< Tilbake til oversikten

Et lite spørsmål fra en nybegynner ang Spis deg slank

LeneMarie sa for siden:

Hei

Har lest litt her inne i det siste siden lavkarbo og ketose har kommet inn på meg å bestemte meg for å starte forrige uke.

Ettersom det er så utrolig mye å lese om dette temaet og hva som er ja og hva som er nei har jeg valgt å bestille mat fra [url]www.spisdegslank.no[/url].
Har litt angst for å spørre her siden jeg ikke vet nok enda men må prøve.

Har spist maten i en uke nå og ingen forandring i vekt. Har lest at man går ned mest den første tiden men det skjedde ikke her.
Har bestilt 2 nye uker nå for å se om det blir noen forandring. Trenger et lite vektap for å holde motivasjonen oppe som dere sikkert forstår.
Tror kanskje at grunnen til at det står stille er at jeg har drukket mye kunstig søtet saft. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Lurer også på om, ettersom jeg har forstått fungerer ikke dietten på alle og derfor når vet jeg om det ikke fungerer? Etter tre uker burde det vel ha skjedd noe forandring i vekta eller?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Nå kjenner ikke jeg Fosseides kur i detalj men den er jo lavkarbo, dog lite fett.
Hvor mye og hvor fort man går ned er selvfølgelig påvirket av mange faktorer hvor mye man skal ned, om man har drevet med jo-jo slanking, stress, sykdom, medisiner…
Dersom du kommer i ketose med dette kostholdet så tar det kroppen ca 4 uker for å komme i skikkelig fettforbrennings modus.
Det er også en kjent faktor at søtningsmidler kan hindre vektnedgang i tillegg til at det kan trigge søtsuget.
Har du lest denne: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Der finner du bl.a. en link til en brosjyre ’LCHF på 3 minutter’, den er genial.

Du finner informasjon om de ulike lavkarbo retningene her: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6
Les og lær og når du skal gå over til å lage egen mat så velg deg en lavkarbo retning du føler at du kan leve med. Bøker får du eventuelt lånt på biblioteket. Lavkarbo er egentlig ikke så vanskelig – det er bare mange gamle ’sannheter’ og tankegang som må omprogrammeres.

LeneMarie sa for siden:

Tusen takk for tilbakemelding. Har fortsatt mye og lære og 15 kilo som skal vekk :)
Lurer egentlig også når på dagen man burde veie seg?
Veier litt forskjellig utover dagen og har hørt noen si at man skal gjøre det om morgnen og noen sier om kvelden.

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ang. veiing så veier nok se fleste seg på morningen etter man har vært på do og før man spiser, da har man jo samme utgangspunkt når man skal sammenligne fra gang til gang. Noen veier seg hver dag og noterer ned andre har en dag som offisiell veiedag i uka, andre veier seg ikke, mange varianter ute og går. Erfaringsmessig så er det en del som ikke bør veie seg hver dag da de blir så opphengt i vekta og blir deprimert dersom det er stillstand eller de går litt opp. Det er naturlig at vekta svinger litt opp og ned, en del går opp opptil 2-3 kg ved mens/eggløsning, men man må se dette litt i perspektiv.
Ellers så anbefales det at man tar frem målbåndet, for i perioder man står stille så kan det faktisk være at man mister cm.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.