< Tilbake til oversikten

Undrende treningskar trenger hjelp, ta en titt

ramsland sa for siden:

Hei!

En kollega på jobb henviste meg til dette nettstedet.
Leser mye om trening og kosthold vær eneste dag, og det ser ut til at vært enkelt individ har vær sin mening om hvordan dette burde samkjøres.
Nå har jeg lest litt frem og tilbake på div. forumstråder her og er virkelig overrasket.
Fett for og forbrenne fett. Helt nytt for meg! Men er villig til å gi det et forsøk.
Utifra de postene jeg har rukket å lese til nå er jeg ikke et helt vanelig eksempel her inne.
Er 1.90m høy og veier 85kg. Har en nokså veltrent kropp og trener minimum 5ganger i uken, fleksibel trening i studio med mest vekt på styrke samtidig også aerob trening.
Det jeg søker er en så lav fettprosent som mulig, den er allerede lav men vil ha den enda lavere.
Tydelige trente muskler på hele kroppen vil jeg ha frem, samtidig som jeg blir større. Er en bodybuilder i veldig liten skala.
Opplever gode resultater på treningen, men jeg spiser et helt grovt brød om dagen - poteter og ris. Drikker juice som vann og tømmer sikkert en kasse øl vær helg. Så får nok karbo i meg!
Derfor er jeg helt ubeskrivelig interessert i denne teorien om å stoppe med karbo og kjøre på med "egg & bacon".
Er heller ikke den som gir meg etter 4 uker uten å se resultat, så hva dette koster er jeg villig til å betale.
Søker bare litt mere overbevisning og fremgangsmåte på hvordan jeg kan starte.
Leste også at det ikke var så lurt for en kar som meg å stoppe helt opp med karbo fra første dag, ettersom karbomengdene jeg trøkker i meg iløpet av en dag er store - stemmer/stemmer ikke?
Sitter med alle typer spm. så her er ingen tips, hints & tricks for dårlige.
Om noen har vært i samme situasjon som meg, så skriker jeg etter å høre fra deg/dere!
Virkelig på jakt etter den "perfekte kropp" og vet det er mulig å oppnå.

Tilleggsinfo:
Har en stillesittende jobb, naturlig god forbrenning, arbeidsvillig og ikke redd for noe nytt.
Mangler sikkert en del infofmasjon for å lage en god nok vurdering av meg, så spør om det er noe mere dere vil vite :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ser du har lest på forumet men legger likevel med en tråd jeg har laget med tanke på nykommere i lavkarbo verdenen:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Det finnes flere her inne som trener mye og lever på lavkarbo kosthold og trenings delen av forumet finner du her: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=25
Anbefaler deg også å lese alle innleggene til Pål, på søkerfunksjonen kan du også søke opp innlegg sortert på brukernavn.

ramsland sa for siden:

Skal trykke meg inn på linkene med en gang, mange takk! :)

Carisma sa for siden:

Anbefaler også å skaffe seg boka "Bedre uten brød". Den er en bibel for mange av oss her inne, og om du kan litt om hvordan kroppen henger sammen, som du sikkert gjør fra treninga, fra før så får du helt sikkert mye nytte av den! :ja:

ramsland sa for siden:

Ja, gikk Idrett på videregående så har noen kunnskaper. Men det motsier litt mot det jeg leser her inne :)

ramsland sa for siden:

men skal ta en titt på den boken Carisma!

Charlott sa for siden:

Du har fått gode tips av de andre så jeg vil bare ønske deg hjertelig velkommen! :D

ramsland sa for siden:

Takk Charlott:)

cillesnuppa sa for siden:

Det er jo faktisk sånn at mange faktisk tåler flere karbohydrater enn mange av oss her. Og hvis du tåler det godt, er det kanskje ingen vits i å pushe kroppen til meget lavt karbo-inntak?

Uansett, du får mye i deg nå! Et typisk fitness/bb-kosthold består av et høyt protein kosthold, med langsomme karbohydrater(havregryn/fullkornspasta) og "sunt" fett. Et Low Carb High Fat kosthold består av å finne sitt karbe-nivå, ofte mellom 5 og 72 gram om dagen. Deretter mye fett, og et annet syn på hva som er sunt fett;). Dessuten er det få som spiser melprodukter og ris generelt.

Du skal finne hva som funker for deg! De første ukene er det grusomt tungt å trene uten karber. Derfor ville jeg nok fått i meg noe rundt trening, gitt.
Og så anbefaler jeg deg å lese om: Jonas Colting, svensk triatlet. Han har egen hjemmeside, men ellers er det to gode artikler om han på www.kostdoktorn.se. Frank Nilsson har skrevet bok om LCHF og trening: I stedet for doping (fins vel kun på svensk). Søk på nett. Tror han har en blogg som heter livlinan (ja; www.livlinan.eu), du finner litt der og.
www.fitnessbloggen.no finner du mange gode artikler om trening og kosthold. Mister Robert har et mer liberalt karbo-syn enn mange her inne, men kan og er enig i mye om LCHF. Og kan mye om trening!

