< Tilbake til oversikten

Hvis man blir gravid

Fluke sa for siden:

mens man er i ketose. Vil det da være skadelig for fosteret?

Photobscura sa for siden:

Dette er et veldig omstridt tema, og jevnt de fleste mener at man ikke vet nok om det, og anbefaler at man går ut av ketose når man er gravid, kanskje legge seg på et nivå med minimum femti gr karber om dagen, som for de fleste er nok for å komme ut av ketose.
Så finnes de andre som mener at dersom man har vært lenge i ketose, og ikke har noe overflødig fett igjen hvor miljøgifter i fettvevet kan frigjøres under fettforbrenning, så er det trygt.
Uansett, et lavkarbokosthold behøver ikke å være ketogent, og det tryggeste ville vel kanskje være å komme seg litt over sin egen toleranse for ketose.

Yonah sa for siden:

Seriøst, så tror jeg ikke det. En del gravide er så plaget av kvamle at det får i seg så lite at de er i ketose store deler av svangerskpaet. Jeg fikk utslag på ketner så og si hver kontroll da jeg gikk med nr en pga ekstrem kvalme, da var jeg kvalm helt til gutten ble født.. Og jordmor sa aldri noe på utslaget, bare at det var fordi jeg sannsynligvis spiste lite.
Det må jo være mye sunnere og tross alt få i seg mat enn å spy hele tiden.

Fluke sa for siden:

Ja, om jeg planlegger å bli gravid vil jeg øke karbene før jeg setter i gang. Men om jeg blir det ved et uhell (såkalt sikre perioder :knegg: ), så er det jo greit å vite at jeg ikke ødelegger noe.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.