Jeg har forstått litt av dette opplegget, men sitter med mange spørsmål. Usikker på hvor jeg skulle stille dem, men poster tråden her, da alt egentlig har med den første fasen å gjøre (er det feil så regner jeg med at den blir flyttet):)
Kan man spise alle pålegg man vil(f.eks leverpostei) eller er det nei-mat her(bortsett fra sjokoladepålegg og slike ting)?
Hvor mye mat er normalt å spise pr dag? Jeg føler at de fleste her inne spiser ganske mye, men jeg er veldig usikker på hva jeg kan spise.
Jeg har prøvd å planlegge litt hva jeg kan spise og foreløpig har jeg en plan som ser sånn ca slik ut:
Frokost : Oopsie-"brød" med pålegg e/ ostekjeks med pålegg e/egg & bacon e/omelett
Lunsj: Egentlig det samme som frokost e/"pannekake" med fyll(vet ikke helt hvilken pannekake..)
Middag: Kyllingrett e/ svinerett e/ noe annet (som jeg ikke aner hva akkurat nå)
Kvelds: Det samme som frokost/lunsj? Er det lov med smoothies i 1 fase?
Juice o.l fruktdrikker, hvordan er reglene for dette her?
Jeg er egentlig veldig glad i frukt, som eple, druer, melon o.l, kan jeg spise det?
Har lest ut boka jeg fikk tak i på biblioteket (Atkins nye slankerevolusjon), men sitter fortsatt med en del spørsmål.
forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7
Her finner du det du har lov til å spise forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7.... Pålegg som er utblandet på noe vis er i all hovedsak fy, First Price har en leverpostei som er kurant.
Smoothies og frukt er helt fy! Alt av frukt, inkl juice er fy, men etterhvert kan du spise litt bær :) Skal du følge induksjonen strikt er vel også oopsier litt fy....
Denne folderen forklarer jo ikke så mye om hvorfor, så hvis du ønsker å lære mer om hvorfor lavkarbokosthold er bra for deg kan jeg anbefale følgende bøker:
Bedre uten brød, Christian B. Allan og Wolfgang Lutz, ISBN 9788292605172
Sukker: en snikende fare, Dag Viljen Poleszynski m.fl., ISBN 9788205332591
Doktor Dahlqvists guide til LCHF, Annika Dahlqvist, ISBN 9788292605585
I tillegg vil jeg anbefale å lese alle innleggene til Pål på dette forumet, de er svært lærerike. Chunky har også en mengde interessante og lærerike innlegg som kan belyse hvorfor lavkarbokosthold fungerer så bra.
Er det noen som har lyst å komme med konkrete forslag (og ikke bare sende meg videre til den tråden med mange oppskrifter, fordi jeg er like fortapt etter å ha vært der inne) til frokost, lunsj, middag og kvelds?:)
Jeg sliter med dette her. Å finne hva jeg kan spise under første fase:p
Til frokost vet jeg at jeg kan spise egg og bacon...men en blir jo lei av det, hvis en skal spise det til frokost HVER dag i minst to uker.
Jeg vet hvorfor det er bra med lavkarbo og alt dette her, men jeg aner ikke hva jeg skal spise (selv om jeg vet hva som er tillatt og ikke tillatt..har lest den lista nå en del ganger:p).
Nå fikk du jo faktisk en liste over tillatte matvarer på induksjonen på link.
Om det er den norske versjonen av atkins-boka du har lest, så har jeg dårlige nyheter til deg. Den er mer eller mindre ubrukelig. Jeg vet ikke hvorfor, men det er en oversettelse fra tidlig nittitall, og ikke bare det, den mangler veldig mye viktig informasjon! Den boka du bør lese er den engelske utgaven fra 2002.
For å ta det enkleste først: Du spiser for mye ost! På induksjonen (de første to ukene) kan du bare spise ca 110 gram ost, og to ss fløte ELLER rømme/creme fraiche.
Du kan ellers spise alt av grønnsaker som vokser over jorden, og daglig skal inntaket ditt av karbohydrater ligge på tjue gram karbohydrater.
Hvor mye du spiser reguleres av når du er sulten, og når du er behagelig mett. Følg signalene dine ;).
Du kan sikkert spise litt frukt en gang, men så lenge du ønsker å gå ned i vekt, må det unngåes. Juice vil vel aldri være sunt, det er stort sett bare sukker.
