Fikk telefon fra legen i dag.
Slemme kolesterolet var gått opp til 7-kommaetellerannet, mens det snille var gått ned, mener det var 3.
Fikk beskjed at jeg spiste for mye egg, og at jeg måtte bruke mindre mettet fett. Det har riktignok gått mye i egg i det siste fordi det har vært en hurtig løsning, men litt ekkelt å få en sånn telefon anyway.
Noen som har opplevd tilsvarende? Jeg er forresten i min 5. måned med ketolyse.
Hva var verdiene dine før da? Og hvilke er det snakk om? LDL eller triglyserider?
LDL'en er visst tja, noe av det er godt og noe er dårlig. Triglyseridene derimot, er karbohydrater lagret i fettvevet - altså veldig dårlig.
Hm, mine LDL-verdier står i U/L, ikke mmol/L. Normalverdier mellom 105 og 205. Men triglyserider står oppført i mmol/L hos meg.
Tror de stod i Bedre Uten Brød at det tok ca ett år før kroppen kom i balanse etter mange år med feilernæring (høykarbo). Men det er bevist at lavkarbo gjør det motsatte, altså øker det gode og senker det dårlige kolesterolet. Men det kan ta tid. Så jeg vil tolke det som at det ble verre før det ble bedre.
Men nå er jeg bare en lekmann, så ikke stol blindt på meg...
Får tilsendt utskrift, men det tar jo et par dager.
LDL'en min lå før på mellom 3 og 3,7. Det var på en tid hvor jeg kanskje spiste egg en gang i måneden.
Men det skal tydeligvis ikke være lett å gjøre det riktig. Hvor mye egg er for mye egg? Umettet fett er gjerne prosessert og får pepper her på forumet, mens legen sier mettet fett er farlig.
Jeg vet bare at jeg uansett har gått ned 13% av startvekten min, og det i seg selv må jo være en god ting, med tanke på fett mellom indre organer og sånt.
Og det er faktisk ikke bevist at kolesterol har noen sammenheng med hjerteinfarkt. Gjennomsnittlig totalkolesterol er 4,46 for de som har hjerteinfarkt (i følge Bedre Uten Brød). Og det regnes jo som ypperlig kolesterol.
Herrejemeni. Hvor utdatert går det an å bli som lege? Selv det forgubbede Statens ernæringsråd har innsett for mange år siden at du ikke får høyere kolesterol av å spise kolesterolholdig mat, og advarselen mot egg ble fjernet for ca 10 år siden. De fleste leger har faktisk fått med seg det.
Ellers har vi hatt et par gode diskusjoner om dette tidligere, f.eks. her.
Fåreslår at du skriver ut og viser legen din rapporten jeg har linket til her.
For en gangs skyld skal jeg si: Ikke gjør som legen din sier!
Nå har jeg lest og lest og blir egentlig ikke noe klokere. Er en liten stemme i huet mitt som sier at "alt det fettet kan jo umulig være sunt uansett".
Prøvene før startet ketolyse er alle fra et kosthold med minimalt med fett. Så kanskje jeg egentlig har forhøyet kolesterol naturlig? Uansett så må jeg vel til noen andre enn fastlegen min for å finne ut av det, tenker jeg.
TSH-verdiene hadde også steget med et helt poeng, noe som visstnok også skal kunne øke LDL-verdiene.
Fortsette som før? Kanskje bruke mer grønnsaker til frokost også. Ta omega-3?
Hvem kan man egentlig snakke med om sånt, det virker som om det er stor uenighet blant de "lærde" her.
Skrik til den lille stemmen og be den holde kjeft. :geip: Mettet fett er sunt! Det eneste fettet du skal holde deg unna er transfett - som er ødelagte fettceller.
Jeg vet ikke hva en typisk meny er for deg, men siden du skriver ketolyse som kostholdsfilosofi, så er det jo veldig lite karbohydrater på deg, og mye fett.
Jeg ville fortsatt med LCHF (lavkarbo høyfett) en stund til og sett hvordan det utvikler seg. For etterhvert SKAL det bedre seg. Lutz (Bedre Uten Brød) behandlet dette problemet med LCHF, og han behandlet tusenvis av pasienter over 40 år. Altså, ikke bare kolesterol.
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men du bør tenke på at høykarbo gir hormonubalanser. Og vi har spist høykarbo hele livet vårt, har vi ikke? Man kan ikke forvente at kroppen kommer i balanse på null komma niks. Gi det litt mer tid, så vil nok kroppen stabilisere seg. LCHF er mat kroppen har tilpasset seg til å tåle over ca 190.000 år, og de få årene (5-10.000) siden vi begynte å dyrke korn er ikke nok til å utvikle seg til å spise slik. Hvorfor tror du at vi har så mye overvekt, diabetes, hjerteproblemer, kreft og så videre? Det finnes folkegrupper som fortsatt spiser lavkarbo, og disse sykdommene finnes knapt der. Inuittene hadde ikke disse sykdommene før noen introduserte karbohydrater for dem. Vips, så hadde de dem også. Tilfeldighet? Jeg tror ikke det, du...
Har du lavt stoffskifte/hypotyreose?
Siden du skriver at du har forhøyet TSH. Hvis du blir behandlet med levaxin kan det hende at du trenger å øke dosen din en periode til kroppen tilpasser seg kostholdet. Tok du blodprøve fastende? Hvis du hadde spist vill dette påvirke resultatet - kolesterol skal jo testes fastende og stoffskifteprøver skal alltid tas medisinfastende.
Jeg har hypotyreose og jeg hadde kolesterol på 6,4 før lavkarbo og det gikk ned for meg til 5,1 etter noen uker med LCHF - flere egg om dagen!
Tro det eller ei, men legen min prøver fortsatt å få meg til å begynne med kolesterolsenkende selv med kolesterol på 5,1... disse legene altså. :confused:
Si det. Det er egentlig ikke så mye strid, som uvitenhet og manipulasjon. De som har en interesse i statinsalg, mener det ene. De som har sett på de virkelige bevisene mener det motsatte. Og det er faktisk gjennomgående. Den gjengse lege har ikke mulighet til å sette seg inn i materialet på egenhånd. Det krever tilgang til datagrunnlaget bak studiene. De videreformidler derfor bare mytene som en ekstremt lobbysterk legemiddelindustri har klart å etablere.
Foreslår at du skriver ut rapporten jeg linket til over og får en lege du stoler på til å lese gjennom. Den tar for seg samtlige av de viktigste studiene på kvinner, kolesterol og statiner som er gjennomført. Ikke en eneste viser noen som helst effekt av kolesterolsenkende medisin. Regner med at legen får seg en tankevekke også. For det er ikke legenes feil at de har blitt foret med feilinformasjon fra en industri som står for størsteparten av medisinsalget i verden, og som har klart å gjøre et enormt stort antall friske kvinner til inntektsbringende pasienter.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.