< Tilbake til oversikten

Hva fikk meg ut av ketose?

Anyone sa for siden:

Siden jeg er litt usikker på om det ble for mye karbo i går kveld, så har jeg målt med sånne stix litt oftere etter det.

Jeg åt litt pistasjenøtter (sto 6,3 kh pr 100 gram på de) og ca 50 g blåbær. Det var det jeg åt på kvelden som inneholdt karbo. Men så åt jeg ikke noe kveldsmat.

I går kveld var stixen mørk lilla. Det var den i morgest også. Men nå hadde den en farge midt mellom "ikke utslag" og det svakeste utslaget man kan ha. Jeg har kun spist to skiver lavkarbobrød (med 1 g kh pr skive) med litt majones, kokt skinke og hvitost på tidligere i dag. Og så har jeg drukket en halv liter cola light. Men jeg trodde ikke det var karbo i cola light. Eller tar jeg feil?

Kan det være blåbæra som er den skyldige? Eller hva tror dere?

lillemy01 sa for siden:

Så lenge den viste noe utslag så er du jo i ketose, slik jeg har forstått det i hvertfall. Er du ute fra ketose så er den helt uten farge.

Gerd sa for siden:

Stixa er bare en indikator på hva som skjer i urinen.

Personlig så tror jeg ikke du er uta ev ketose. Du skal spise godt over 30-40 (50) karber før du er ute av ketose.
Og det kan være mange grunner til at stixen ike gir utslag: vanndrikking, fysisk aktivitet, lite fett, stress osv osv....

Så ikke stress med de stixa ;)

Viss man kan kalle de pålitelige, så er det resultatet på kvelden et par timer etter sist intatt måltid som er det mest riktige.

Gerd sa for siden:

Ja, utslag er utslag. :)

jeg har (de gangene jeg sjekka) alltid hatt det aller aller mest lyseste utslag, men jeg gikk ned i vekt fordi :D
Det er maten man spiser som er avgjørende om vekta går ned, ikke stixene:p

Anyone sa for siden:

Men jeg er litt redd den svake rosa fargen var mest ønsketenkning fra min side.

Supah sa for siden:

For å få et så nøyaktig resultat som mulig skal du måle om kvelden ca 2 timer etter siste måltid. Men selv da er det ikke alltid til å stole på. Ikke heng deg opp i stixene! Fortsett som du gjør :smile:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.