Når det gjelder utspedde produkter, så er det veldig greit å se på pakninger hva f.eks diverse påleggstyper inneholder. Å gå for de typene som er lavestt mulig i kh-mengde i starten er lurt, og det aller lureste er å holde seg til helt rene matvarer. Men mye pålegg er utspedd med forskjellige typer stivelser, som fra potet, mais, tapioka etc. Mange her sier de prøver å holde seg til produkter som har mindre enn 5 gram pr 100. F.eks har en del ovnsbakte leverposteier (som first price sin) mindre enn et gram, det burde gå greit.
Du må nesten legge inn en innsats selv også ;), det finnes utrolig mange gode oppskrifter her inne, så lenge du har kontroll over at de er lovlige i forhold til hvilken fase du er i.
Men f.eks omeletter og eggerøre, egg og bacon til frokost. Bakte grønnsaker og stekt kjøtt/nakkekoteletter, smørsauser etc. Det er mye å velge mellom.
Nannas knekkebrød er ikke lovlige på induksjonen, da man ikke skal spise frø/nøtter på induksjonen.
Jeg har en norsk versjon av boka ja. Og synes ikke den var så imponerendes, veldig lite oppskrifter til f.eks fase 1. En del sære retter var det også.
Jeg er veldig glad i alt som har med kylling å gjøre! Kyllingfilet og kyllingkjøttdeig er flittig brukt hos oss. Dette kan man vel bruke i induksjonsfasen(selv om det ikke er ekstremt fett i dette her)?
Det er ikke "dumt" hvis jeg spiser en del retter basert på det(kyllingkjøtt)?
Er det "lov" å spise salat til lunsj(vanligvis ville jeg jo hatt isbergsalat, mais, paprika, agurk, ananas i salaten, men mais og ananas er vel ikke lov?)?
Har sett på lenabeatrice.net at hun brukte pølse i salat(tror ikke hun hadde grønn salat i selve salaten ..), hvilke pølser vil dere anbefale (kyllingpølser:p?)?
Beklager hvis jeg maser mye. Må ha det inn med teskje dette her:eek:Slik at jeg ikke gjør alt galt alt ved begynnelsen.
Hvis jeg IKKE spiser sånn der oopsiting, kan jeg spise ostekjeks til kveldsmat (de der som du har i mikrobølgeovnen og så blir det kjeks)? Med pålegg?
Så lenge du holder deg til lovlig mengde ost, kan du så klart spise osteknekkiser. Om du skal spise pølse så må du sjekke at det er mest mulig rent kjøtt (Nå er Dreamy ikke på induksjonsfasen lenger, så hun kan tillate seg litt mer matvarer, husk, dette er bare to uker før du begynner å øke med vedvarendestigen).
Du kan gjerne spise kylling! Men som du selv sier, så er det jo magert, så det er veldig greit å kompensere med fett på andre måter, skinnet på kyllingen er det feteste, f.eks.
En av mine evige favoritter er baconsnurret kyllingfilet. Du setter ovnen på drøyt to hundre grader, snurrer baconskiver rundt kyllingfileter og steker i ca tjuefem minutter i ildfast form, og så kan du lage grønnsaker til.
Om du leser tillattlisten så ser du hvilke salatgrønnsaker du kan spise, og så kan du komponere ut fra det. Og helt riktig, mais og ananas er ikke tillatt. Hell en god kaldpresset olivenolje over salaten for å få deg nok fett! :)
Osteknekkiser blir det da:p Kanskje.. Hvis jeg lærer meg å regner ut karbohydrater:rolleyes:
Det med kyllingen og bacon er godt. Har spist nesten det samme, bare vi har brukt kremost inni kyllingen, men det kan jeg vel fint droppe, i og med at osteinntaket skal begrenses.
Men, dette spørsmålet er sikkert dumt, men jeg er litt usikker på om jeg har misforstått eller ei. Grønnsaker er på max 7,5 dl (mindre hvis en skal ha salat?), skal jeg regne ut karboinnholdet på dette her, slik at det kommer inn under de max 20 karbogreiene?
Grønnsaker skal man uansett veie og slikt før de kokes, korrekt?
Puh! Masse mas fra min side. Dere får smøre tålmodigheten:cool:
Måltidene for meg på induksjonen var feks stekt nakkekotelett eller knekke 2 egg i en teflonbelagt kjele sammen med 30-50 gr meierismør samt feks tørket gressløk og røre til egget begynte å stivne, eller en omelett med masse bacon, litt purre/brokkoli som jeg spiste med noen paparikaskiver til(den grønne har minst karber). Lager du omelett i muffinsformer er det enkelt å ta med seg. Eller jeg blandet kjøttdeig med godt krydder og ett par egg og stekte som karbonader og spiste med smørsurret spinat til. Salat med masse grønt, litt minimais, tomat, agurk osv, skinke/kjøtt/fugl/fiskebiter med en god olje på. Hardkokte egg med majones gikk det også en del av. Spiste overhode ikke brøderstatninger de første ukene.
