< Tilbake til oversikten

Besan-mel (aka Gram)

Carisma sa for siden:

Jeg har en ganske god kokebok om middelhavsmat, og i kapittelet om Tyrkia kom jeg over noe interessant. Der stod det at Besan mel bruktes mye i stedet for hvetemel; i sauser, bakverk og ikke minst frityrrøre. Søkte på Besan og fikk opp dette:

[/B]

Noen som kjenner til dette?
Siden kikerter har mye lavere GI enn hvete så kanskje det kan brukes å f.eks jevne med?

trillian78 sa for siden:

Relativt høy på karber, men glykemisk indeks på 27 i følge denne siden. Noe for fedonistene kanskje?

trillian78 sa for siden:

Eller glycemic load... Det er kanskje noe annet enn glykemisk indeks?

Chunky sa for siden:

Glycemic load tar hensyn til serveringsstørrelsen. En vannmelon har høy GI, men du spiser sjelden 7-8 kilo i slengen, for å si det sånn :)

Carisma sa for siden:

Glykemic Load er nok det samme som Glykemisk Belastning (GB)

Chunky sa for siden:

Jepp. Men jeg har aldri sett det melet. Høres spennende ut. Har ikke saumfart melhyllene i sjappa mi akkurat, men jeg skal jammen se etter neste gang.

Ellers så jevner vi mye med redusert grønnsakskraft, kokt fløte, ost osv. Tar man tiden til hjelp er det ikke noe problem å få tykk saus. Men det hadde vært greit å få et alternativ til fiberhusk og jbkm til baking.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.