Bulldog sa for siden:

Kutt ut den kassa med øl, og øk proteinandelen i kostholdet ditt, så er mye gjort.

Caroline79 sa for siden:

Hei Ramsland,

Virker som vi har samme tilnærming til dette kostholdet. Jeg begynte først og fremst på dette kostholdet for å se hvordan det var å kombinere med trening og senke fettprosenten, samt bygge muskler. Jeg begynte påsken 09. Jeg er heller ikke særlig overvektig, og trener 6 ganger i uken.

I starten var det nokså tungt, ble fort stiv, men beit tenna sammen. Idag funker det utmerket, kan holde på mye lengre, blitt sterkere, ser tydelig forandringer på kroppen, og får mye mer ut av treningen. Kan ikke tenke meg å gå tilbake til et høy karbo kosthold:) Under trening jobber kroppen på en HELT annen måte enn ved høykarbo kosthold, og jeg kan ikke tenke med å gå tilbake.

Anbefales på det sterkeste.

Carisma sa for siden:

Det er jo å skyte seg selv i foten, for da lærer jo kroppen aldri å ikke crave karbohydrater når den skal jobbe.
Nå trener ikke jeg spesielt hardt, men spinning et par ganger i uka og styrke i sal. Min erfaring er at når jeg spiser noe skikkelig fett før timen så er det ikke noe problem. Før spinnning kjører jeg f.eks på med avocado med rekesalat. Før ble jeg andpusten og måtte holde lett nivå pga kondisen, men nå merker jeg ikke den engang. Må dempe meg når jeg begynner å se svarte prikker i stedet :D
De par første gangene er det selvfølgelig hardt fordi det er uvant. Føles som å brygge på en influensa. Men hvis man biter tenna sammen, får i seg godt med fett før trening og holder ut, så blir det MYE bedre enn det noengang hart vært! :ja:

Caroline79 sa for siden:

Jeg må si meg enig med Carisma her. Jeg ville ikke anbefalt å få i meg karbohydrater før trening, men heller mye fett. Poenget er jo at kroppen skal "lære" å forbrenne fettet, og trene uten karbohydrater. Jeg pleier å spise mye paranøtter før trening, advokado, ost o.l. Bare hold ut i 2-3 uker, så blir det en ren drøm etter hvert!

cillesnuppa sa for siden:

Jeg spiser bare karber i form av nøtter før trening. Men etter trening må jeg ha litt, hvis ikke blir jeg så helt kaputt. Ikke mye, cc blandet med fløte med lavkarbo eplesyltetøy:) Poenget er at vi er ulike, man må finne ut hva som funker best for seg selv. Det betyr ikke at det en foreslår er mer eller mindre rett, vi forslår jo ut i fra egen erfaring.

Carisma sa for siden:

Men det er jo godkjent lavkarbokost. På første innlegget hørtes det ut som du anbefalte å spise bananer eller brød før man skulle trene. Og CC er jo veldig bra etter trening pga proteinene :ja:

ramsland sa for siden:

takk for råd og henvisninger! Gøy å høre om erfaringer også, slik som Caroline79 sine.
Chillesnuppa, ja kroppen min tåler store mengder karbohydrater tydeligvis ettersom det er derfra all min energie kommer ifra per dags dato.
Skal legge om mye av kosten i starten til fett og proteiner(dette er vel helst etter trening?)
Men er det helst slik at jeg burde trappe ned på karbohydratene istedenfor full stopp i startfasen?
Hvilke fett-kilder er fornuftige å bruke?
Igjen hjertelig tusen takk for alle innspill! :)

Caroline79 sa for siden:

Jeg spiste som deg før jeg la om, spiste veldig mye prød, fullkornspasta, ris og poteter. Trodde jeg trengte alt dette pga treningen. Jeg kuttet fullstendig, og begynte på atkins induksjon. Første uken var jeg mye svimmel men etter jeg ble vant med den nye kosten (tok ca 1-2 uker) har jeg ikke merket noe til dette. Men det kommer jo litt an på hvilken retning du skal velge - du kunne jo eks gå på fedon kuren - her er det tillatt med mer karbo enn f.eks. atkins. Her må en nesten bare prøve å finne ut hva som passer best for deg kombinert med den trening du driver med. Men for min del var det ikke noe problem å gå fra MYE karbo til 20g om dagen, denne brå overgangen hjalp meg også til å bli kvitt karbosuget relativt kjapt. Men hvorvidt dette er anbefalt er jeg imidlertid usikker på. Noen andre som vet?

