Har nå gått på atkins i en uke og kom veldig raskt i ketose, men har ikke gått ned noe, er dette normalt?:confused: lurer på om vektnedgang kan "stoppe opp" vist man skal ha mens, har følt meg tung og trett, fikk satt inn hormonspiral for 4 mnd siden så "ting" er ikke helt som før.. noen som har erfaring med dette?:confused:
Vekta kommer til å gå ned;) Stå på du, en uke er ingenting i den store sammenhengen.
Jeg tror ikke vektnedgangen stopper når man har mensen, men noen samler vann i kroppen under mens, eggløsning mm. Men det er vann og det går av. At fettforbrenningen går ned, nei, ikke bare av mensen.
nå begynner jeg å bli skikkelig utålmodig så jeg trenger litt oppmuntring..... :( har nå hvert på atkins i 2 uker og og vekta rører seg minimalt ca 0.5-1 kg er d jeg har gått ned.... hadde trudd d skule være mer med så lite karbohydrater, har ingen problem m å komme i ketose så jeg forstår virkelig ikke hvorfor ting tar sååå lang tid? :confused:
egg og bacon eller omelett til frokost. ofte kan d gå litt lang tid til neste måltid, spiser rent kjøtt eller fisk til middag med en salat eller litt grønnsaker som f.eks rosenkål til. til kvelds er d gjerne "rester " fra middagen spiser en atkins bar i løpet av dagen.....
Hei,
Ketose er ikke ensbetydende med vektnedgang. Ikke alle raser ned i vekt, selv om man noen ganger får det inntrykket av de mange solskinnshistoriene her inne på forumet. Hvor mye man går ned i vekt er avhengig av mange ulike faktorer, som for eksempel hvor overvektig er du i utgangspunktet, de som skal ned mye går ofte fort ned i begynnelsen, men det som forsvinner først er som oftest vann. På de aller fleste diettene så er de siste kiloene alltid de verste å bli kvitt. Har man jo-jo slanket seg tidligere kan man ha fått problemer med forbrenningen.
I tillegg så bruker kroppen opp til 4 uker for å komme i maksimal fettforbrenningsmodus.
Sykdom, medisiner, dårlig/lite søvn, stress er også faktorer som virker inn. Som Imse nevner så kan noen stå stille og kanskje til og med gå opp i vekt, noen opp till 3 kg, ved mens/eggløsning, men det er gjerne vannansamling som man fort blir kvitt igjen.
Salt mat binder også vann i kroppen. Her på forumet snakkes det ikke om vektplatå før man har stått helt bom stille i minimum 4 uker, da det er helt normalt at vekta svinger noe og kan stå stille en stund. For mange så kan det være en god ide å bruke målebåndet i tillegg til vekta da mange minker i cm selv om vekta står stille.
I tillegg så er det vanskelig å komme med råd og tips når du ikke legger ut hva du spiser og hvor mye du spiser og drikker. Synes det er litt for tidlig å vurdere eventuelle partystoppere (faktorer som hindrer vektnedgang uten at man egentlig vet hvorfor) de mest vanlige er: tomater, meieriprodukter –smør, nøtter, brøderstatninger, stress, sykdom, medisiner, dårlig/lite søvn
Jeg har vært mer eller mindre i ketose i 2 år nå og gikk ned 10 kg på 6 måneder og siden så har vekta stått mer eller mindre bom stille, og jeg trenger å bli kvitt 15-20 til. Jeg tror at for min del så er det kroniske smerter med dårlig/lite søvn og immobilitet som er de utslagsgivende faktorene for manglende vektnedgang.
takk for svar, må vel bare smøre meg med tålmodighet:) siden jeg er ny i dette blir d nok en del rare spm:o lurer litt på hva slags vitaminer jeg burde ta, er d nokk m et multivitamin? noen tips? lurer oxo på om jeg burde bli på induksjon fasen lenger en 2 uker med tanke på at jeg ikke har gått ned noe særlig... :):confused:
Beste er vel å ta en pille som gir deg alt. Jeg vet ikke om slike finnes dog, men det finnes omega3 multi-tabeletter som inneholder alle vitaminer, magnesium, selen, jod, sink, krom osv. Jeg har enda ikke funnet noe som inneholder aboslutt ALT. Som regel blir det mangel på kalsium eller mangel på omega3 slik at man må ha to tabeletter istede for en med alt.
I dag er det 4 uker siden jeg startet på atkins og stort sett trives jeg med kostholdet, kan karnse bli litt ensidig på frokosten og jeg er litt lei av egg.... men den "store" vektnedgangen lar vente på seg:) prøver å ikke stresse så mye med det men klarer ikke helt å la være å tenke på det. vekta viste 91 kg da jeg startet og og har gått ned til 88.5 til nå, høres dette "normalt" ut? vil så gjærne ned 20-25 kg og håpet at jeg skulle klare en god del av de kiloene til sommeren.... er dette å håpe på for mye tro? prøver å få trent minst 2 ganger i uka men ikke altid jeg klarer d..
måtte bare få luftet tankene litt og håper på litt mere motivasjon:rolleyes:
hei! Det er bare å stå på noen går saktere ned enn andre - og jeg er desverre en av dem. Jeg går sjeldent ned mer en 0,5kg pr uke. Men vekten går i hvert fall nedover :) Jeg har gått ned 8 kg på 5 mnd. Er glad for hvert gram jeg går ned he he ;) Og det jeg opmuntrer meg selv med er 'at går det sakte ned - er det lettere å holde seg der'.
har hørt om noen vitaminer man kan kjøpe på ketose.no men de indeholder kun sink selen magnesium og krom.trenger vi multivitaminer i tilleg??
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.