Jeg sliter litt med å få i meg nok fett og karbohydrater(faktisk). Jeg skal jo være på rett rundt 20 gram, men jeg er på max 15. Jeg spiser til jeg er mett, men kommer ikke opp til rundt 20.
Fikk forslag i journalen min at jeg kunne drikke en kopp kaffe med cocosa(eller noe slik, husker ikke helt hvordan det ble skrevet:p), men jeg takler ikke smaken av kaffe, så det er uaktuelt. Vedkommende skrev også eggmelk-latte, men hva er det:p?
Blir veldig glad for forslag (jeg er i første fase på atkins, så må jo begrense meg innenfor meieriprodukter osv):)
Hei,
Du behøver ikke bruke kaffe i eggemelken, jeg bruker noen ganger ekte vanilje essens, i dag følte jeg at jeg hadde fått litt lite fett så da hadde jeg også oppi en ts cocosa. forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=25425
Når det gjelder fett, bruk en god olje til dressing på salaten.
Cocosa går også fint i te.
[color=#000000][/color]
For å øke kh så velg noen grønnsaker med litt høyere kh innhold, vet at noen sper på med litt rød paprika.
Luksusproblem da.. Jeg har problemer med å holde meg under 20 g karbo pr.dag. Gjør det noe om jeg spiser 30 g karbo pr dag etter de to første ukene? (Har fortsatt utslag på "ketolyse-stixen").
Kremfløte er tingen visst du vil spe på med karbo. Det kan du ha i middagen, i kaffen, til dessert. Selv har jeg spist en del pisket krem med bær :) Nydelig! Løk og paprika er jo supert om du wokèr sammen med kjøtt og heller fløte på toppen!
Som Estrella nevner så er det begrensinger på hvor mye meieriprodukter man kan spise når man er på Atkins induksjon. Ellers så er fløte et godt forslag men ma må huske å regne med kh.
Kan jeg drikke te under første fase altså? Men jeg har sett litt rundt på forumet og noen sier at søtningsmiddel kan være en partystopper eller faktisk gi et søtsug (jeg har null søtsug fra før av nå..så det er jo supert:D), hvis jeg merker at ting ikke går som det skal, da er det ikke noe mer big deal enn at jeg slutter med det?
Men man skal vel også være litt forskiktig med søtningsmiddel i begynnelsen uansett.
Rød paprika spiser jeg en del av :) Jeg synes den smaker best. Det går også i blomkål, brokkoli(ikke så mye, da jeg ikke er så glad i det), kinakål/salat. Jeg er litt sær i matveiene og prøver å finne nye grønnsaker (som står på lista) som jeg liker.:p
Bruker det jeg har lov til å bruke av margarinprodukter (svært lite m.a.o) og så er jeg på maxgrensa når det gjelder ost også.
Det "letteste" er vel bare å spise enda mer grønnsaker, men det kan bli litt kjedelig etterhvert:rolleyes::p
Men da skal jeg gjøre det:) Og jeg tror jeg vil opp i 20...for å teste ut:p Hvis man skal følge den der planen så skal jeg jo liksom være på max 25 gram i neste fase, men det er vel ingenting som strider imot at jeg er på rundt 20 hvis det er det jeg finner ut at jeg trives med? Eller er det alt for lite?
Okei, da vet jeg at det er ingen fasit man MÅ følge, man må finne det som passer. Jeg merker at jeg er jo kjempemett på de tingene jeg spiser. Men når jeg da skal gå over til neste fase er det da ok at jeg hele tiden ligger litt under, selv om jeg øker type matvarer mer?
Jeg må jo bare prøve meg litt frem, på hvilken mengde karbohydrater jeg trives med, men det finner jeg jo ikke ut før jeg har testa (og feilet.. :-P):p
Jeg følger med på kroppen min og hva den føles bra med jeg :) Om du føler at du fungerer bra med mindre karber er det ikke noe i veien for å ligge lavere.
Forstår ikke helt hvorfor du har behov for å nå 20g karbohydrater. Jeg holder meg til minst mulig, helst nær null. Men ting blir ofte litt tørt uten creme fraiche eller majones.
Og foreløpig har det funket utmerket uten karbohydrater for meg.
hvis ikke man MÅ ned i 0 karber, så ser jeg ikke helt poenget med å være der.. Jeg mener. det er jo så mye deilige grønnsaksretter man kan lage for å sprite opp maten litt. Hvorfor ikke unne seg det, hvis man absolutt ikke må? Skjønner hvis man ikke går ned når man ligger litt høyere altså.. Men hvorfor skal det være noe å trakte etter uten grunn?
Ingen MÅ vel ned i 0 karber, men det gir en mye større effekt om en ønsker en rask vektnedgang. I det første innlegget til trådstarter høres det ut for meg som at hun tror hun må ha 20g karber, sannheten er vel heller at karbene ikke bør overstige 20g på en normal lavkarbodiett.
Er vel ingen som sier at noen MÅ ligge lavere. Jeg har testet litt forskjellig siden jeg begynte i september og har kommet frem til at lavere karber fungerer best for meg og min kropp. Med lite karber har jeg ikke noe sug, men har en fornøyd og god følelse i kroppen. Jeg fungerer mao best med lite, på samme måte som andre trives best og fungerer bedre med å ligge høyere :)
Kan ikke helt se hvor noen har skrevet at man MÅ ned?
Jo, det er jo noen som må ned i 0 for å gå ned:) Da skjønner jeg at man holder seg rundt 0. Det var det jeg mente. Ikke at noen hadde sagt til trådstarter at hun MÅTTE ned i 0.
Nei, jeg tok bare det som du skrev som råd jeg :) Litt greit når noen som kan mer enn meg innenfor dette veileder meg litt:p Men jeg vet at du iallefall rett på fett, det bør jeg iallefall få i meg litt mer av :)
Men når jeg har lest om atkins, før jeg starta, var det veldig viktig at en ikke spiste mer enn så og så mye av grønnsaker/salatgrønnsaker (i dl-mål), men er det veldig viktig hvis jeg veier grønnsakene og ikke går over 20 gram kh??
Takk for svar alle sammen:) Det er veldig greit med dere, som har litt mer peiling enn meg på saker og ting. Da kan jeg jo bare mase i vei:p og få svar på alt det rare jeg lurer på:rolleyes:
Jeg klarer heller ikke å få i meg så "nok" karbohydrater i forhold til ketolyse-målet på 15. Nå teller jeg ikke så nøye lenger, siden jeg liksom vet at jeg rett og slett ikke spiser så mye grønnsaker at jeg krysser grensa, med mindre jeg spiser helt gale ting, som mais eller gulrot.
Som regel lager jeg bare den maten jeg vil ha og er liberal med hvitløk og ingefær og chili og andre kryddervekster, som jo også inneholder noe karbohydrater. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.