< Tilbake til oversikten

Ketolyse og fett?

Janedoe sa for siden:

Hei alle!

Jeg prøver igjen med en ketolysekur... Jeg begynte ifjor, men slet med å gå ned noe... Denne gangen tenkte jeg å taste inn alt på mat på data for å ha full oversikt! Men himmel og hav - blir kjempeforvirra!! For jeg skal med min vekt ha ca 100 g proteiner pr dag, 15 g kh og 1600 kcal... Men når jeg taster inn litt grønnsaker og litt kjøtt, og svært lite seterrømme - så når jeg jo grensene.... Så da kan man vel ikke "pøse" på med fett, noe jeg trodde før..... Merkelig det her.....

Noen som kan hjelpe meg her??

Charlott sa for siden:

Hvorfor har du grense på 1600 kcal?

Janedoe sa for siden:

Fordi det er det Torkil sier at vi bør ligge på..... Samtidig som han ofte sier at man må øke fettmengden... Vi har diskutert på ketolyseforumet tidligere at vi bør ligge der - det er derfor jeg har hengt meg opp i det....

Carisma sa for siden:

Kaloriene behøver du ikke tenke på før du har stått stille på vekta i minst 4 uker.

mamma87 sa for siden:

kan dessverre ikke hjelpe deg,men lurer på det samme!

Janedoe sa for siden:

Men skal jeg da spise så mye fett jeg kan, eller holde litt igjen??

Karbosara sa for siden:

Så lenge du holder deg til 15gk daglig kan du spise det orker av fett.

Photobscura sa for siden:

Jeg kan liksom ikke helt skjønne at man skal ligge på sekstenhundre kalorier, når det Torkil også forfekter er at man skal spise når man er sulten til man er behagelig mett. Jeg tror jeg ville utsatt kaloritelling til et eventuelt platå, og det er mange tiltak man kan gjøre før det er aktuelt også.
Og det er begrenset hvor mye fett en orker, selv om det ikke er noen restriksjoner på inntak. Fett er har en større energitetthet og er dermed mye mer mettende enn karbohydater og proteiner.
På den annen side så er det veldig greit å følge litt nøye med på signalene i kroppen, ikke alltid like lett å kjenne på hva som faktisk ER behagelig mett, utrolig nok :o. Og det å kjenne forskjell på signaler som reell sult, fysenhet og faktisk tørste.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg i første omgang konsentrert meg om å holde meg til riktig antall karbohydrater, og ellers vært nøye med nok fett og vann. Det er jo det som er så tiltalende med ketolysekuren, at den er såpass enkel.

Og, nå vet jeg ikke hvor mye du skal ned i vekt, og kaloritelling kan jeg latterlig lite om. Men jeg med mine 80 kg har et ca vedlikeholdsnivå på 2300 kalorier, det vil si at i følge tradisjonell tankegang burde jeg ligger på 2000 kalorier for å gå ned i vekt.

nellie sa for siden:

men Torkil har jo dette som råd, når det står uforståelig stille:) Sikkert nettopp derfor.

Karbosara sa for siden:

Står det uforståelig stille for deg nå da?

Å spise ca 1600 kcal daglig er evt noe man skal gjøre toppen en uke når det har stått stille en stund...og ikke noe han anbefaler som en regel. Kan i hvertfall ikke huske at han har skrevet noe i boka si om det.

Ja, jeg har også hørt det, men det virker jo litt tidlig å stå uforståelig stille når det virker som om vedkommene nettopp har begynt igjen :o

Janedoe sa for siden:

Jeg står ikke stille nei - jeg lurer bare på hva jeg skal spise :) Putter inn alt på mat på data, så har god oversikt over proteiner, kalorier og karbohydrater.... Så mitt spørsmål er hvos mange kcal jeg skal ligge på... Noen sier 1600, noen sier 1800, atter andre igjen mener jeg kan spise ubegrenset..... Er bare forvirret!!

mamma87 sa for siden:

vekta har så og si stått stille i 3mnd, det burde vell kvalisere seg som et platå:p tror ikke jeg klarer å begynne å regne kcal,blir helt gal i hode av det. men får vell bare spise mindre, men er redd for at jeg ikke blir mett da,siden jeg spiser meg met tno og må spise mindre for å gå ned:o

Ubegrenset er vel en sannhet med modifikasjoner. Noe av poenget med å spise nok fett er jo at det vil gi deg en bedre metthetsfølelse, sånn at ditt totale energiinntakk ikke nødvendigvis blir så høyt. Du skal ikke spise til du triller av stolen, altså, men til du er behagelig mett og tilfreds.

