< Tilbake til oversikten

Sprekk - "teori"

Johnny sa for siden:

Først og fremst, jeg er temmelig fersk på kuren. Har vært under 3 uker (mandag) på den og gått fra 119 til 110 på. Har lest boken og ganske så mye her på forumet.

Har en liten teori som jeg har lest litt om her på forumet, men ingen som har erfaringer med det selv (av det jeg har lest).
Jeg gikk på en velkalkulert sprekk fredag (god jobbmiddag) og inntok vel 2-300g karbo iløpet av 8 timer.
Siden jeg var klar over at jeg skulle sprekke hadde jeg spist mindre fett en hva jeg normalt ville gjort(det skrives vel i boken at man også burde gjøre), men i tillegg kjørte jeg en lett treningsøkt når jeg kom hjem (noe som flere har skrevet på forumet), men "teorien" min var at jeg igår kjørte mer eller mindre "faste" hele dagen i tillegg til en drøy times gange i raskt tempo. Jeg startet med en liten omelett og spiste litt karbonadedeig m/salat til middag og litt bacongull til kveldskosen.
Vekta før jeg startet med karboene var 111.5 og i dag er vekten 110.2. Jeg spiser litt mer idag og regner med at jeg skal være på normal ketolyse på mandag.

Mange sier jo at vekten fort kan gå litt opp og at man får en stopp på de fire første dagene. Hvis denne trenden fortsetter vil jeg sannsynligvis ha tatt av meg 1 kg under "sprekken" og være i normalt gjenge til onsdag hvor jeg fortsetter med ketolysen.

Noen som har noen innspill på dette? Jeg er jo fullstendig klar over at det ikke er en gunstig sak, men for mange som sprekker er det jo greit å vite at man kanskje ikke trenger å sprette opp i vekt (slik jeg har lest mange her gjør).

Torkil sa for siden:

Hei
Du har rett i at sprekker bør unngås, av mange grunner, bla at kostindusert ketose har tendens til å virke svakere etter flere sprekker.:(
Ellers har du vært lur. Trening, og da gjerne litt hardere enn ellers og lett faste dagen etter sprekken vil minske de negative effekter. Men jeg kan bare anbefale dette som en nødløsning, ikke at man gjør det til en vane.
Dessuten trigger en sprekk sukkersuget hos en del og mange får negative følelser som gjør det lettere å fortsette sprekken.
Lykke til videre
Torkil:)

nellie sa for siden:

Når du er vant til å spise masse mat (volummessig) og brått en dag eller to spiser veldig lite, da blir jo vekta automatisk lavere.

Jabba sa for siden:

Jeg har aldri gått opp noe særlig etter mine sprekker....og noen ganger har jeg også gått ned dagen etter......

Yonah sa for siden:

DU er heldig du. Jeg hovner opp og går opp 2-4kg på et blunk. Feks et par vanlige jøttkaker med 5-7g karbo pr 100g hvorav karbene kommer fra stort sett potetstivelse kan gi meg 1-2kg vannvekt. Spiser jeg et par poteter til og 2-3 ss saus og kanskje litt tyttebær, da er jeg garantert 2kg som minimum. Det er jo bare vann og det går av etter noen dager, men det er jo ikke lurt å gå inn og ut av ketose tror jeg for min del. Det verste er nok dog blodsukkerstigningene og derpå fallene som gjør meg superdårlig.

neelam sa for siden:

Vet ikke om jeg misforstår litt,,iflg boka til Skaldeman så har i alle fall hans kropp det lettere for hver gang å "tenne fettbålet". Men om det betyr at han forbrenner energi like bra som i starten, eller at kroppen hans holder lenger på reservene,,, er ikke helt lett å lese. Ut i fra det Torkil skriver, kan det se ut til at effekten minsker etter hver gang man går ut av ketosen. Jeg har ikke merket noe mindre effekt av å begynne på'n igjen - men så går jeg ikke ut og inn nærmest ukentlig heller. Dessuten er jeg vel blitt flinkere til å stadig finne den optimale maten som trigger mine fettreserver på en behagelig måte, og har ei jevn god forbrenning - selv om den sannsynligvis går sakte nedover nå,,i slutten av førtiårene.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.