Glupe hoder; hvordan blir gramfordelinga hvis energien skal komme likt fra alt?? dvs 1/3 fett, 1/3 proteiner og 1/3 karber?? Ta da utgangspunkt i ca 1800 kcal.. eller det som måtte være et dagsbehov... Har aldri fulgt med på kcal jeg...:p
Når artikkelen snakker om at man skal kutte ned på "Fettrike karbohydrater som finnes i pasta, brød, ris og poteter" så skjønner jeg ikke helt hva de mener. Ser jo ut som et fedonaktig kosthold det der.
Du kan regne ut dette enkelt når du vet at:
Paulùn var veldig engasjert i GI kosthold for noen år siden. Han har skrevet mange GI-bøker og -kokebøker og også hatt noe som heter Paulùn-metoden og nå alltså Iso-dietten. Han har en ny web-side, www.isodieten.se, hvor man kan melde seg inn (litt dyrere enn hans tidligere sider) og hvor man bland annet kan lese om fordelene med iso-dietten (som visstnok - i følge hans egen side - er et sammelsurium av andre dietter) og baksidene med bland annet GI (som han snakket så varmt for i så mange år!), LCHF og Atkins.
Ble først intressert når jeg leste at han hadde noe nytt på gang, men jeg føler meg ikke overbevist om at iso-dietten er greia. :cool:
Han snakker om bivirkninger av LCHF......
Hvorfor mener han at ketonene skaper et surt miljø i kroppen, og at det legger grunnlaget for betennelser? Kanskje jeg virkelig har blitt dum?:rolleyes:
Her er den.... Se i innlegget A-P-O-C her over har skrevet...det var der jeg fant det.... På siden jeg linket til står det jeg nevnte ved LCHF-omtalen i rød skrift. Der står også at vi blir dummere......:p Meget mulig, jeg er vel ikke akkurat rakettforskermateriale, men det har jeg aldri hevdet heller.....:D
33%, 33%, 33% er den fordelingen han ser for seg...
ja, ja da kan en si at han anbefaler mye mer protein enn både det vi på LCHF (20%) og det staten anbefaler (10-20 %)..... :confused:
Vi får jo hele tiden høre at vi kommer til å tømme jorden for proteiner om vi LCHFere spiser som vi gjør, men det samme må vel da gjelde de som følger statens anbefalinger?:p
Det er jo veldig relativt akkurat hvor mye proteiner man får i seg og da. Følger man ketolysekuren, får i seg 3000 kalorier hvorav 20% protein, så får man jo i seg litt mer enn om man spiser iso og f.eks 1800 kalorier om dagen, hvorav 33% protein:p
Uansett hvordan du snur og vender på det er 33% mer enn 20%....Og, en behøver jo ikke spise 3000kcal om en ikke absolutt trenger det da.....;)
Om en er ferdigslanket og ikke har hardt kroppsarbeid er det vel ikke så mange av oss kvinner som trenger 3000kcal....:p
Selv jeg med mine 1,80 spiser ikke mer enn 1800kcal per dag....Jeg er ferdigslanket og holder vekten ......
Fant det nå og skjønner hvorfor han sier det. Takk. Vi blir dummere fordi det ikke kommer nok næring til hjernen uten nok karbohydrater, påstår han. Den har vi hørt før;) Takk:)
Ja? Hvorfor sier han at ketoner skaper et surt miljø i kroppen vår og slik legger grunnlaget for betennelser? Hva med å forklare det til meg og gjerne linke til der du tror han har bakgrunnsmaterialet sitt for å hevde noe slikt? :eek:
jeg ser han sier det her www.kostdoktorn.se/sanningen-om-paulun.
Jeg tar han ikke helt seriøst. I den boka jeg leste av han sist sier han at å spise en bolle med sukker i uka er noe vi bør unne oss. Da måtte jeg le. Teit å si, synes jeg. Han kan jo gjøre det selv men det er useriøst å synse om slikt i en liksomseriøs bok.
Nei, det er det ikke. Det kommer an på det totale energiinntaket.
Dette er også grunnen til at andelen energi fra protein bør være høyere ved lavt energiinntak enn ved høyt energiinntak, fordi proteinbehovet ikke kan regnes i energiprosent...
Så du ikke at jeg tok noen forbehold om høyt matinntak?
Snakker om at vi bør få i oss minimum? 1 gram protein per kg. kroppsvekt her du....:) ....... Det er i så fall en helt annen diskusjon enn den vi er inne på her nå.......;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.