De siste ukene har jeg fryst og fryst og fryst.. ikke utrolig kald, men mere en "litt kald hele tiden"-følelse
Har vært forkjølet, men er så og si frisk fra det, men var også frossen før den tid. Jeg røyker, så det kan være endel av problemet, selv om jeg røyker mye mindre enn før nå.
F.eks i dag, så er jeg iskald på føttene og fryser i hele kroppen. Jeg har på meg ullsokker, ullstilongs, ullskjerf - og har sittet under dyna på sofaen og sett på tv. Alle radiatorer er på, pluss en vifteovn.. Allikevel klarer jeg å fryse? Kroppstemperaturen er normal, og innetemperaturen her tipper jeg er rundt 23 grader - så det er liksom ingen grunn til at jeg skal fryse..
Jeg kan ta meg en dusj når jeg fryser, og blir da varm igjen, men begynner å fryse igjen etter et par timer. Jeg har prøvd fotbad ved iskalde føtter, men det hjelper i bare en halv time..
Temmelig slitsomt å fryse sånn hele tiden! Kan det være noe kroppen min mangler av vitaminer, mineraler, fettsyrer? Jeg har et relativt greit kosthold om dagen, ikke veldig lavkarbo, men kanskje 3-4 brødskiver hver dag pluss minst ett kjøttmåltid hver dag, og godteri spiser jeg kanskje 1, toppen 2 ganger i uka - så fryktelig høykarbo lever jeg ikke, men heller ikke spesielt lavkarbo. (Uansett så har jeg jo levd høykarbo før og IKKE fryst så mye..)
Jeg kunne alltids prøvd å sikte meg inn mot ketose og bli varm på den måten (som jeg har pleid), men det passer dårlig å rette seg inn på et sånt kosthold nå..
Noen som har forslag eller tips om hva jeg kan gjøre her? Jeg ser ut til å fryse uansett hvor jeg er omtrent..
Jeg fryser stort sett hele året uansett kosthold. Jeg har alltid vært slik, aktiv eller passiv, godt trent eller elendig kondis. De eneste dagene jeg ikke fryser er da det er over 25grader i skyggen, da går jeg over fra å fryse som besatt til å å være varm at jeg ikke klarer å tenke.. Ikke noen mellomting dessverre.
Jeg er ikke noe varmere på ketogen kost som mange melder om.
Det rare med meg at jeg har vært sånn avogtil før, og tenkt at det er fordi jeg røyker.. men nå har jeg vært sånn i maange uker i strekk, kanskje siden oktober-november.. Og da tenker jeg at det er noe som har endret seg?
Jeg frøys konstant i fem år....så begynte jeg med ketogenkost...og da ble alt så mye bedre. Jeg kunne fryse selv om jeg hadde "overgangshetetokter":cool:
Nå har det roa seg, selv om jeg ikke er i ketose. Uvisst av hvilken grunn. Kanskje jeg hadde for sterk dose med hormoner..:eek: Har du byttet P-piller?
Nope, ikke byttet, men begynte på igjen for 4-5 måneder siden, etter noen års opphold.. Cerazette, forøvrig.
Kanskje det er hormonelt ja, hm.. For jeg har alltid vært en liten frysepinn, og har hatt frostrier som har vart noen timer kanskje, men nå har det vært mer eller mindre hele tiden i flere måneder. Og det som er så rart, akkurat nå f.eks, så føler jeg meg varm, men jeg fryser allikevel.. om noen skjønner :p (som oftest er det ikke sånn, som oftest fryser jeg og føler meg kald..)
Hmjo.. men dette skal liksom være den beste, siden jeg røyker - og fordi den inneholder minst hormoner av alle. I tillegg har jeg ingen bivirkninger av dem (bare litt rare blødninger, men ikke noe humørgreier eller mere sulten, mindre sexlyst osv osv)
Og jeg har vært skikkelig tålmodig med innkjøringsfasen av den (blødninger i hytt og pine), som visst skulle stabilisere seg etter noen måneder. Hadde vært SÅ ergelig om jeg måtte bytte og gjøre det samme med en ny type piller.. Jeg kunne jo evt. ha sluttet på dem noen måneder, og ikke gått på noen andre, for å se om jeg sluttet å fryse..
Noen som mener det kan være noe annet enn p-piller?
