< Tilbake til oversikten

Hva skjer etter ketolyse?

Bionach sa for siden:

Hei,
Jeg leter nå etter noen som rett og slett er ferdig med ketolyse og som har gjort den berømte karbotilvenningen. Hvordan gikk den og spratt dere opp i vekt ?

mamma87 sa for siden:

jeg holdt vekten etter jeg slutta, begynnte å spise fedon etterpå,så gled kostholdet mer og mer ut..på slutten gikk jeg over til lavkarbo igjen pga av mage problemer..Holdt vekta over 1 år etter jeg slutta, har ikke gått ned så særlig etter jeg begynnte på ketolyse/lavkarbo for 3 mnd siden

Vannmann sa for siden:

Har hatt god erfaring etter ketolyse. Har fulgt "Etter slank" boken. Det viktigste er at vi har kuttet sukker og hvit mel, er også varsome med poteter, ris og pasta, samt at vi har begrenset mengden med mat generelt. Har faktisk forsatt å gå ned etter ketolysen, men selvfølgelig i en helt annen fart. Viktig med mosjon også selvfølgelig.

Torkil sa for siden:

Hei
Generellt vil overgangen fra ketogen diett til lavkarbo (normal mat) medføre at kroppen fyller opp sine sukkerlagre (glykogen i muskler og lever) dette binder en del vann. Vekten vil derfor øke 2-3 kilo. :o
Vektøkning noe særlig ut over dette betyr at man begynner å fylle fettcellene igjenn. :eek:
Skjer det bør man redusere på mengden med karbohydrat, spesiellt de som gir rask blodsukkerstigning (sukker og raffinert stivelse).

Å lese om insulin og insulinresistens kan være viktig for forståelsen av disse mekanismer. ( men det er en del andre ting som også spiller en rolle når vi dnakker om vektstabilisering etter en slankekur)
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.