"Frokost: 2 egg og 4 bacon
Lunsj: Litt rester fra i går (lasagne)
Middag: Grønnsakssuppe. Hele tingen er på 26,8 karbohydrater= 2,68 pr dl. Jeg hadde vel rundt 2,5-3 dl m.a.o mellom 6 og 8 karbohydrater.
Tok meg tre osteskiver med pittelitt kaviar inni. Fikk så lyst på ost!
Hva skal jeg ha til kveldsmat mon tro??
Edit: Det ble 1 1/2 osteknekkis med pålegg. Glemte selvfølgelig å veie -_-
"
Jeg personlig føler at jeg får i meg for lite fett, men hva tror dere? Jeg er ikke sulten, så har på en måte ikke behov for mer mat heller. Men kunne kanskje fått i meg pittelitt mer fett?
Foreløpig må jeg ta det litt rolig på fløten, rømme o.l (ca 1 uke til:p).
De neste dagene når jeg veier skal jeg skrive ned fett (og proteiner) i tillegg til karbohydratene.
Udo´s choice er en god kilde til fett, den inneholder også omega 3, 6 og 9:) Kjøp den på helsekosten. Det må jeg gjøre og, får nok ikke i meg nok fett om dagen...
Vet du sånn ca prisen? Jeg er helt blakk:nedfor:..så må nok vente til lønning, men skal få kjøpt meg det da:) I mellomtiden får jeg ta meg ei ss med olje:_oy:
Hadde du ikke noe protein i den suppa? Du kan jo ikke bare spise grønnsaker da. Og bare buljong og grønnsaker blir litt magert, få i deg fett til alle måltider!
Fett til alle måltider... det høres utrolig lett ut, men jeg har funnet ut at det absolutt ikke er lett:p Det blir kanskje lettere etterhvert, når jeg "har lov" til å spise cottage cheese, creme fraiche o.l
Så for å være ærlig, jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få i meg mer fett og spesielt ikke til hvert måltid... Hjelp?
Og hvilket protein skulle jeg hatt i suppa:p? Jeg ble kjempemett jeg på det jeg spiste av den suppa. Følte ikke noe behov for mere mat.
Jeg regna ut det jeg har spist idag. 4 karbohydrater. Ehm, hvorfor virker det som om alle andre spiser mer enn meg, hva i alle dager er det jeg gjør galt:eek:?
Greit, man skal ligge under 20 gram karbohydrater, men er det ikke noe negativt som følger med at jeg kun har spist 4 gram???
Og fettet (som jeg alt har fått bekreftet) spiser jeg definitivt ikke nok av. Det visste jeg egentlig, men vet ikke hvordan jeg skal få i meg mer, hva jeg kan spise liksom, uten at det tyter fett ut ørene på meg (begynner å bli lei fett:rolleyes:)....så jeg blir glad, hvis dere sier hva jeg kan spise:p
Det du må lære er å lage lavkarbo/høyfettmat:) Se inne på oppskriftssidene her og lag retter derfra. Da blir det ikke så vanskelig med fettet.
Det er heller ikke så vanskelig å få i seg mer enn 4 karbohydrater om dagen igjennom grønnsaker. Noen skiver paprika er jo mer enn det. Lag deg en salat med noe grillet kylling med skinnet på f.eks
Jeg ser på disse oppskriftene hver dag xD Men jeg finner ikke noe jeg kan spise til frokost og kveldsmat f.eks (vet at man kan spise hva man vil og ikke skille på måltidene, men for meg er det litt greit å ha noe som er litt lettere å få i seg enn middag til frokost f.eks).
Kan godt være at jeg bare har lest de der induksjonsreglene så mye nå at jeg har gått helt i stå når det gjelder hva jeg har lov til å ikke lov. Føler at det eneste jeg kan spise til f.eks frokost er egg og bacon, da masse annet jeg har funnet (som jeg ser for meg at jeg liker) inneholder for mye ost eller noe annet jeg ikke kan ha i så store mengder.
Noen med konkrete forslag til retter jeg kan spise, slik at jeg øker iallefall fettmengden(karbohydratmengden klarer jeg øke uten problemer, egentlig..)?
Så på f.eks de frokostpannekakene som inneholder 2 egg og 1 dl fløte. Den fløten blir jo for mye for meg, da det står på induksjonen at jeg kan ha 30 ml rømme eller 90 ml usøtet fløte..
