Hei, jeg lurer litt på hva som skjer hvis man ikke spiser nok fett, stopper vektapet da?
Jeg leser masse her på forumet og leser om folk som "ikke orker spise sååå mye fett" og kjenner meg ikke igjen i dette, kan dette bety at jeg spiser for lite fett kanskje?
En vanli dag for meg ser sånn ut:
Frokost: 2 kokte egg, 1 ss majones, 1 tomat, 5 skiver agurk
Mellommål:3 skiver norvegia, 2 skiver skinke
Lunsj:Blandet salat med kylling eller tunfisk, ca 2 ss majones
Middag:Kjøtt, fisk eller kylling, kokte eller wokede grønnsaker
Eventuellt litt brieost til kvelds.
Ser dette ok ut?
Jeg har nå holdt på i 3 uker og gått ned ca 3 -4 kg, er det bra?
Ettersom ketolyse tilsier noe sån som 5%karbo, 20%proteiner og 75%fett, ser det ut som om du spiser lite fett, ja!
Forenklet kan man si at prosessen med å forbrenne kroppsfett krever en god del energi, og den energien skal du få fra fettet du tilfører kroppen. Dersom tilførselen av energi er for liten, vil vekttapet kunne stoppe opp fordi det ikke er nok energi til fettforbrenning.
3-4 kilo er bra!:)
Du bør kanskje få i deg litt mer fett, men hvis du går ned så trenger du sikkert ikke pøse med på så himla mye?
Hvis du slutter å gå ned så er det lurt å øke på med fettet:)
Hei
Jeg synes 3-4 kilo ser veldig bra ut. De fleste klarer seg med å spise fet mat og grønnsakene som er lov, uten å regne så mye på fettmengde etc.
Lykke til videre -nedover:D
Vennlig Hilsen
Torkil
Vekten sier idag at jeg har gått ned 4,0 kg på 4 uker og utav de gikk jeg ned 2,5 kg den første uken.
Føler at jeg stoppet opp litt og prøver den kommende uken å spise litt mere fett, skal også komme igang med treningen igjen etter et par slappe uker og håper det hjelper forbrenningen igang.
Du har fulgt kuren i 4 uker og har langt i fra stoppet opp. 4kg på 4 uker hadde jeg feiret med flaggheis. Du kan bekrymre deg eller nærmere sagt tenke etter om du spiser riktig når vekta har stått stille i minst 4 uker.
Så lenge du går ned i vekt eller cm og føler deg mett, så tror jeg ikke du trenger å bekymre deg enda.
Fort gjort det;) Jeg skulle på mange måter veldig gjerne gått ned 2kg i uka, men for skinnet min sin del er ca 1/2kg i uka mere enn nok for meg. Nå stror jeg at gjennomsnittet er under det og, men jeg tenker som så at jeg brukte 10 år på å bli så overvektig, så 4-5 år på å gå ned er veldig akseptabelt for meg, det VIKTIGSTE er riktig mat, god mat og matglede. Jeg slet i flere år med problemer med å spise etter noen fæle svangerskap med konstant kvalme og siden et barn som kastet opp døgnet rundt i 2 1/2år.. Og da åt jeg så lite og så mye skittmat at kroppen gikk på sparebluss og regelrett la på seg av langt færre kalorier enn det som liksom er mitt vedlikeholdsbehov. La oss si det sånn, den kaloriteorien til Norske myndigheter, den tror jeg ikke noe på;)
Vel, jeg linker til den tråden i denne tråden! Mulig jeg ikke helt har skjønt poenget, men tror heller jeg uttrykker meg klønete. Les linken og bedøm selv!;)
Det er jo fettet man skal bruke til forbrenningen, dersom man ikke spiser nok fett (eller karbohydrater for de som liker det) vil der tære på proteinlagrene, og de trenger vi til andre ting!
Var det svaret? Nok energi til fettforbreningen høres ut som det koster fett(kalorier)å forbrenne fett. Det var det jeg stusset på. Jeg er klar over at forbrenningen kan nedsettes (at mindre forbrennes)ved for lavt kaloriinntak men leste ikke det i den setningen der,altså.
Vel, hvis det ikke er noe å forbrenne, så vil forbrenningen stoppe opp.
Tenk på forbrenningen som en vedovn.
Hvis du kaster innpå ved så holder flammen seg fin, kaster du innpå for lite, så vil den slukke. Dersom du går tom for ved, så må du bruke møblene (=proteinene) og det vil du jo ikke;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.