< Tilbake til oversikten

Organisert tur, trenger a lyve paa meg sykdom for aa kunne spise lavkarbo! Hjelp!

cillia sa for siden:

OVerskriften sier litt, men jeg skal forklare bedre her. Jeg er ikke glad i aa lyve, men hvis jeg ikke skal vere nodt til aa spise VELDIG hoykarbo den neste uka saa maa jeg!

Altsa, jeg er paa ferie i Australia, og har nettopp vert paa en organisert tur med maaltider inkludert. Jeg folger naa Lutz - bedre uten brod - filosofien. Men det er ikke saa lett naar jeg er paa organisert tur fikk jeg erfare. Jeg tok den litt enkle varianten, og sa at jeg ikke spiste noen former for brod, pasta eller frokostblandinger, heller ikke substitutter for disse. Da dette jo ofte er til frokost eller lunsj, og middag kan man som regel plukke ut litt hva man vil ha og bestaar som regel av mer proteiner og gronnsaker.
Men dette ble tolket som glutenallergi og frokosten i dag besto av brod, syltetoy, frokostblandinger og melk. Heldigvis hadde jeg mulighet til aa kjope noe mat i nerheten saa jeg slapp aa spise frokost med nesten 100 % karbo. (denne frokost er helt typisk her:( ikke engang skinke, egg eller lignende! )

Hvilken sykdom er passende aa lyve paa seg i dette tilfellet??
For aa si at jeg lever lavkarbo vil ikke bli tatt hensyn til har jeg forstaatt etter denne turen som ble avsluttet i dag. Har ikke lyst paa en hel uke med hoykarbomat! Uten serlig tilgang til butikker saa jeg kan kjope heller. Og husk det er 30-40 grader varmt saa matpakke vil ikke holde seg lenger enn forste dagen!

Maa ringe de i morgen tidlig (er kveld her naa) saa haaper noen har mulighet til aa komme med noen forslag raskt paa hvordan jeg kan lose dette :)

Yonah sa for siden:

Vil du lyve da? Det hadde ikke jeg gjort, for det kan før deg på dypt vann. Si at du ikke kan spise brød eller noe slags stivelse, og absolutt ikke glutenfritt, dette for blodsukkeregulering og vektkontroll. Du trenger da vel ikke lyve på deg noen sykdom. Mange som spiser slik. Ikke si at du har diabetes 2 om du ikke har det, men mange av oss er jo insulinresistente og for å unngå dia 2 spiser vi jo lavkarbo. Det gjør i allefall jeg, ikke bare for å gå ned i vekt, men for å stabilisere blodsukkeret.

Lindabtn sa for siden:

Er jo bare å si at du ikke spiser karbohydrater?!
Er helt vanlig om dagen det siden det har så bra helsegevinst for kroppen.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være en "skam" å si at man slanker seg, det er jo det mest normale som finnes i disse dager.

Synes ikke du skal være redd for å si det som det er :klem:

frkprym sa for siden:

Vil anbefale deg å si at du ikke kan spise noe særlig karbohydrater pga blodsukkersvingninger. Det vil jo være helt sant, mest sannsynlig vil du bli dårlig om du plutselig går over til høykarbo nå. Du trenger ikke lyve på deg sykdom, mange som blir dårlige av blodsukkersvingninger uten at de har diabetes. Kanskje lurt å si hva slags mat du kan spise, foreslå ting du vet de har servert, ikke bare ramse opp all "ikke" maten.

Lykke til!

cillia sa for siden:

Takker for svar :)
Men virker ikke som disse turselskapene helt har forstaaelsen for sanne ting. (eller kunnskap:confused:) Og er stygt redd for at hvis jeg ikke har en sykdom eller noe saa vil de ignorere mine matpreferanser, av den grunn at det vil koste dem litt mer baade av tid, penger og planlegging :mad:

Og jeg er ikke akkurat paa slanker'n heller (selv om maalet opprinnelig var aa gaa ned noen kilo) men har helt blitt frelst av dr. Lutz og vil holde meg til den livsstilen :)

Vettel sa for siden:

Jeg sier "jeg tåler ikke brød, potet, pasta, eller lignende". Og om noen tror det er cøliaki eller noe får være dem om det. Andra har da ikke krav på å vite nøyaktig årsak til hvorfor jeg ikke tåler det. (allergi, intoleranse, chrons, cøliaki, etc)

For det er jo sant, jeg TÅLER det ikke, blir tjukk, sjuk, kvalm og dårlig av det. :)

Enkle er ofte det beste.

Lindabtn sa for siden:

Ja at man faktisk ikke spiser karber (brød, poteter, hva det enn måtte være). Ikke utbrodere en hel liste hvorfor ;)
Trenger faktisk ikke være "syk" for å unngå og spise det ;)

Mr. Muscle sa for siden:

Si du er dødelig allergisk mot karbohydrater. Et gram vil medføre "instant death". hehe :)
Tvilsomt de går på den, men, men. Sannsynligheten for at de tilkaller psykiatrisk er vel større ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.