< Tilbake til oversikten

Sauser - jevner

Kristin72 sa for siden:

Hva bruker dere for å få en litt tykk saus?
Jeg skal ha en gratinert svinefilet i helgen og her
er det fløte/normannaost saus... men i oppskriften står det at jeg skal ha 1/2 sps hvetemel.... Og det er jo ikke "lov".. hva kan jeg bruke istedenfor?

Kanutten sa for siden:

Hvorfor kan ikke du bruke en 1/2 ss hvetemel?? Reagerer du på hvetemel??

Jeg teller karber og så lenge jeg holder meg under den grensen jeg har satt for meg selv spiller det ingen rolle hvor karbene kommer fra..

Kristin72 sa for siden:

:rodme: Jeg er ganske fersk på dette området... og følger for tiden Thor Fosseids ketolyse kur... Og der er jo ALT av hvetemel bannlyst...
Skal iflg. den kuren ha i meg 25 gr karbo pr dag... Og det er kanskje ikke
så mye karb i 1/2 ss? :rodme:

Gerd sa for siden:

Viss kuren ikke tillater hvetemel, så skal du ikke bruke det :)

Den sausen blir vel litt tykk uten jevning også, kan jeg tenke meg :) Og jo lenger den koker, jo tykkere blir den :ja:

Thor Foseids kur og Ketolysekuren er to vidt forskjellige kurer ;)
Hvem er det du bruker?

Kanutten sa for siden:

Hør på Gerd du! Ho er superflink! Jeg bare holder meg unna mange karber uavhengig hvor de kommer fra. :p

Kristin72 sa for siden:

Jeg startet forrige mandag... Og vi (mannen og jeg) skal vel over på en type lavkarbo-diett... Vi måtte bare ha en "kick" for å starte - og se hva dette er... Så nå går vi på den som heter Start Ekstrem.. Og jeg ser jo at mye av maten kan vi lage selv. Men jeg må lære litt mens veien blir til. Vi er i ketose nå - og jeg er litt redd for å "dette" ut av denne ketosen...Så da blir det kanskej litt mange "dumme" spørsmål :rodme:

Gerd sa for siden:

Normalt å være usikker i starten :)

Da er det spis deg slank med Foseid du går på :ja:
Følg reglene du har fått der.
Alltid litt vanskelig med kostomlegging i starten. Men følger man opplegget slavisk, så blir det bare bedre :D

Lykke til videre :heia:

Karissima sa for siden:

Hvorfor ikke kjøpe boken hans? Der er mange fine oppskrifter med bilder.

Carisma sa for siden:

Fløte er enkelt å koke tykt, særlig når du har ost oppi. Men Foseid er vel veldig restriktiv på fettet? Tillater han fløæte?

Ledestjerne sa for siden:

Johannesbrødkjernemel.

Prøv deg fram med 1 ts, bland gjerne med litt kald væske, veit ikkje om den klumper seg dersom du tar den direkte i varm væske. Får kjøpt den på helsekost. Lite glass.

Odde sa for siden:

Jepp

Johanneskjernebrødmel fra helsekost eller nestargel fra apoteket. Begge er samme ting. Bruker det både som jevner og fortykning i supper. Kan også benyttes for å lage rømme eller fløte-grøt.

Odde

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.