< Tilbake til oversikten

Noen spørsmål fra meg :)

Grønn nybegynner sa for siden:

Hei!
Dette er mitt første innlegg. Og som dere kan se på nicket mitt er jeg helt blank og uerfaren når det kommer til dette med lavkarbo.
Jeg har pcos og ønsker å begynne å leve en livsstil med lite karbohydrater i hverdagen. Jeg har ikke lest noen bøker, men har fått anbefalinger om denne siden av andre på nettet.
Jeg har vært inne og lest litt på oppskrifter, men det er noe jeg lurer på. Jeg håper dere kan hjelpe meg litt?
Jeg mener å ha lest at det er bra å ha matvarer med fett i, som ikke er er "lette".
Når det står "smør", betyr det margarin, eller meierismør? Jeg pleier å bruke Melange til matlaging, og Brelett til knekkebrødene mine.. Er det greit?
Rømme. Lett rømme eller seter rømme?
Fløte. Matfløte eller kremfløte?
JBK??

Håper noen vil bruke litt av tiden sin til å hjelpe meg på min begynnelse inn i denne spennende verden :)

Yonah sa for siden:

Brelett og melange er IKKE smør! Smør er laget av fløte og ikke noe annet. Bretlett og margarin er laget av planteoljer og andre skumlerier, har fått flotte navn som et skalkeskjul for at de inneholder rester av aceton, besin mm og i tillegg inneholder de masse omega 6 som gir ubalanse mellom omega 3 og 6... Ikke bra.

Velg feteste variant for mindre karber, altså seter rømme, creme fraiche orginal, kremfløte osv. Ordet lett= mere sukker, mere stivelse og du skal holde deg unna.

Johannesbrødkjernemel får du på helsekost eller på apotek under navnet nestargel.

Kremtoppen sa for siden:

Jeg er også ny på dette forumet siden for en uke siden. Har nærmest sittet klistret til PCen i hvert ledige øyeblikk for her er det mye å lære !!!:).

Jeg er imidlertid en gammel traver innen "slankefaget" :( he-he. Så noe vet jeg da om ulike retninger.

Jeg anbefaler at du setter deg litt inn i de ulike retningen, se svaret fra Charlott. Etter at du har gjort det anbefaler jeg på det strekeste at du går for en retning, den som du opplever vil passe best for deg. Det er nemlig ikke enkelt å holde på med egenkomponert, det vet jeg av egen erfaring.

Selv kom jeg hjem med Ketolyseboken, bakemiks og pilleglass i dag:p. For jeg velger meg ketolyse.

PS! Det er så mange fantastiske oppskrifter her :D!

Grønn nybegynner sa for siden:

Tusen takk Kremtoppen!
Jeg begynte å lese litt igår kveld, men har endel igjen. Spennende lesing :)
Lykke til med igangsettingen av Ketolyse ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.