< Tilbake til oversikten

Ny her og trenger litt råd ang diett-typer

Poca sa for siden:

Hei..

Jeg har ikke satt meg inn i alle disse forskjellige diettene så har derfor kuttet karbohydrater i størst mulig grad og teller kcalorier.. Lever på knekkebrød (ryvita) med kalkunpålegg og egg, hjemmelagde supper med mye grønnsaker og et par middager med kylling-/svinefilet og grønnsaker eller tunfisk for å få litt proteiner. Har en spisedag i uken for at ikke forbrenningen skal gå i "dvalemodus"

Men ser at andre dietter tillater bacon, fløte, kyllingvinger og andre matvarer med mye fett og det er jo mat som smaker godt..

Hva er mest effektift? Jeg har ikke så mye jeg skal ned, bare en 4-5 kg som jeg har lagt på meg det siste året. Jeg går vanligvis ikke så veldig lett ned i vekt selv og jeg trener hvertfall 5 dager i uken. Har litt gjenstridige fettansamlinger på mage, rumpe, lår og overarmer som jeg vil ha bort igjen..

Bør jeg holde meg til lite karbo og redusert kcaloriinntak, eller kan en annen type diett gi bedre og raskere effekt?

mofe sa for siden:

Vel - her inne tenker vi ikke kalorier, men karbohydrater :)

Siden du ikke har så mye å ta av, ville jeg anbefalt deg og ta en titt på Lindberg - den er også enklere å følge i det lange løp for de aller fleste.

Det er ingenting i veien for at du kan kjøre ketose, med atkins eller ketolyse - men du kan ikke forvente at du raser ned i vekt uansett, siden du har så lite å ta av. Det er vanskeligere for deg å ta av 1 kg, enn det er for en med 50 kg overvekt :)

Lykke til!

Alkazelters sa for siden:

Det høres ut på meg som om du er på god vei. Når du ikke har mye vekt å miste, er det en fordel å tenke på ditt inntak av kcal. Pass på at du ikke spiser for fettfattig, Fedon anbefaler at minst 30% av energien kommer fra fett. De fleste andre lavkarboretninger anbefaler en langt høyere andel fett, om du skulle gjøre så, må du kutte mer ned på karbohydratene. I ditt tilfelle vil det si å spise mindre knekkebrød.

Poca sa for siden:

Takk til dere som har svart:)
Har sett litt på Atkins og vurderer å forsøke meg på den. Har skjønt at jeg kanskje må kutte knekkebrødene ja.. Husker jeg hadde et par uker i fjor der jeg levde på kokte egg og rett i koppensupper (klarte ikke spise annet pga luftveisinfeksjon). Fettet omtrent smeltet av kroppen på noen få uker, men da var jeg også kronisk sulten:/
Kan knekkebrød erstattes av sånne proteinbrød, eller er det en del karbo/stivelse der også? Og hvorfor kan man ikke spise frukt og gulrøtter, jeg bruker det mye som kveldkos.. Hva med bær-smoothier?

Chichorita sa for siden:

Hei!:)
Har holdt på nå siden mandag, begynt å svette veldig fort er det sånn som skjer når en begynner med ketolysedietten.

Charlott sa for siden:

Både svetting og generell uvelhet er helt normalt i starten :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.