Ellers er gode fettkilder olivenolje (bruk som dressing o.l.), stek i smør, Jeg bruker også mye fløte, advokado og bacon.

BitTorres sa for siden:

Føler meg komptent til å svare på dette spørsmålet. Om du er tent, må du gå for det. Og dette er den riktige måten å gjøre det på: Du kutter ut øl i helga, ikke kutte ned. Kutte ut betyr NULL øl. Og NULL brus. Er du tørst, drikker du vann. Dette her krever 100 prosent innsats. Og betalingen blir deretter. Du kutter ut brød, poteter, ris og pasta HELT. Din kropp skal nå lære seg det den er laget for: Å bruke fett og "superbrenselet" ketoner som energi. Ketoner lager mer ATP (energi) enn glukose. Du har som du sikkert vet, langt mer fett enn glukose i kroppen. Fettet på en vanlig slank mann på 70 kg, holder til en 55 dagers løpetur. Tren hardt i 90 minutter, og kroppen er tømt for sukker (karbohydrater).
Men når du stopper å spise karbohydrater helt, må du heve fett inntaket ditt, og for noen kan det oppleves som ganske brutalt. Det du skal konsentrere deg om, der det METTEDE fettet, det er det som du har lært er farlig - noe som er helt, helt, helt feil og direkte løgn. En slik bråstopp av karbo og forhøyet inntak av fett, kan gi en ganske tøff omstilling for kroppen. Jeg fikk disse plagene etter fem dager, og de varte i ca 8 dager: Hodepine, utrolig slapphet, periodisk tåkesyn, veldig vondt i musklene i låra, leddsmerter, svettetokter og hjertebank. Noen får alle disse symptomene, som jeg gjorde, noen for enketle symptomer, andre opplever ingen. Men alle opplever en nedgang i energien og styrken, for kroppen skal nå lære seg å lage enzymer som den ikke har laget siden fødselen omtrent. Alt dette tar i regelen 4 uker, da lager de aller fleste en enorm forandring og stor energi. Styrken er tilbake, og likeså energien. Men du kan komme til å trenge tilpassning, det kan gå litt tid, et par uker ekstra kanskje, før du får nytten av dette 100 prosent. Jeg opplever en langt større evne til å presse meg uten at kullsyren kommer, faktisk 875 prosent (kødder ikke). Dette gjelder utholdenhet. For styrketrening gjelder andre mål, men felles er at musklene vokser langt raskere og større, mens kroppsfettet minsker. Du kan oppleve å bli veldig "fit". Grunnen er at insulinet er såpass lavt, og inntaket av fett så høyt, at veksthormonene får optimalt miljø.
Dette kostholdet reduserer fare for mange alvorlige sykdommer, og livstillssykdommer som diabetes og fedme. Men hva skal du spise? Her er det faktisk mange som sliter, for egg og bacon har alle hørt om, men så da?
Jeg vil råde deg til å lese denne bloggen, den er i mine øyne Norges beste på området: lenabeatrice.net.
Der er det mange mange gode retter du kan lære deg å lage, og det finnes egne sider for frokost, lunch og middag pluss pluss.
Kort oppsumering: Kutt karbo til så nærme null som mulig, spis cocosfett og smør,, fløte rømme, fett kjøtt. Bruk 4-6 uker til å omstille deg, men tren. På denne måten får kroppen et press på seg til å lære seg fettforbrenning som aldri før. Les bloggen, kjøp deg bøker, og se også denne svenske siden:livlinan.eu.
Jeg har aldri angret, karbohydrater er klart IKKE kroppens beste brensel. Det er fett, for meg er det bevist. Gjør du også et samme valget, er jeg overbevist om at du kommer til å være glad for det, og det samme vil kroppen din være.

Matglad sa for siden:

Jeg har vært i Ketose i over 3 måneder nå. Mine blodprøveverdier var helt på bærtur, og jeg ble derfor forespeilet at det ville være ekstra tøft for meg å komme inn i Ketose. Det tok meg 6 dager å komme inn i Ketose, noe som er litt lang tid. Jeg kuttet direkte, trappet ikke ned. Første uka var tøff, vondt i huet og veldig uopplagt. Andre uka var jeg ikke direkte dårlig lenger, men var veldig trøtt. Etter dette har formen steget rett i været. All trøtthet er borte, magen fungerer utmerket og en rekke andre problemer er borte. Jeg har masse energi. Jeg trener også en del, holder blant annet spinningtimer. Trodde det skulle bli tungt å trene, men det har jeg overhodet ikke merket noe til. Det har faktisk gått bra fra dag 1 (tiltross for at formen var dårlig i begynnelsen, fungerte liksom allikevel på trening).

Har ikke angret ett sekund på at jeg invisterte disse første 2 ukene som ikke var så positive. Etter dette har jeg hatt det helt supert og har generelt utrolig mye mer energi.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.