Var på startkurs i dag i forbindelse med min søknad om slankeoperasjon.
I dag var det en ernæringsfysiolog der. Hun tegnet og forklarte om farlig mettet fett og kolestrol i egg osv. Tegnet og fortalte om at kosthold skulle se slik og slik ut - veldig likt Grete Roede.
Jeg nevnte lavkarbo. Da sa hun at atkins og den slags var farlig, det var faktisk 2 stykker i USA som har dødd av det. Mettet fett førte til høyt kolestrol og slag! Prøvde å si noe om at kroppen selv produserer kolestrol og da sa hun at nettopp derfor skal man være forsiktig med fettet. Jeg prøvde å snakke om at det kanskje er kombinasjonen av fett og karbohydrater som var farlig men hun ble nesten sur og dekket seg bad statens ernæringsråd.
Jeg kunne desverre ikke skilte med mitt eget kolestrol da. Men etter kurset ringte jeg ernæringsfysiologen jeg hadde vært hos før jul (hennes kollega) og mine kolestrolverdier er fine. Hadde 6. Det farlige kolestrolet var langt under farlig nivå og det gode var også fint. Alle prøver var fine og langtidssukkeret var bra (enda jeg har dia2, kostholdsregulert)
Kolestrolet økte fra 6 til 7.7 da jeg begynte med lavkarbo. Og jeg ble skremt og kuttet ut. Men da kom blodsukkeret i ubalanse og vekta økte. Så begynte jeg lavkarbo livet igjen og har levd FETT i over 1 år nå. Bacon, egg, rømme, fløte.. ja dere vet ;). Nå var som sagt kolestrolet ned på det jeg hadde før jeg begynte.
Synd jeg ikke kunne fortelle henne det... at jeg er frisk som en fisk til tross for mettet fett! HAHA liksom...
Men alle på kurset går nå for de magre kostholet med altfor mye karbohytdrater pga at det er det "Roma" prediker...
Veldig glad for at jeg tok til fornuft - takket være flinke folk her - og begynte lavkarbolivet igjen.
Kroppen produserer ca 80% av det kolesterolet den trenger selv.
Med mere kolesterol i kosten senker kroppen sin egen produksjon.
Det er med andre ord ikke så veldig lett å påvirke kolesterolveridene i nevneverdig grad ved å spise kolesterol.
Når det er sagt så ble det allerede på 1930-tallet vist gjennom undersøkelser at av de som var åreforklakede var det ikke sånn at de hadde høyere kolesterol enn andre.
De med lavt kolesterol var like åreforkalkede
Det finnes heller ingen studier som beviser noen sammenheng mellom mettet fett i kosten og hejrte- og karsykdommer.
Ikke en gang WHO kunne konkludere med dette i sin siste rapport om fett.
Tenk også på at det overskuddsfettet som finnes på kroppen i våre fettceller er lagret i form av mettet fett.
Dette mettede fettet må ut i blodet for å kunnne brukes.
Så, ville kroppen vår vært konstruert på den måten hvis den ikke hadde godt av mettet fett?
Vi brenner kroppsfett, altså mettet fett i større eller mindre grad hver dag for å kunne leve.
er et ord som blir misvisende brukt i mange sammenhenger! Ikke bare tror, jeg vet... Men det er kanskje greitt å si det om ting man ikke kjenner noe særlig til??
Det er ikke akkurat nytt at de fleste ernæringsfysiologer er livredd for fett og forfekter et kosthold med mye karbohydrater, selv om det heldigvis finnes hederlige unntak der ute. Selv følger jeg et opplegg for overvektige gravide på Rikshospitalet, og jeg hadde min første time med ernæringsfysiolog for 2 uker siden. Det var en bortkastet time kan man si, hvor hun stort sett brukte tiden sin på å fotelle meg at jeg burde bytte ut mine 4 skiver norvegia med mager ost, spise mer frukt og kutte ut nøtter og avokado pga kaloriinnholdet :p Jeg fikk med meg noen brosjyrer om kosthold og diabetes 2 (siden mye av poenget med opplegget jeg følger er å forebygge svangerskapsdiabetes), og jeg må si at jeg er meget skuffet over at Norges Diabetesforbund fortsatt anbefaler et kosthold rikt på karbohydrater. Blant annet anbefaler de frukt til hvert måltid, og angående lavkarbo sier de følgende (jeg siterer):
Hoff..kjenner at jeg nesten blir dårlig :( må jo være leverandørene av metformin osv..som taler tenker jeg.
Hvis jeg skal leve vanlig karbokost må jeg jo spise mer metformin. Tror ikke det er så bra for kroppen i lengden heller.. Insulin har en rekke bivirkninger også.
Fantastisk! De sier faktisk ikke noe om hva forskningen sier, men hva ANBEFALINGENE konkluderer med. Det blir jo omtrent som å avslutte enhver diskusjon med "du er dum!" :lol:
Voldsom til kverulering over et ord..?? Og hva mener du egentlig?
Siden du ville kverulere, vil jeg også!
Leger og fagbøker oversetter aterosklerose med åreforkalkning.
Fra medisinsk ordbok kan man lese at aterosklerose, eller åreforkalkning er en kronisk fortykkelse arterieveggen, arrdannelse, fettavleiring og forkalkning i karveggen.
Kalk er et salt - ja, som etterhvert ofte avsettes i aterosklerosen, selv om det er opphopningen av fett (kolesterol og lipider) som kommer først, sammen med betennelsesceller og økt mengde glatte muskelceller.
Så såvidt jeg har lært og lest er åreforkalkning og aterosklerose synonymt.
Man vet patogenesen, selv om de kostholdsmessige årsaksfaktorene er noe omdiskuterte
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.