Veldig interessant, men, og jeg er overhodet ikke uraus med saltet, altså! For å utfordre tanken litt, både jeg og flere andre opplever at kroppen holder på noe vann ved et stort saltinntak, da særlig med varer som spekemat, baconcrisp etc. Og når du sier at høyt vanninnhold i kroppen kan føre til økt blodtrykk, vil ikke dette påvirke blodtrykket?
Igjen spiser de fleste ikke baconcrisp og fenalår hver dag, og vannet slipper, i alle fall i mitt tilfelle, forholdsvis fort. Men det er en pekefingerregel at om jeg skulle ha trykt i meg mye salholdig mat, så går jeg alltid litt opp i vekt, samt at dobesøkene blir noe redusert over kanskje et døgn (for så å ta helt av når det først slipper ;)).
Men jeg har aldri vært redd for salt, for å ha det sagt, mer redd for tilsetningsstoffene det er i enkelte bordsalter for å si det sånn. Selv om jeg sikkert bruker mindre salt enn før, rett og slett fordi smakssansen min er litt bedre med dette kostholdet.
Når man er dehydrert er jo også saltbehovet større, det er jo også en tanke.
Men at raske karbohydrater får kroppen til å samle vann, det hersker det vel ingen tvil om! Huttetu!
Ok! Ja, jeg har aldri vært redd for salt, sånn sett, og det er jo også marginalt hvor lenge salt gjør at vann bindes kontra et stadig karbohydratrikt kosthold. Faktisk kan jeg også se nytteverdien; om man f.eks er fyllesyk er det ingenting som hjelper så godt som salt mat og masse vann for å få balansen på stell og raskere rekonvalens ;).
Men Chunky, hva gjor da høyt insulinnivå med nyrene over tid? For jeg vil anta de jobber hardere enn normalt hvis man lagrer mye vann? Eller damp som akupunktøren min kaller det. Jeg syns det høres utrolig mye festligere ut å ha damp på innsida... :D
Ja så absolutt, og jeg er skikkelig insulinresistent.
Men, burde da leger heller gi vanndrivende til pasientene framfor betablokkere? (Satt jeg og tenkte på på jobb da jeg egentlig skulle lese om SDH-nett... :rolleyes:)
Det at lavkarbo fjerner vannet i kroppen min er en av gunnene til jeg går på lavkarbo. Jeg merker det TVERT hvis jeg spiser karbo, da får jeg ødemer i kroppen. MEN når jeg går på tanitavekta mi så sier den at vannbestanden min er like stor uansett lavkarbo eller høykarbo. Det har jeg fått forklart med at når jeg spiser karbo så fører det til at hjertet på en måte jobber hardere. Og når hjertet jobbere hardere så er kroppen skapt slik at den på en finurlig måte legger vann rundt alle vitale og perifere deler. Derfor får jeg ødemer i overkroppen og i beina; kjenner sprenget i brystet og oppover halsregionen og dunkinga nederst rundt anklene. Resultatet blir at hjertet jobber enda hardere...
FØR når jeg hadde det på denne måten måtte jeg ta diuretica. Nå er det nok at jeg drikker mye samt spiser lavkarbo. DA blir kroppen bedre proposjonert vannmessig sett.
Etter 2 år på Sarotex (antidep) i små doser for søvnkvalitet, endte jeg opp med en kropp som ikke klarte å skille ut vannet helt som den skulle!
Hver uke tar jeg en liten hvit pille og går ned 1-2 kg!
Jeg har IKKE høyt blodtrykk, ikke stoffskifteproblemer eller PCOS, "bare" en svært lettbehandlet Dia2!
Ja, går jo på metformin, da, men begynte med diuretika lenge før det!
Jeg har også diuretica som jeg kan bruke hvis jeg spiser høykarb og ødemene går amok. Også jeg bruker ingen andre medisiner.. Ooog blodtrykket er normalt passelig høyt hos meg...dvs 140/90 er normalen min, har hatt det i alle år bortsett frada jeg studerte; da var trykket 90/65.. :o Har også alltid hatt høy blodprosent 16.9; likevel får jeg ødemer... (Høy blodprosent kan nemlig tilsi at man har LITE vann i kroppen)
Er du testet for hemokromatose???
En arvelig sykdom som gjør at man får veldig mye jern i blodet!
Ikke farlig for kvinner før etter overgangsalder, men ikke bra for menn!
Går ut over ledd og indre organer da jern vil avleires der!
Hva var det du ikke skjønte??? Hemokromatose er en sykdom som gir høy blodprosent. Kvinner som menstruerer, vil ikke få særlig skader av dette før de kommer i overgangsalderen.
Behandling er hyppig blodtapping!
En dag lå det et brev i postkassen vår fra et sykehus på Sørlandet. To av min manns tanter hadde fått denne diagnosen noen få år etter klimateriet.
Siden det er en sykdom som går igjen i familier, fikk min mann beskjed om å få tatt gentesten som kunne fortelle om han hadde dette. Heldigvis hadde han det ikke!
Jeg har spist lavkarbo i mange år. Til å begynne med klarte lavkarbomaten holde vannet unna kroppen, men det siste året har vannet i kroppen bare økt på, til tross for lavkarbo, og med det meget høyt blodtrykk. Nå har jeg begynt på kraftige vanndrivende og merker at kroppen har kommet i gjenge igjen. Så mitt poeng er at uansett så kan ikke lavkarbo og ketose alene fjerne vannet i kroppen... uansett hvor mye vann jeg drikker. Det funka bare ikke.
