< Tilbake til oversikten

Karbohydrat i ingefær

Bolla Piggsvin sa for siden:

Er det noen som aner hvor mye karbohydrat det er i ingefær? Jeg er så lei av fruktteer og urteteer, og kom på en nydelig te av ren, tørket ingefær som selges i en innvadrerbutikk her i nabolaget. Men det blir jo en del mer enn et krydderdryss når man drikker det som te, så jeg er litt redd for karbene... :eek:

Tusen takk! Da ser det ut til at det er litt for mye karber i ingefær, tror jeg :(

Gerd sa for siden:

Men det er vel ikke mange gramma du bruker i teen? Vei opp og regn ut :)

Nei, sant det ... Posene var en del tyngre enn vanlige teposer mener jeg å huske, men. Får gå og titte på en pakke, det står vel antagelig vekt pr. porsjon på den. Takk igjen for matvaretabellen, den var nyttig :)

Gracella sa for siden:

Det var en som skrev her inne en gang at med mindre man spiste opp teposen, så var det ikke rare mengden med karber man kunne få i seg pga te.
I forhold til ingefær, så sitter vel mesteparten av stivelsen (karboene) igjen i selve ingefæren og det er helt andre stoffer som setter smak på vannet. Vil jeg tro...

Nå har jeg vært og kjøpt, og posene veier netto 5 gram. Det er ikke vanlige teposer, men frysetørket ingefær, omtrent som pulverkaffe. Så nå er jeg i tvil om jeg skal regne som tørket eller fersk ingefær? Regner jeg tørket, blir det 3,5 g karbo pr. pose, og det er jo vel mye på induksjon. Blir frysetørket det samme som tørket, tro? Innbiller meg at man frysetørker ved først å lage teen/kaffen og så fjerne vannet - da er jo ikke "tørrstoffene" med? Huff, får vel helst begrense det til en halv kopp om morgenen. Jeg savner morgenkaffen så fryktelig, prøver desperat å finne en erstatning :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.