< Tilbake til oversikten

Alternativ medisin på lavkarbo.no

Chunky sa for siden:

Først og fremst - jeg respekterer alles syn på hva det måtte være, og at hver enkelt må gjøre det han eller hun tror er best for seg selv. Denne tråden er ikke ment å bli en diskusjon rundt forskjellige retninger innen alternativ tro eller medisin. Langt der i fra.

Men jeg klarer ikke å holde inne lenger. Jeg må bare rope et lite varsko.

Det jeg er opptatt av, og bekymret for, er seriøsiteten til Lavkarbo.no. I disse dager får vi stadig mer oppmerksomhet fra enkeltpersoner og media. Jeg er litt bekymret for profilen vår om du vil. Dette forumet inneholder mengder med nyttig informasjon, og dukker opp i alle google-søk om ernæring og helse. Men den som skummer raskt gjennom nettstedet, finner fort en sammenblandingen av alternativ medisin og vitenskapelige fakta som det for mange kan være vanskelig å skille mellom. Når noen søker etter troverdig informasjon om karbohydrater og ernæring, så blir de møtt med et sammensurium av tankefeltterapi, homeopati, akupunktur, dyretolker, hypnose og ketose. Det finnes ikke tvil i min sjel om at alt dette har stor betydning for mange, og jeg har også forståelse for at den som føler at "noe" har hjulpet ønsker å dele det med flere. Det er ikke der problemet ligger.

Min bekymring går på om vi står i fare for å bli et nettsted uten nødvendig troverdighet og seriøsitet. Det finnes egne søkemotorer på nettet for å avsløre kvakksalversider, eks dette. Jeg håper inderlig at vi ikke ender opp i den kategorien, for det vi har å si er så utrolig riktig og viktig. Og vi kan bevise det.

Når alt dette er sagt, har vi lukkede grupper her på forumet som godt kan brukes til å diskutere hva enn det måtte være. Min oppfordring er at når du skriver et innlegg, så ha i bakhodet at det er finnes mennesker der ute som trenger et forum som vårt. Ikke la oss skremme dem bort gjennom å fremstå som et sted for spesielt interesserte og alternativt tenkende. Vi er ikke alternative, vi er alternativet.

Så da var det sagt. Nå kan dere skyte meg :)

Mr. Muscle sa for siden:

Veldig bra skrevet. Leste om noen her inne som anbefalte noe kvikksølv greier i stedet for svineinfluensavaksinen. Rett etter så så jeg en episode av Legene på FEM. Der var rådet STAY AWAY. Kunne visstnok bli permanent blå i fjeset av det.

Vettel sa for siden:

Veldig sant og veldig viktig. Ser at enkelte ikke er så fryktelig nøye med kildehenvisningene sine heller.
Leste for en stund siden en artikkel laget av en lege, om det å vurdere kildehenvisningene på internett. Ikke for at diverse medier ikke kan ha rett (de heviser ofte til andre igjen), men er ikke så seriøst å henvise til sol.no, klikk.no - blir som å lese Allers for medisinsk vurdering....

Hvis artikkler er interessante, finn deres kilde og henvis direkte dit. For underveis fra ledd til ledd kan sannheten blitt fem fjær som ble en hønseflokk.

Lava sa for siden:

Kildehenvisninger og fakta er bra, så lenge det er riktig info.
At noen kommer hit og leser feil info er dumt.

Men, våre prate/tøyse innlegg i feks 3000 tråden kommer også de opp ved å google? Det blir for dumt om vi ikke kan skrive hva vi vil der og evt i journaler. Dette er ett levende forum og jeg vil fortsette å ha det slik.
Mulig de trådene jeg nevner ikke kommer opp på google, men om så er vil jeg likevel fortsette å skrive om hva jeg vil der.

Er enig med at rådene her inne bør være seriøse, og sånn alstå :p

Chunky sa for siden:

Nei, det var nettopp det jeg mente. I 3000-tråden slipper ingen søkemotorer eller ikke-medlemmer til.

Vettel sa for siden:

Tøys og tull bør være lov.
Men det er når man blander inn såkalte medisinske artikler i en seriøs setting problemene oppstår. (feks mener at sølv eller kvikksølv (!) skal kurere svineinfluensa)

Kanutten sa for siden:

Synes dette burde fremheves!!

Kitt sa for siden:

:ja:

Chunky sa for siden:

Nettopp. Dette var et forsiktig forsøk på brukerstyring. For brukerstyring betyr vel ikke null styring?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.