Impulsiw sa for siden:

Kommer vel an på hvor stor man er? Jeg forbrenner 2600 per dag.sånn røffly.. og 1600 er alt for lite..ville heller økt til 2000 og heller senket det med 100 kcal per uke hvis jeg ikke gikk ned...

Ellers må jeg si meg enig med photo her :ja:

Carisma sa for siden:

Og i starten er man mer sulten, og spiser dermed mer, men man trenger ikke bli stresset av den grunn. Kroppen trenger litt tid på å instille seg på den nye hverdagen. Om noen uker lurer du på hvordan du skal klare å spise nok :D

Cyan sa for siden:

Jeg ville ha gitt fullstendig f... i kaloriene nå som du nettopp har begynt og bare holdt meg til ketolysereglene, rundt 15 gr. karbo om dagen. Går du ned er det finfint. Når du et platå kan du begynne å analysere kalorier og slikt :) Trenger jo ikke å gjøre det vanskeligere enn det er før man støter på humpene i veien :)

LenaBeatrice sa for siden:

Min erfaring med kalorier:
Jeg hadde lenge hørt at kalorier skulle man ikke tenke på.
Spiste masse fett, til jeg ble mett og var nøye på å ikke få for mye karbohydrater. Normale mengder proteiner.
Var fullstendig overbevist om at jeg sikkert fikk i meg 2000-3000 kalorier/dag....og jeg gikk ned masse, 45 kilo.

Så har jeg i senere tid regnet litt på dette.
Jeg har laget meg mine vanlige måltider med alt hva det innebærer av fett og karbohydrater, og jeg oppdaget at det var vanskelig å komme over 16-1700 kalorier uten å spise seg OVERMETT.
Så det er absolutt noe i det man sier at man ikke skal tenke på kalorier, for kroppen regulerer inntak av mat/sult på en helt annen måte med lavkarbo/høyfett kost.
Men kalorier er ikke uviktige synes jeg, det er bare det at da man spiser lavkarbo så fungerer kaloriene man får i seg på en litt annen måte enn da man spiser høykarbo.
Med lavkarbo/høyfett spiser man for fettforbrenning (har blant annet med hormonet insulin å gjøre), med høykarbo spiser man for fettlagring.
Med dette i tankene kan en som spiser lavkarbo/høyfett som regel spise mere enn en som spiser høykarbo, og likevel gå ned i vekt.

Men, så har da noen så vanskelig for å gå ned i vekt at den personen i tillegg til å spise lavkarbo/høyfett også må tenke kalorier.
Dette ville jeg ikke bekymret meg over i første omgang, men heller konsentrert meg om å følge den kostholdsfilosofien jeg har valgt.
For hvis man ikke spiser riktig så kan resultatet fort bli at man ikke går ned i vekt, og da tror man kanskje at man spiser for mange kalorier....når feilen heller ligger i hvilken type mat man spiser.

Cyan sa for siden:

Det var akkurat det jeg mente, Dreamy, at kaloriene justerer seg selv på ketolysekuren. Jeg hadde akkurat samme erfaring som deg den perioden jeg gikk på ketolysekuren, at det var nesten klin umulig å få i seg for mye kalorier. Jeg husker jeg overspiste skikkelig en dag, lå og rullet på gulvet fordi jeg var så mett. Den dagen regnet jeg ut for moro skyld hvor mye kalorier jeg hadde klart å presse i meg, og det var bare rundt 1800 :) Det er vanskelig å overspise rent kalorimessig når man stort sett lever på fett, proteiner og grønnsaker.

Vanilia sa for siden:

Jeg anbefaler å lese Sten Sture Skaldeman's bok "Spis deg ned i vekt". Den er uhyre enkel å forstå, og uhyre enkel å følge! Skaldemans metode er: Spis naturlig mat. Hvis du må spise grønnsaker, hold deg til de som vokser over jorden. Spis når du er sulten, og ikke spis når du ikke er sulten - uansett hva klokken er. Spis ca 75% fett og 25% proteiner, og minimalt med karbohydrater. Klarer du å spise mere fett er det bare positivt. Spiser du for lite fett bremser du vektnedgangen. Skaldeman har selv gått ned 65 kg i vekt på denne måten, så han burde vite hva han snakker om :-)

Jabba sa for siden:

Enig!!! Hvorfor kødde med noe som funker???

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.