Jeg har ofte lurt på det med salt og høyt blodtrykk siden jeg spiser store mengder salt hver dag og har lavt blodtrykk og har alltid hatt det. Jeg får ikke vannansamling ved ekstra stort saltinntak heller. da jeg begynte med lavkarbo mista jeg 2 kg vann og det har ikke kommet tilbake. Før fikk jeg to kg vann i kroppen før mensen, men det er det mindre eller ikke noe av nå på lavkarbo. Naturfaglæreren min sa at : nei, salt ble ikke utskilt med urinen så derfor var det farlig å spise mye. man måtte svette det ut av huden,mente han. For en dust. Det stemmer jo ikke. Så farlig kan jo ikke salt være når overskuddet drives ut. Når jeg begynte med LO-salt(som seltin) etter anbefaling fra Torkil (dog ikke til meg personlig) siden den er mer kalium i enn vanlig salt pøser jeg bare på dobbelt så mye, fordi det er natrium som gir den gode smaken. Kan like godt kjøpe vanlig. Billigere er det også. Men om man trenger kaliumtilskudd er det jo glimrende:)
Dette forutsetter at antidiuretisk hormon er ok. Mange som er tykke HAR hormonproblemer og adhormonet ER jo et hormon og da vil for mye salt føre til at nyrene og adh ikke klarer gjøre den jobben de er ment å skal gjøre. Vi får vannansamling i kroppen og blodtrykket stiger. Å få sjekket adhormonet er en dyr affære, så det skal litt til før at legene tar den blodprøven.
Jeg ser jeg har kommentert at innlegget til chunky var "spennende lesning" i januar-men HVEM greier å GLEMME hele saltet da jeg begynte på Eurodiett?? Jo..MEG-åfyåfyåfyåfy så dårlig jeg ble. Hodepine av en annen verden, svimmelhet, slapphet, flimringer for øynene og vanvittig søvnbehov. :eek:Nå heller jeg salt rett i munnen og har vært frisk siden.:D
Ser noen nevner vanndrivende medisiner...Siden jeg også har lagt merke til at mange her prøver å kjøre en naturlig linje, så vil jeg bare minne om at det finnes gode alternativ å velge innen homeopatien og helsekost også :)
Mulig det, men kroppen min er uenig. Det har gjort at jeg har blitt kvitt allergi, og hjulpet til å rette opp i en masse annet kluss. Jeg trenger en kombinasjon av alternativ medisin, lavkarbo og trening for å fungere, så snart jeg kutter en av delene går det i stå. Det som derimot ikke har særlig effekt er faktisk tradisjonell medisin :D
Den Tanita vekta kan du best bruke som opptenningsved på en kald vinterdag. Jeg lo så jeg skreik når jeg prøvde en slik en. Måtte vistnok ned 35kg. Mens de jeg møter ikke kan forstå at jeg veier over 100kg når jeg vistnok ikke ser feit ut...
På sykehuset fikk jeg bekreftet det som min tanitavekt viste.. Der målte de vannstanden på andre måter. Så nå går jeg uten vanndrivende for de vil se hvor mye vann jeg KAN samle i kroppen... For å si det sånn så har jeg gått opp 6 kilo siden de tok den vanndrivende medisinen min for to tre uker siden. Blodtrykket fyker til himmels i allefall en gang om dag. Jeg er 100% sykemeldt. Jeg spiser minimalt med salt på lavkarbomeny og drikker minimalt med vann. ALT for å holde vannet unna kroppen og slik må jeg holde på til midten av januar. Da skal jeg på nye prøver for å sjekke HVORFOR kroppen samler vann.
De første årene jeg gikk på lavkarbo klarte lavkarbo alene å holde vannet i sjakk, men det går ikke nå lengere.
Kjerringrokk te, som du får på helsekost. Finnes flere typer som er vanndrivende, så det er bare å spørre der også.
Berberis d12/d30, homeopatmedisin, kan bestilles på apoteket, 5 tabletter 3 g daglig.
Er du veldig fornøyd med akupunktøren din? Ville anbefalt å bruke en som kan både akupunktør og homeopati, slik at man har et større spekter å støtte seg på i behandlingen.
Du har enten ikke prøvd det, eller prøvd noe du ikke syntes fungerer. Er ikke så viktig for mange av oss at legestanden skal godkjenne det som virkningsfullt, når vi VET at det fungerer for oss. På samme måte som de fleste av oss her inne VET at lavkarbo er sunnere enn det forståsegpåerne mener...På sett og vis vil jeg jo da også påstå at fleste av oss her inne lever på et ALTERNATIVT kosthold, som ikke fungerer eller som er potensielt farlig for oss...sett i forhold til hva myndighetene har vedtatt er bra for oss:p
Jeg er enig i at mye naturmedisin har noe for seg. MEN når man mikser sammen natumedisin og legemedisin så kan det oppstå bivirkninger som kan gjøre vondt værre siden det IKKE er gjort så mye forskning på det området. Jeg kommer i farta bare på et naturmiddel som var direktr farlig sammen med vanlige legemidler: johannesurt, men det er sikkert mange fler. Husk at mye av det som HAR vært naturmedisin har etterhvert blitt til legemedisin nettopp grunnet faren for feilmedisinering feks digitalis.
Skal ikke si i mot deg på det området. Naturmiddel er ikke bare ufarlig om man bruker det feil. At ting kommer fra naturen gjør det ikke nødvendigvis harmløst. Så for den som bruker medisinsk behandling av noe slag så kan det nok være lurt å undersøke med lege/alternativmedisiner om hva som egner seg sammen.
Jeg vet at min mor som går på tyroxin for lavt stoffskifte, måtte justere ned doseringen når hun gikk til akupunktør, siden behandlingen der stimulerte stoffskiftet (sikkert ikke alt som er medisinsk korrekt her, men tror meningen kommer fram).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.