Det er ikke kaldt i leiligheten - når kjæresten kommer på besøk er det nesten standard at noe av det første han sier er "åh, her var det varmt, kan vi skru ned litt og åpne døra?" :p
Lavt stoffskifte, jo ja.. kanskje det kan være det?
Njæh, jeg spiser nok fett - bare at jeg ikke er flink til og samtidig spise færre karber :p
Nå begynner jeg faktisk å få i meg litt varme, her jeg sitter foran pcen, utrolig godt! Men så varer det sjelden lenge :p Spesielt ikke etter en tur ute, f.eks..
Jepp, kanskje det er løsningen? Jeg kan bygge om leiligheten til en badstu og bare være hjemme? :p Lite sosialt, men da holder jeg meg iallfall varm! :D
Jeg er en frysepinne, og det har jeg alltid vært, ikke noe å gjøre med.
Kan ikke anbefale annet enn ull fra topp til tå, flere lag utendørs ;) Jeg bruker for øvrig ullmamelukker og ullfrottèlongs jeg altså, og de tykkeste sokkene fra Ulvang til daglig. Strikke deg tovede tøfler, det gjør også underverker!
Tovede tøfler har jeg også på ja, og ullsokker - glemte å skrive opp det i listen min ;)
Har sett etter sånne ullboxere (lange), men de jeg har sett er så dyre, nesten 200 kroner? Husker ikke hvor det var, cubus kanskje?
Og, bruker man dem som truse eller over trusa? :o For hvis man bruker dem som truse, så må man jo vaske de skikkelig, og ikke på ullprogram.. Liksom :o
Jeg fryser også......og har gjort det lenge. Det bedra seg når jeg trente aktivt hver dag før jul.....det var akkurat som om sirkulasjonen ble bedre da....
Drikk noe varmt - det hjelper iallefal ei lita stund...
De beste jeg har, er fra Aklima, fås hos sportsbutikk. De koster ca 300 kr, men det er de verdt altså. Vasker dem på vanlig program. Ellers har jeg noen fra JAnus/Iris som er tynnere (og skikkelig bestemorsfasong), kostet vel 135 kr stykk tror jeg, men de er litt mer "slaskete", og kan trygt kjøpes minst en str mindre enn man trenger. Men de holder godt til daglig bruk :)
Jeg tror det er en kombinasjon av flere ting jeg. P-piller, naturlig forandring som skjer med årene og kanskje lite fysisk aktivitet (blodgjennomstrømning i kroppen). Er P-pillene spesielt gunstige for røykere, så kan du jo slutte å røyke - så kan du bytte merke.....
Det kan være så enkelt som at du har vendt deg til å ha det veldig varmt, så kroppstermometeret er litt i ubalanse. Jeg var sånn før, men etter at sambo flytta inn og jeg blir "tvunget" til å sove med vinduet åpent om natta så har jeg blitt veldig varm hele tida. Nesten for mye av det gode. Gikk med tynn t-skjorte under jakka i kuldeperioden og skjønte ikke hva folk klaget over, det var jo bare deilig! :D
Poenget mitt er at kanskje du skal utsette deg selv for litt mer kulde/lavere temperatur en stund, og se om det hjelper på temperaturreguleringa? Ikke til du får frostreier, men en stund, til du blir nesten kald.
Hmm, ikke så dumt forslag det Carisma! :) Nå har jeg heldigvis ikke begynt å fryse enda i dag, og hvis jeg gjør, skal jeg prøve å gjøre andre ting enn å skru opp temperaturen i rommet :)
Er alt ellers i livet ditt bra? Jeg gikk gjennom en ikke helt bra periode forrige vinter, og frøys så jeg skalv hele tida. Måtte ligge med ullundertøy og ullsokker om natta, og et teppe over dyna. Nå har jeg det bra igjen, og fryser ikke.
Ellers pleier fysisk aktivitet å hjelpe, ja.
Har ikkje noko hjelp til deg som fryser, bortsett frå at eg såg eit teppe i eit blad, som var masse varmetråder i, og som du kunne stille opp og ned etter varme du ønska.
Men eg har alltid vore kald, skikkelig frossen på beina heile vinteren igjennom. Men no etter at eg starta på lavkarbo for 3 veker sidan har eg vore varm på beina heile tida. Er det noko sammenheng. Eg går ikkje ned for tida, men føttene er iallefall varme... Så litt fordeler har eg sjølv om vekta er kjip...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.