SORRY! Fikk fint tips av Imse om at denne ost inneholder POTETMEL...klarer ikke og bytte overskriften, men da får denne tråden bli et tips om og holde seg unna istedenfor og prøve.. Beklager igjen, får lese nøyere neste gang jeg skal anbefale noe..
Hvis man IKKE på død og liv IKKE skal spise poteter eller mel etc synes jeg ikke at man skal svarteliste denne osten.. jeg elsker den selv og jeg spiser den og jeg teller karber. Jeg lar den gå inn i karbregnskapet mitt.
Poteter, og særlig potetmel er vel deen verste typen karbohydrater, så om man lever lavkarbo så bør man for enhver pris unngå denne typen "ost", selv med lite karber.
Hvis man reagerer på poteter, bør man unngå denne osten, ellers ikke... mener jeg. Det blir så få karber det er snakk over tid at jeg orker ikke være så bastant. Kanskje derfor jeg klarer holde meg til lavkarbo?
Jeg mener det blir feil å anbefale denne til bruk så lenge man er på et lavkarbokosthold av flere grunner. For det første er jo som nevnt poteter og potetprodukter blandt de verste typene av karbo. For det andre blir det fort til at man slipper opp litt her og litt der, og plutselig ligger man høyt over karbeantallet man skal. Spesielt for nye er det fort gjort å tillate for mange enkle løsninger. Noen av oss syns det er lettere å leve lavkarbo når vi er strikte ;)
Dette kommer helt an på hva slags lavkarbokosthold man er på. Er man på Optimal ernæring/ eller bedre uten brød er stivelse tillatt så lenge man holder seg innenfor karbgrensene (stivelse er forresten i følge kvasniewski foretrukket fremfor fruktsukker og sukker). Fedon har også flere ganger sagt at en ørliten mengde stivelse til jevning av sauser etc, er helt ok. Han har i tillegg vanlig hvetemel i afroditebrødet.
Såvidt jeg kan se så er denne tråden postet i South Beach forumet. Nå er ikke jeg noen ekspert på akkurat denne filosofien, men såvidt jeg kan se, regnes ikke fint mel som ok, uansett hvilken fase du måtte være i. Da kan jeg skjønne at noen reagerer på at denne osten anbefales.
Nå er allikevel 3 gram karbohydrat pr 100 gram en forsvinnende liten mengde (forutsatt at du ikke er på ketogen diett), og folk må klare å gjøre seg opp en mening selv om det er lurt å spise denne eller ikke.
Enig med Alka her, Kwasniewski sier jo at poteter faktisk er tillatt i hans kosthold, men ikke mer enn 300 gram daglig og da inngår frukt/bær og andre grønnsaker (tror jeg) også i dette regnskapet. Så det at poteter = totalt fyfy i hele lavkarboverdenen er jo bare tull, selv om man selvsagt bør velge andre kilder.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.