Trenger noen gode råd i forhold til kostholdet mitt. Vekten har kun gått ned med 2,3 kg på de 3 første ukene på lavkarbo. Siste uken hadde jeg gått opp 0,1 kg.
Spiser lite karbo, og holder meg til LCHF. En vanlig dag for meg er:
Frokost; 2 skiver med Kavli baconost med meierismør, salami, majones og Blå Castello. Drikke; en kopp kaffi + vann
Lunsj; 2 av Nannas knekkebrød (1,5 karb pr. stk) med meierismør, first price leverpostei, salami og majones eller kokt egg
Middag; rent kjøtt eller fisk stekt i meierismør, løk, blomkål, broccoli og av og til en tomat.
Kvelds; 1 eller 2 Nannas Knekkebrød med Cheddar eller Port Salut + vann
og Te
Har også hatt et par kvelder der jeg har hatt en Smoothi istedenfor knekkebrød. Smoothien består av 2 egg, fløte, litt bringebær og 1 ss fiberhusk.
Bruker maks 2 suketter om dagen + litt Splenda visst jeg har Smoothie, drikker masse vann, drikker ingen form for lettbrus. Drikker av og til kaffi eller te med Cocosa og litt fløte. Tar alle vitaminer som hører til Ketolysekuren.
Jeg veier 112 kg og er 1.74 cm høy med kraftig benbygning. Har aldri opplevd å gå så seint ned i vekt med andre kurer. Trives veldig godt med å spise lavkarbo, og vil gjerne fortsette, men ønsker selvfølgelig et vekttap. Kan det være at jeg bruker for mye meieriprodukter? Men skal jeg kutte ut disse blir det jo ikke et LCHF kosthold. Noen som har noen gode tips, eller som selv har vært i samme situasjon?
Jeg kan ikke noe om LCHF, men tanken som slo meg at det kanskje er litt mye brød/knekkebrød sånn i starten? Hvordan skiver er det du har til frokost? Hva med og bytte ut med en omelett evt i en periode og se om det kan kickstarte resultatene litt?
Lykke til! :)
Synes faktisk 2.3 kilo på 3 uker er bra jeg! Det kan ta opptil 4 uker før kroppen har omstillt seg til fettforbrenningsmodus, så det kan være greit å gi det litt mer tid.
Videre kan brøderstatninge (knekkebrødene) være en liten partystopper. Men, altfor tidlig å konkludere med det etter å kort tid.
Husk at stress kan være en av de største stopperne...
Kanskje mye knekkerød, men med 2.3kg på 3 uker hadde jeg ikke gjort om på det enda. For vekttapet er jo supert! Står du stille i en måneds tid, så er knekkebrødene det første du kan plukke bort.
Nå vet jeg ikke hvor mye du veier eller nøyaktig hvor mye protein du faktisk spiser siden du ikke oppgir noen mengder, men det kan være lurt å holde seg til regelen om ca 1g protein pr kg kroppsvekt. Husk at leverpostei ikke er så veldig mye protein og at du må spise en del, men om du spiser noe annet protein i tillegg, så går det fint. Men bare ha det i bakhodet det med proteinmendgen;)
ThereseA; Skrev jo i innlegget at jeg følger LCHF :)
Imse; Takk for oppmuntrende svar. Skrev i innlegget vekt og høyde. Kommer til å fortsette med knekkebrød til lunsj på jobb, men kutte de ut om kvelden.
Til forkost smelter jeg Kavli ost m/bacon i mikroen. Bruker denne osten som underlag for pålegg.
Takk til dere som har svart meg. Setter stor pris på det.
Lavkarbo er et samlebegrep, mens low carb high fat tilsier jo mere fett og en livsstil med mere fett enn feks Fedon Lindberg og South Beach som er lavkarbodietter.
Når noen skriver LCHF tenker jeg noe ala Anna Dalqvist, det er jo det kostprogrammet til LCHF støtter seg til.
Men det kan helt klart være variasjonen her, men jeg ville ikke kalt Fedon Lindberg sine kostråd for lchf;)
Det er vel fortsatt et lite mysterium... men like fullt er det noen som har brøderstatninger som partystoppere, andre har tomater, noen igjen har nøtter og andre meierprodukter... :)
Hei! Du har fått mange gode tips allerede, jeg syns kanskje du spiser for lite grønt. Torkil (ketolysekuren) anbefaler litt grønt til alle måltid, 1 isbergsalatblad, agurk eller lignende. Og kanskje du spiser for lite fett? prøv en omelett med bacon, fløte og hvitost enkelte dager, og litt egg og bacon..... Vet ikke hvilket kjøtt du bruker til middag, men prøv med nakkekotletter, kjøttdeig og torsk med stekt bacon......
Kjøtt med mye fett.
Kanskje du skulle prøvd å kutte karbohydrater slik at du kommer i ketose? Om du ikke allerede er der? Virker jo som du er mye inn på ketolyse. :-)
Ellers er det jo kjempebra med den nedgangen du har hatt! :-) Stå på, dette klarer du!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.