< Tilbake til oversikten

For lenge i fase 1

Chess79 sa for siden:

Jeg har lest at det mange gjør feil angående Atkins dietten, er at man blir i fase en alt for lenge.:rolleyes:
Man skal jo tilføre mere karbo sagte med sikkert etter en viss tid. Jeg følger ikke den dietten slavisk, er en blanding melleom ketolyse og Atkins.

Jeg har levd på egg og bacon til frokost nå i 9 uker til sammen...og spist max 20 karber om dagen, helst mindre.
Kan jeg nå begynne å skeie uten en dag i uken,:rolleyes: Kan jeg f eks spise pizza og noe søtt på lørdag og likevel gå ned i vekt om jeg er streng i uka???:)

Gracella sa for siden:

Hvorfor ikke lage en av de lavkarbo-pizzaene som er her på oppskriftsforumet?
Mye som er kjempegodt!!
Og ærlig talt, er det fyllet eller pizzabunnen som er best??

For å svare på spørsmålet ditt; Du kan ikke begynne å skeie ut en dag i uken og likevel forvente å gå med i vekt. I allefall ikke så mye som du ellers ville gjort.
Søk på innlegg av Pål Jåbakk her inne, han har bl.a et fint innlegg om utseielser på lavkarbo/ketolyse.
En karbodag i uken fungerer hvis du f.eks er bodybuilder (eller trener som en)

Chess79 sa for siden:

[INDENT]
Vil det si at jeg ALDRI kan unne meg karbo??? Da må jeg jo leve på diett resten av livet da.!!:confused:
[/INDENT]

Carisma sa for siden:

Du skal vel sannsynligvis ikke gå nedi vekt hele livet. Når du har stabilisert vekta på ønsket nivå kan du skeie ut innimellom. Men aldri gå tilbake til fullt høykarbo kosthold uten å få tilbake kiloene...

Og på Atkins skal man vel øke trinnvis med bestemte matvarer, ikke bare det man har lyst på?

Chess79 sa for siden:

Jeg har aldri fulgt noen bok..bare grunnreglene for hva jeg kan spise og ikke. Men sikkert riktig det du sier. Så da må jeg holde meg til dietten helt til jeg har nådd mine mål:)

LenaBeatrice sa for siden:

Skal du følge Atkins slavisk så skal du tilføre mere karbo, ja.
Men du følger ikke noe slavisk skriver du.....
Du ikke tilføre mere karbo etter en tid, det er ikke farlig å leve på veldig lite karbo. Ditt valg.
Dag Viljen Polexzynski kunne fortelle (på et foredrag i Moss) at han var i mild ketose det meste av tiden.

Test med pizza og søtt om du absolutt må ha det, men bli ikke overrasket om du ikke går ned mere i vekt da, og for all del, overspis ikke.
Men, når det er sagt så synes jeg ikke det er noen god ide med pizza og søtt i helgen.

Chess79 sa for siden:

Takk for svar:) Jeg skal bli flinkere frem til jeg har nådd mine mål. Jeg skeiet ut i helgen med en hel 70% sjokoladeplate og en bit pizza. Gikk opp 300 g, vet ikke om det hadde noe å si men:P
[color=royalblue][/color]
Men livet blir kjedelig om man ikke kan unne seg noe ekstra godt en gang i blandt. Da blir det på en måte utholdelig. Så når jeg har nådd mine mål, skal jeg prøve meg frem lit på lørdager:D

frkprym sa for siden:

Hei Chess,
Husk på at det er veldig vanskelig å skeie ut litt. Jeg snakker av erfaring, det tar lett overhånd. Første gang gikk veldig greit for meg, og det gjorde ikke mye utslag på vekten heller. Neste gang var værre, og søtsuget steg enormt. I tillegg smaker ikke de tingene man tidligere var glad i så mye lenger (feks har brød mistet all smak for meg), hvilket for min del betyr at jeg ble skikkelig skuffet, ikke fikk den tifredsstillelsen jeg søkte og "måtte" skeie ut enda mer.

Jeg anbefaler deg å lese litt om Atkins og de fire fasene på Atkins' hjemmeside eller her inne. Spesielt opptrappingsfasen OWL. Der får du litt mere innsikt i hvordan du tilfører mer karbohydrater etter hvert.
Du kan øke karbohydratmengden mens du fortsatt skal gå ned. Det vil da gå litt saktere. Men det er jo bedre å gå litt saktere ned enn å gå lei og ende opp med utskeielser alt for ofte.

arnakristin sa for siden:

…en av grunnene til at du har havnet her er vel at du bruker mat som straff/belønning. En av de tingene du må jobbe med er å ugyldiggjøre likningen KOS=MAT(ofte usunn mat), mye mentalt en må jobbe med når man skal legge om kostholdet. Det krever litt bevist jobbing men det er slettes ikke umulig.
[font=Times New Roman][/font]

Yonah sa for siden:

Men kan man egentlig være for lenge på induksjon? Hva er egentlig forskjellen på ketolysenkuren og atkins induksjon?
Jeg spiser jo i grunn atkins induksjon hele tiden og gjort det siden mars... Jeg følger Skaldeman 50+ med ca 12g karber om dagen( ok, så blir det gjerne 15g.. og noen dager 20g)..
Noen som kan forklare forskjellen?

Yonah sa for siden:

Men man kan da jaggu kose seg med en saftig biff på lørdagen med en god salat og hjemmelaget bearnaise til. Dette er kos for meg og jeg mener man SKAL kose seg med mat jeg. Sålenge kosen ikke betyr å ta seg et stykke bløtkake eller lage lavkarbodesserter hver eneste dag osv. Det er forskjell på kos og kos mener nå jeg. For meg en en kosemiddag den biffen på lørdagen, fordi det er svindyrmat som vi bare har råd til nå og da...

arnakristin sa for siden:

Ja, helt enig at man fint kan kose seg med en real biff ...og et ostekakstykke i ny og ne, men sannheten er jo at mange i utgangspunktet koser/unner seg noe godt og da er det som oftest noe som kommer i tillegg til alt annet og som oftest noe som har et skyhøyt kh innhold. Derfor synes jeg det kan være lurt å kaste den gamle myten om MAT=KOS overbord.

Yonah sa for siden:

Da synes jeg du skal presisere det;) For jeg blir nesten litt lei meg når jeg leser slik, selv om jeg veldig god vet hva du mener, at det er desserter og høykarbomat. Men ikke sikkert alle nybegynner tenker slik og vet nøyaktig hva du mener.

frkprym sa for siden:

[quote=Imse;817863]Men kan man egentlig være for lenge på induksjon? quote]

Ja det kan man. Om man blir lei av maten, og ikke klarer å spise riktig. Eller blir så lei av maten at man må skeie ut. Da kan man ende opp med å spise helt riktig søndag til fredag, og så på lørdag skeier man ut og alt er forgjeves. Da har man vært for lenge på induksjon.

Ellers sies det jo at man skal ta pause etter maks 6 mnd. Jeg tror det egentlig er en forsiktighetsregel i tråd med det erstatningsrettssystemet vi lever i, at om man ikke kan garantere at noe ikke er farlig, så antar man at det er det. Og veldokumentert langtidsvirkninger av lavkarbo (som er godkjent ihht vitenskapens standarder) finnes det vel fremdeles ikke nok av til å "frikjenne" leger som ikke advarer mot å gjør dette for lenge.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.