Litt av greia er å slutte å skille på måltidene, men spise det som faktisk er lov på induksjonen, bruke fantasien og sette sammen de lovlige varene til ett måltid - uansett tid på døgnet.
Er mat på data et ok program å bruke til dette kostholdet?
Det har jeg iallefall litt kjennskap til fra før av...
Hvordan får en i seg nok fett egentlig? Er litt vanskelig det, å gå fra et kosthold hvor en konstant prøver å unngå alle de tingene som en nå skal prøve å få i seg.:p Har fått med meg at en skal bruke fløte(kremfløte?) og rømme istedenfor de magre variantene (som har i seg mer karbohydrater enn de feite...?). Og ting skal stekes i fett(jeg leste i boka at kokosfett var lurt eller bare smør..?).
Sånn der eggepannekaker, kan jeg lage det i denne fasen? De har jeg testa..og jeg likte dem :) Så det hadde vært greit hvis man hadde lov til å spise dette her..og jeg tror at man har lov, hvis jeg har forstått det korrekt?
Der sa du noe.. jeg skal rett og slett ikke henge meg for mye opp i at nå er det frokost og da spiser man slik, til lunsj har vi det osv..
Gode forslag du kom med, maten altså. Spinat har jeg aldri smakt før:p Haha.. dette kan bli spennendes, gå fra superkresen til å tørre å smake rare matting..:eek:
Hehe, man får brått utvidet "mathorisonten" litt ja ;)
Vi er noen vanedyr og litt av utfordringa er å bryte gamle mønster :)
Det er forøvrig korrekt at man skal bruke de feteste variantene, kremfløte, seterrømme osv, men på induksjonen skal du begrense inntaket av meieriprodukter og så innføre dem gradvis.
Ok.. Men hvis jeg bruker noen dager nå på å få dette til, regnes det som fase 1 eller kan jeg si at jeg starter den når jeg har kommet inn i det og skjønner hva jeg driver på med?
Jeg pleier vanligvis ikke å bidra med så mye oppskrifter og mattips her inne. Men siden du har vanskelig for å se for deg en dag med lavkarbo, kan jeg bruke gårsdagen som eksempel på en dag med ferske råvarer og gode smaker, når den fortsatt er friskt i minne:
Frokost: Kjapt og gæli: stekt miks av 4 skiver bacon/løk/sopp/paprika. Eggerøre av 2 egg med smøreost og fløte.
Lunsj: 3-4 skiver kokt skinke med Norwegia, smør og salat (ikke brød)
Middag (vi er fire i familien):
Blåskjell
1/2 chilli uten frø (finhakket)
1/2 ts revet ingefær
Et par fedd fersk hvitløk
2 sjalottløk (finhakket)
Freses raskt i varm smaksnøytral olje
Legg i et nett blåskjell (ca 1/2 kilo)
Deretter
1 boks kokosmelk
1,5 dl fløte
Når skjellene har åpnet seg strør du over en neve finhakket fersk koriander, deler en lime i båter, presser litt av kraften oppi og legger resten av båtene i suppen. Smak til med litt salt og pepper. Nydelig.
Panne/ovnsstekt torskefilet med sprøtt skinn
ca 800 gr fersk torskefilet til 4 personer
Egg + smør til eggesmør
Kålrot, fløte, muskat, salt og pepper til kålrabistappe
Sett ovnen på 200 grader
Skrap av skjell og urenheter fra skinnet med en skarp kniv
Strø over grovsalt på kjøttsiden, la ligge ca 1/2 time
Skyll av saltet og tørk filetene godt
Stekes i stekepanne med nøytral olje kun på skinnsiden til skinnet blir sprøtt. Husk å riste litt på panna så skinnet ikke setter seg fast.
Legg et bakepapir på en stekeplate, hell over god olivenolje og strø salt og pepper i oljen.
Del filetene i passe serveringsstykker og stek i ovnen i ca 4 minutter med kjøttsiden ned i oljen (til de er ferdige)
Eggesmør og kålrabistappe lages på vanlig måte.
Hvis du erstatter kålrabistappen med wok-grønnsaker, blomkål/brokkolimos eller tilsvarende, blir det bare par gram kh på hele middagen. Med kålrabistappe ca 10-15 gram per pers.
Hele dagen: ca 20 gram kh, 2100 kalorier
Og det beste: det tok ikke lenger tid og kostet mindre enn enn å varme f.eks findus fiskegrateng med poteter, og brødskiver til frokost. Det ville sikkert gitt en tidobling av karbene.