Er det ting jeg kan bytte fløte/rømme ut med, i denne fasen, som også inneholder fett(gjør samme nytte som de f.eks fløte i oppskriftene)?
På det du skriver så høres det bare ut som at Akins har litt for mange begrensninger til at du føler at du får gjort det som du skal. Her er ketolysekuren litt "slappere" og enklere å forholde seg til sånn i starten..
Ketolyse virket litt mer..overkommelig enn atkins, tror jeg. Utifra det jeg leste her på forumet (regner med at for å forstå det fullt så MÅ jeg lese boka ja). Er det "greit" hvis jeg velger å bytte til ketolyse om litt mer enn ei uke (jeg har nemlig 0 kroner til å kjøpe boka og slik)?
Leste at Torkel ikke egentlig synes noe om at man bytter...:o
Jeg synes ketolyse virka litt lettere, for å være ærlig, men jeg har ikke råd til å bytte(:p).. Hm..Jeg får tenke litt mer over det:) Ble veldig usikker nå.
Du, jeg tror det igrunn er det samme om du følger Atkins eller ketolyse, det viktigste er at du faktisk leser den boka du har og lærer deg retningsregelne.
Det er da ikke så himla vanskelig å spise den mengden grønnsaker det står at du skal spise på induksjonen( og du har jo ikke spist det ser det ut til), eller å få i seg protein til hvert måltid.
Spis egg og bacon med noen grønnsaker til frokost, lag deg en salat med noe kjøtt, fugl eller fisk i og heller over oljedressing til lunsj, middag av feks en svær kotelett eller en biff, hjemmelaget bearnaise og dampet brokkoli til middag og til kvelds kan du ta noe mere kjøtt med grønt til.
Spiser du ikke nok protein så spiser kroppen opp musklene dine! Og det er jo ikke poenget med lavkarbo;) En grei regel er 1g protein pr kg kroppsvekt, mere om man trener.
Står det ikke noen måltidsforslag i boka du har?
Et måltid SKAL bestå av både fett, protein og karber i riktig balanse.
Ketolyse er supert! enkelt og grei og lett å forstå!
Du kan selvfølgelig bytte før du har fått deg boka - det er bare til å spørre oss om du lurer på noe.
På ketolyse skal du spise mellom 15 og 20 karber til dagen og grønnsaker helst til hvert måltid. Du skal drikke masse vann (minst 3 liter) og spise masse fett. Har du tid og overskudd er det fint med en halvtimes spasertur til dagen.
På ketolyse trenger du ikke være redd for fløte / rømme osv., det er kun hvis vekta stopper opp at du skal begynne å i det hele tatt tenke på å redusere på dette...
Spis meierismør i stedet for margarin og kutt ut kunstig søtning i størst mulig grad.
Lykke til! Og ikke vær redd for å spørre om du lurer på noe.
Det er bedre det enn at du gir opp fordi Atkins blir for vanskelig å følge....
Forresten - Cocosa er ypperlig hvis du ikke får i deg nok fett....
Hvilken oljedressing vil du anbefale (jeg er vedlig sær når det gjelder dressing:p)?
Skal prøve å spise noe grønt til hvert måltid. Men er det okei å bruke kyllingkjøttdeig istedenfor f.eks vanlig kjøttdeig? Det er jo mindre fett i kyllingkjøttdeigen... men jeg liker den best :)
Den boka jeg har inneholder veldig få måltider til fase 1...
Kylling står på lista over tillatte matvarer( den skal du skrive ut og henge på kjøleskapsdøra sammen med regelne for induksjon), så ja, spise det, men få i deg fett attåt.
Jeg heller bare kaldpressa raps eller olivenolje over salta jeg, og kverner over pepper, sitronpepper..
Ja, boka har jeg og reglene følger jeg. Synes bare det er vanskelig nå i begynnelsen å finne ut hva jeg kan spise, det var mer det jeg tenkte på, at det går seg til, hvis du skjønner? Bare ved svarene jeg har fått nå så har jeg blitt litt klokere på hva jeg bør spise for å få i meg nok mat.. (ikke at jeg klarer å begripe hvordan jeg skal få i meg så mye mer mat:p)
Nå har jeg lagt ut hva jeg har spist idag, inne på journalen, kan ikke dere gå inn å se om det ser litt bedre ut? Karbohydratene er rundt 10 idag, litt mer enn i går iallefall.. Fett og proteiner er så som så...Har hatt olje på salatene(olivenolje) og steker maten i smør..brukt fløte i omeletten tidligere idag osv.. spist bacon:p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.