< Tilbake til oversikten

Angående gulrøtter

Bixen sa for siden:

Jeg har funnet en grønnsaksblanding med bl.a. gulrøtter og sukkererter som kun inneholder 2,8 g kbh per 100 gram. Siden jeg liker gulrøtter har jeg brukt denne blandingen en del i det siste, men så kom jeg til å tenke på om det har noe å si at det er mye stivelse i gulrøtter? Altså, jeg tenker meg at det gir raskere blodsukkerstigning, men vil det ha noe å si for vekttapet? :confused:

Carisma sa for siden:

Rask blodsukkerstigning=økt insulinutskillelse=fettlagring... Så ja, det kan ha noe å si. Jeg ville gått for andre typer grønnsaker.

Bixen sa for siden:

:rolleyes: Det MÅTTE jo være for godt til å være sant...

Torkil sa for siden:

Hei
Sukkererter inneholder 5,3 gram KH pr 100 gram, gulrøtter 6,5 gram
Å få en blanding ned på 2.8 er for godt til å være sant.:(
Vennlig Hilsen
Torkil:)

mizzzzy sa for siden:

Men kan jeg bare spørre, å spise litt raspet gulerot til middag, og da mener jeg kanskje en 50 gram, vil dette gjøre at vekttapet stopper opp? Holder meg fortsatt på 15 karber i døgnet.

Yonah sa for siden:

Det er vel forskjell på kokt og rå gulrot, selv om rå gulrot inneholder en del karber. For kokt gulrot blir vel full av sukker( jeg husker ikke helt prosessen, men den får kjempehøy GI og stivelsen iden blir en enkel sukkerart). Hva mener du Torkil, en liten neve rårevet gulrot eller ikke? Nå har jeg ikke spist gulrot på et år, fordi jeg føler det tar for mye av min karbokvote, men om man er ute og spiser og finner kun råkost med litt gulrot, spiser man litt eller plukker man den ut slik man gjør med maisen( hvilket er et nitidig arbeid)..

Charlott sa for siden:

Nå er det engang sånn at på Ketolyse skal man holde seg til grønnsaker som vokser over jorda. Skal man ned i vekt med Ketolyse er det greit å følge det som faktisk er Ketolysekuren.

Bixen sa for siden:

Ja, jeg burde vel ha skjønt det, men på pakken "Bukettblanding" fra Norrek står det vitterlig 2,8 gram karbohydrater... Får sende dem en mail ang. feilmerking jeg da! Takk for svar!

Bixen sa for siden:

Jeg sendte mail og gjorde dem oppmerksomme på denne feilen, og her er svaret jeg fikk:

Får satse på at de fikser det da...:rolleyes:

Carisma sa for siden:

Noe sier meg at det er myyyyye vann i den blandinga da... :rolleyes:

Skippy sa for siden:

Så vidt jeg husker så inneholder denne bukettblandinga også hvite og gule røtter og ikke bare de vanlig oransje. Mener å ha vært borti noen steder at det er forskjell i karbomengden her. Skal bli interessant å se hva som er rett karbo.
Forøvrig angir den danske fødevaredatabanken at gulerot har 9.3 g karbo totalt.

Cam sa for siden:

Altså - nå er ikke jeg noen matematiker - men det går da vel an at posen kan komme ned i 2,8 karber per 100 g., selv om det er noen få typer grønnsaker i den som har 6-9 karber per 100. g? Det er vel også grønnsaker som har mindre enn 2,8, og hvis det er mer av dem i blandinga enn det er av sukkererter og gulrøtter burde det vel kunne være riktig at blandingen inneholder så lite karber som det står på posen? Det er jo ikke akkurat slik at det er så masse gulrøtter i slike poser? (I alle fall ikke de jeg har prøvd).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.