< Tilbake til oversikten

Ubrukelig start på uken

Mr. Muscle sa for siden:

Fra i går til i dag gikk jeg opp 0,6kg. Det er altså takken for at jeg begynte å trene sist uke. Ikke rart slankere som starter slankekuren med masse trening (og spesielt styrketrening) blir demotiverte og faller tilbake til gamle synder etter en måned.
Nå vet jeg heldivis bedre, litt mer muskler som kompenserer for fettap i den grad at det fører til vektoppgang.
Neste Inbody 720 analyse får fortelle meg fasiten. I mellomtiden gir jeg blanke, trene skal jeg uansett. ;)

Areola sa for siden:

Jeg går også alltid opp dagen etter trening. Jeg mener jeg har hørt at det er en eller annen logisk grunn annet en muskler, men jeg har helt hjerneteppe nå...

Dietta sa for siden:

Trøst deg med at muskler veier mer enn fett :D:D

lionesse sa for siden:

Så når jeg trener annenhver dag kan jeg regne med en svært anseelig vektoppgang, er det det dere sier? Jeg går også opp nemlig. Og lurer på når man slutter å legge på seg etter røykeslutt i tillegg.

frifuggel sa for siden:

Økte fra 2-3 relativt lette treningsrunder til 5-6 med mer "trøkk" i, og vips, så hadde jeg gått opp et helt kilo :o Vet jo at det stabiliserer seg igjen, men kjipt er det.

Gerd sa for siden:

Musklene binder vel vann i vertfall i starten.... (?)

Mr. Muscle sa for siden:

Nå er det slik at en muskel består av ca. 80% vann. Dersom musklene øker i størrelse så øker også vannmengden i kroppen.

Mr. Muscle sa for siden:

Dersom du trener hard styrketrening annenhver dag kan du mer eller mindre glemme vektnedgang. Med mindre du er ekstremt overvektig fra starten. Men dette er jo positiv vekt. Du blir likevel slankere. Men det kan jo være svært demotiverende på en slankekur og ikke se vekta gå ned.
Når det gjelder røyk er vel den enkleste forklaringen at du slutter å legge på deg så fort du slutter å kompensere røykingen med andre ting du putter i munnen :D

Labomba sa for siden:

Ja, for man legger jo ikke på seg av å slutte å røyke.
Jeg er skikkelig dårlig på det her med trening, men jeg har kjøpt meg staver, så jeg skal i gang så fort noe av snøen går her. Har også kjøpt skritteller for å holde meg selv litt i ørene.
I dag slo ikke min ketostix ut, noe som gjorde meg litt deppa, men herregud, en god anledning til å ta ett glass rødvin :-)

Photobscura sa for siden:

Faktisk kan forbrenningen gå ned med inntil ti prosent når du slutter å røyke ;).
Men det er jo midlertidig, da.

Smakfull sa for siden:

Tvilsomt at man klarer gå opp 0,6 kg i muskler i uken da? Må jo ha gått opp mer, hvis man skal ned i fett i tillegg.

Kjæresten min trener styrketrening hver dag (men det har han i tillegg gjort i 4-5 år) og han går ned 700 g i uken :) + han trener kardio

Men har også hørt at musklene binder mye vann etter en hard treningsøkt.

Skal være enig at det er forvirrende å skal følge vekttap med mye styrketrening, da er nok målebåndet en bedre venn :) Eller kanskje en slik fettprosentklype, ikke at jeg vet hvordan eller om den virker.

lionesse sa for siden:

Nemlig. Men spørsmålet er: Hvor lenge er midlertidig?

Jeg har ikke puttet noe ekstra i munnen etter røykeslutt.

Og jeg skal ta dette til etterretning, la vekta støve ned en stund, og heler bruke målbåndet. :rolleyes:

Det er veldig individuelt. Når man røyker daglig så vil man få en slags kunstig økning av stoffskiftet (hvorfor røyker mange ballettdansere, f.eks ;)), og det kan ta alt fra noen måneder til et år før forbrenningen er tilbake til normalt. Men å røyke for å gå ned i vekt har lite for seg, om noen skulle tenke tanken :p. Kroppen venner seg til det meste, og en eventuell effekt er temmelig marginal.
Gjennomsnittlig vektøkning første seks måneder etter røykeslutt er visst to til fire kg. Det er jo ikke voldsomt. Og de fleste går det visst av seg igjen.

Mr. Muscle sa for siden:

Nå har jeg ihvertfall tatt av de 600 grammene i tillegg til 400 ekstra. Så da er jeg fornøyd. Mulig det blir en bra uke likevel :)

Mr. Muscle sa for siden:

Og vips, opp 700 gram igjen. Begynner å bli drita lei dette her....

frkprym sa for siden:

Kanskje du skal sende vekta di på et par ukers ferie? Mange billige sydenturer nå, den har sikkert godt av litt fri fra maset ditt :D

Så skal du se det blir et gledelig gjensyn om et par uker!

Vettel sa for siden:

Ikke vei det for ofte nei.
Jeg veier meg en gang i uka, tror det er for ofte også! Burde være en gang i måneden, siden jeg er dame og vi har en øø..viss syklus som påvirker enormt vekta! fnys
Men klarer ikke la være da, opp og ned hver eneste dag! Kanskje ta gjennomsnittet i løpet av en uke og ta den som vekt???

snoopie sa for siden:

Jeg tror at folk er alt for opptatt av vekta, og ikke hvordan kroppen faktisk forandrer seg. Anbefaler at man istedet for å veier seg så ofte måler med måleband omkretsen på de strategiske områdene hver uke. Regner det som bedre å veie 100 kilo med 30 kg muskler enn å veie 80 kg med 10.

Hvis du er mann, ja ;)

Carisma sa for siden:

Har det akkurat sånn jeg også... Men prøver å trøste meg med at det uansett er sunt å trene.... :rolleyes:

Mr. Muscle sa for siden:

Javel, da var uken over. Det endte til slutt med en nedgang på 0,7. Kunne vært bedre, men jeg gidder egentlig ikke å klage :D

frifuggel sa for siden:

Nei, det skulle tatt seg ut :eek: Flott resultat, jo :heia::heia::heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.