< Tilbake til oversikten

Ja og nei mat

tulla123 sa for siden:

Hei er ny her :o
Har prøvd og søkt etter tråder men finner ikke det jeg lurte på :p

Finnes det en enkel ja-nei liste over hva man kan spise og hva som er "bra" karber?
Noen som kan gi noen tips til en nybegynner?

Gerd sa for siden:

Egen liste over det for ketolysekuren er det ikke.

Men det er å tenke reint kjøtt, fisk, fugl osv
grønnsaker som vokser over jorda.

Er du usikker så anbefaler jeg deg å følge menyen i boka i starten, det står også en del tips der :)

Ellers så ligger det masse oppskrifter i forumet.
Og jeg har oppskrifter (lenke i signaturen min) som er ketose-vennlige :)

tulla123 sa for siden:

Takk :D
Er litt bekymret for alt fettet, selv om jeg vet hvorfor jeg må spise det :p
Har gått ned ca 9 kg på sunt kosthold (ikke lav-karbo) Og er redd for og "ødelegge" det :p

tulla123 sa for siden:

Hvilken fett bør man forresten spise? Rømme? majones? Og ikke lett alternativene antar jeg?
Hva mer?

Rin sa for siden:

Om du tåler meieriprodukter: Smør, rømme, creme fraiche, fløte, de fleste fete oster. Majones, kaldpressede oljer, fet fisk, fett kjøtt (ribbe, nakkekoteletter, bacon), nøtter (men sjekk karbo-nivå på disse). Avocado er også rik på fett.

Gerd sa for siden:

Lavkarbo er sunt ;) Det er ikke allt sukker og stivelse.

Nei ikke lettvarianter.

Men du, det står ketolyse i filosofiboksen din. Da går jeg ut fra det er den du følger? Og da har du boka?
For der står det allt du trenger, masse info, lærdom og kurens prinsipper.

Og så står det en del info her: www.ketolyse.no

arnakristin sa for siden:

Hei,
Signerer Gerd jeg og i tillegg så vil jeg nevne at mange på ketolyse ikke bruker matvarer som innholder mer enn 5 kg pr 100 g vare. Noen unntak da, som ting som man bruker lite av som for eksempel hvitløk.. Når du snakker om bra kh tenker du da på GI, her finner du en liste, det finnes flere ute på nettet, bare å google, www.matoppskrift.no/sider/Glykemiskindex.asp
Er du derimot usikker på næringsinnholdet i ulike matvarer så kan du slå opp her, www.matvareguiden.no.

Kitt sa for siden:

:lol: Snakker om å snakke i munnen på hverandre!:D

Ingen kan komme å si at de nye ikke får svar på spørsmålene sine her, i hvert fall!:snill:

tulla123 sa for siden:

Både raske og flotte svar :D
Tusen takk folkens :hearts:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.