Jeg undrer masse i denne forvirrende verden av karber, hvete, potet osv!
når jeg leser bak på en vare, hva er da viktigst å se etter?
at det er mindre enn 5% karber?
at det ikke er sukker og glukose i varen?
at det er mer proteiner enn karber?
Eller er det en mix av alt dette jeg skal se etter?
I går og i dag har jeg spist ting som har inneholdt både potetmel og hvete, men det har vært lavt innhold av karber...dvs, spiste mors kjøttkaker med saus i går, en kjøttkake i dag pluss gratinert brokkoli (ferdig i pose) med bog skinke i...dårlig samvittighet? Egentlig ikke for det var jo lite karber, men så begynte jeg å henge meg opp i at det var jo både hvete og potetmel i dette...
Hvor striks må man være for å komme i ketose?
Jeg har ikke gjort meg opp noen mening for hvilket kosthold jeg skal gå for, men jeg har kuttet ut potet, ris, pasta, brød og andre hvete varer! Jeg driver ikke å regner og veier, må prøve å gjøre dette så enkelt som mulig...og se om det går først....hvis ikke får jeg begynne å veie!
Her er hva jeg har spist de siste dagene:
Frokost: Tyrkisk yoghurt med natreen og bringebær
Lunsj: Ostechips med skinkepålegg, eller en form for knekkebrød jeg fant oppskrift på her inne, og med pålegg som f.eks leverpostei, makrellitomat, tubeost, cc eller skinke. Eller eggerøre laget av ett egg.
Middag: laks,hollandaisesaus,grønnsaker- kjøttkaker,saus og grønnsaker- gratinert brokkoli med bog skinke- generelt det vi har til middag men grønnsaker i stedet for potet osv.
Kvelds: Samme som frokost eller lunsj...alt ettersom hva jeg føler for.
Ellers knasker jeg på mandler og hasselnøtt kjerner.
Er ikke flink å drikke vann (skal skjerpe meg), drikker to tre kopper kaffe med melk i for dagen.
Hei,
Husk at når du kjører egenkomponert lavkarbo så er det du som er eksperten på ditt eget kosthold og vanskelig for andre å gi råd.
Lavkarbo er en samlebetegnelse på karbo reduserte kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Mange med et ketogent kosthold har en tommelfinger regel om at matvaren bør ha mindre enn 5 g kh pr 100 g vare, unntak er jo varer som man bruker ytterst liten mengde av som for eksempel hvitløk.
For de aller, aller fleste så prøver man som best det er å unngå varer som inneholder sukker/glukose. Etter hvert som man får mer kunnskap om hva ulike matvarer så ser jeg at flere og flere etter hvert kutter konsekvent varer som ikke er bra for kroppen.
Mange velger lavkarbo for å holde blodsukkeret stabilt og derfor unngår i størst grad farse produkter og holder seg til reine kjøttprodukter.
Mange vier i begynnelsen for å få inn hvor mye kh det er i de ulike matvarene, enkelte noterer ned på en huskelapp hvor mye det er i det de normalt spiser. Det tar ikke lange tida før du får det inn i fingrene og slipper og veie.
Husk at kunstig søtningsmidler kan trigge søthungeren i tillegg til at det kan være en partystopper.
Nøtter inneholder forholdsvis mye kh og bør begrenses i tillegg til at de også kan være en partystopper.
Husk at pålegg som makrell i tomat, leverpostei og tubeost kan innholde en del kh. For noen så kan tomat være en partystopper.
Melk er ikke lavkarbovennlig.
Takk for svarene, jeg startet med godt mot ser dere og kuttet ut de basic enkle tingene som brød, potet, ris, byttet ut sukker med natreen osv...men så begynte jeg å bli litt hekta på at her skulle ting skje og jo mer jeg leser jo mer forvirret blir jeg egentlig...hva er rett for meg å gå på? OG tusen andre spørsmål dukker opp. Så jeg prøver nå med disse endringene så får jeg se...satser på at det går bra jeg!
Hei,
Det viktigste er at du finner noe som passer for deg, jeg valgte ketolyse fordi jeg syntes den var lettest å følge.
Her kan du lese om de ulike lavkarbo retningene: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=6
For å komme i ketose bør du ligge under 30 gram karbohydrat i døgnet, mange er i ketose også høyere. Da er det bare å regne på matvarene du spiser, for å finne ut om du holder deg under eller over dette.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.