Vil vel si du er i fase 1 når du vet hva du kan spise og ikke spise og klarer å holde deg til det :)
Det er faktisk enklere enn hva det høres ut til :p Min erfaring er at når jeg først fikk karbo-abstinense ut av kroppen var det veldig enkelt og ikke minst godt for kroppen og spise ren mat :) Metthetsfølelsen ble helt annerledes og jeg følte meg så mye bedre!
Et lite tips er å printe ut listene over lovlig mat og ha den lett tilgjengelig, det gjorde det enklere for meg i starten i allefall :)
Ja, jeg har lagt inn lista på pc-en og driver og prøver å lage en liten meny(forslag iallefall), slik at jeg ikke er helt rådvill der jeg står å funderer.
Skal ut å handle idag:p
Foreløpig står iallefall spinat på lista:cool: ...Og kyllingkjøtt i div. varianter, rømme, fløte og..så vet jeg ikke hva annet (salat kanskje..).
Av pålegg så skal man ha rene typer. Hva er rent? Er bogskinke rent pålegg, mens kokt skinke ikke er det? Hva med kaviar?
Mas i vei du, er slik man finner ut av ting ;) Jeg brukte ørlite kaviar, type en teskje sammen med majo for å blande det inne i lettkokt eggplomme, men ikke hver dag.... Kokt skinke maulet jeg, samme med fårepølse, spekeskinke og bogskinke brukte jeg litt av, rev feks litt kyllingkjøtt fra en ferdig grillet kylling eller fisk og la inn i et salatblad med majo og paprika. Slice opp halvtint kyllingfilèt slik at det blir 2-3 tynne deler, stek og spis den kald med meierismør og event noe grønt.
Reker og majo i en paprikabåt eller i et salatbld osv osv.
En tommelfingerregel er at det ikke skal være spedd med potetmel, maisstivelse eller lignende og at det heller ikke er tilsatt sukkerstoffer. Har det i tillegg mindre enn 5 karber pr 100 er det ok ;)
Om du feks kjører baconcrisp i blenderen slik at det blir som mel, rører inn ett par egg og dagens ostekvote og brer dette utover bakeplate (jeg fukter hendene og klapper det ut) har du "noe" å ha under pålegget om det skulle bli helt krise ;)
Nei, det har du rett i. Fort gjort å komme opp i karber med mye meieriprodukter. Men vi har aldri fulgt noen kur, bare begrenset karboinntaket og gått over til rene råvarer. Lever noe a la Lindberg/Atkins vedlikehold nå. Kanskje det beste med egenkomponert, er at vi har drukket så mye rødvin vi har ønsket fra dag en. Bare å fordele kh-kvoten på det man har lyst på :)
Hepp hepp.. det kommer et spørsmål til nokså raskt.. Er mat på data-programmet egentlig noe bra? Jeg la til 2 egg(stekt) og 70 gram bacon (jeg elsker bacon :D)..og fikk da opp at de inneholdt 1 gram karbo for egg og 0 karbo for bacon..
Stemmer det? Synes å ha lest litt her at man bør regne 1 gram karbo pr egg?
Noen programmer som er bedre å bruke enn mat på data?
Det er ca 0.9 pr 100 gr egg og egg har vel ca 60 gr som gj.snittsvekt? Jeg regner 1karb pr 2 egg, men om du vil gjøre det mer nøyaktig gjør du naturligvis det :)
Bruker forøvrig heller diett.no da jeg synes mat på data har litt for mye feil ;)
Er en eller annen som har lagt inn et regneark her som er enkelt og bra... kan se om jeg finner det igjen om du vil se på det?
Jeg registerte meg på diett.no og på måltidet (2 egg og 3 baconskiver) så kommer det opp 0 karbo, men hvis jeg regner 1 karbo for 2 egg er jeg "sikra"..hvor mye bør jeg regne på bacon?
Bare for moro skyld la jeg inn det jeg spiste til frokost. 2 glutenfrie knekkebrød med majones og salami. Altså, bare de to knekkebrødene var 14,2 gram karbohydrater:eek::eek::eek: SJOKK!!!!
Bacon er 0 :)
Samboeren min spiser ikke lavkarbo, men har begynt å sjekke karbinnhold allikvel... han er rimelig overrasket over hvor mye karber det finnes skjult!
Så frokosten min var på minst 14,2 gram karbo..og på det er jeg mett ca 1 time. Nå spiste jeg lunsj som var på 2 gram karbo (?) og jeg forblir faktisk mett litt lenger enn 1 time på egg og bacon..
