de fleste dagligvarebutikker. Og så har du nok tacokrydder for flere måneder eller år alt etter hvor mye mye tacokrydder du bruker og hvor stor boks vi snakker om.
Jeg har stekt aubergineskiver som er saltet og pepret i smør. Lagt dem i en ildfast form. Hadde cheddarost over.
Stekt 1 pk kjøttdeig sammen med løk, purre, paprika og sopp.
Krydret denne med hjemmelaget tacokrydder, samt et halvt glass tacosaus (first price medium). Hell massen over auberginene.
Som lokk har jeg blomkålmos. Jeg koker blomkålet i vann. Heller av vannet, tilsetter en god klatt smør, en spiseskje fetaost, tilsetter litt fløte, pepper og muskat. Kjører stavmikseren oppi gryta og moser det hele sammen. Smak til med evt. mer krydder/smør/fetaost.
Cheddarost på toppen.
Inn i ovnen på 225 grader til osten bobler og ser deilig ut.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.