Men hvis jeg har lyst å spise litt mer til lunsj, kan jeg det :p? F.eks 3 egg?
(Herregud.. jeg kommer til å spise mye egg og bacon.. Jeg elsker bacon:cool:)
Sitter og tenker på hva jeg skal ha til middag.. regner dere 2 kyllingfileter pr person når dere spiser det? Eller 1? Tidligere har vi kun spist 1 per person, men da har vi jo hatt ris eller pomfri ved siden av...
Du skal spise deg behagelig mett! Om det kreves 2 eller 4 egg, 1 eller 3 kyllingefilèter spiller ingen rolle. Det er først og fremst karbohydratene du skal tenke på. Og å få i deg nok fett og nok vann :)
Har du fått med hva jukseris er? Riv blomkål og kok/stek den som ris med masse meierismør... fungerer utmerket!
Jeg trodde mat på data var oppdatert med tabellen fra 2006. På forsiden av lavkarbo, i ketolyseboka m.m. brukes fortsatt tabellen fra 2003, som inneholdt en del feil. Egg har 0,3 gram kh per 100 gram. Et egg er ca 60 gram, dvs 0,18 gram per egg. Jeg pleier å regne 0.
Det var Homer som laget regnearket. Jeg har utvidet det med hele den oppdaterte matvaretabellen (ca 1200 varer) og laget en ny søkefunksjon. Men det er for stort til å laste opp som vedlegg her. PM meg så kan jeg sende det på mail hvis du er interessert.
Jukseris..nope, det hadde jeg ikke fått med meg. Kanskje jeg skal prøve det til middag i dag? Kyllingfilet med surret bacon (haha, denne dietten er super for meg.. bacon over alt jo) og jukseris.
Får bruke noen dager til å lage litt lavkarbo-retter..slik at jeg kommer meg inn i dette her.
Du er ikke den eneste. Jeg har dobbeltsjekket mot en del utenlandske tabeller, og tabellen fra 2006 ser ut til å stemme veldig bra. Det gikk et norsk analyseprosjekt i 2001, 2002 og 2003. Verdiene ble oppdatert i 2004 og 2005, blant annet for egg. Men det er veldig mange som fortsatt bruker de utdaterte tabellene fra 2003.
Denne siden inneholder også en del informasjon om ferdigvarer som ikke står i tabellen: www.matvareguiden.no/
Diett.no er nesten ubrukelig i standardversjon. Jeg brukte den selv, men måtte oppdatere alt av matvarer. Da er den helt ok. Hvis du har iPhone, finnes det en helt fantastisk app (Low Carb Assistant) som er det enkleste jeg har vært borti til nå. Men også der må du legge inn alt selv. Jeg brukte 4-5 timer i løpet av et par dager på å legge inn det jeg trengte.
Diett.no har et mye bedre brukergrensesnitt. Mat på data har oppdaterte matvarelister. Det er opp til deg hva du foretrekker. Jeg fikk fullstendig kløe av Mat på data, og det er ikke så mye jobb å legge inn det du bruker i det daglige på Diett.no.
Ja, helt på jordet. Men det er jo veldig enkelt å oppdatere med egne verdier fra matvaretabellen, og da blir det liggende for alltid. Tar et minutt eller to hver gang du bruker noe nytt.
Nå har jeg rensket kjøkkenet (omtrent iallefall) for mat jeg ikke har lov å spise. Min kjære synes det hele er litt bortkastet, spesielt med tanke på at vi ikke har så veldig mye penger til mat de neste 17 dagene (er 17 dager til lønninga:p). MEN hun er helt med på prosjektet, så det er jo positivt.
Uff, jeg prøvde på å lage meg ostekjeks tidligere idag. Det gikk ikke idag:confused:I går fungerte det supert, men ikke idag:høh:
Uansett, litt lavkarbomat er handla inn. Er litt usikker foreløpig på hva vi kan spise, men det finner vi ut. Har morgendagens mat klar iallefall:p
I dag har jeg spist
"eggpannekake" av 2 egg og en halv desiliter kremfløte
4 skiver ost (norvegia = 40 gram ost)
3 skiver spekeskinke(=18 gram)
Agurkskiver (32 gram)
Jeg får det til å bli 1,12 gram karbohydrater. Er det korrekt? Jeg har sjekka på diett.no OG mat på data.
Jeg har tatt med meg noe mat på skolen (slutter tidlig, så tok ikke med meg så mye):
Joda, men går fetaost under ferskost? Er ikke det noe sånn myseost?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.