Ja, det lurer jeg på. Jeg skal kjøpe meg b0ka når jeg får råd, men nå kan jeg ikke bruke penger på det, siden de pengene må gå til mat til familien:rolleyes:
Er det en f0rmel f0r hv0r mye pr0tein til så 0g så mye karber?
Jeg har spist ket0gent ala Skaldeman siden mai,d0g med f0kus på å bruke karbene til grønnsaker da jeg mener grønnsaker er viktig. Men samme hv0r mye fett jeg spiser, så blir jeg ikke mett 0m jeg ikke spiser n0k pr0tein 0g.
Nå er det j0 det snakket 0m at blir du ikke mett, så spis mere fett. Ja, men tr0r dere ikke at 0m man ikke spiser n0k pr0tein, så blir man ikke mett n0k da heller? Det bør j0 være samsvar mell0m pr0tein 0g fett 0g. Jeg blir hølsulten s0m vi sier her i Trysil 0m jeg feks bare får i meg 50g pr0tein 0m dagen med min vekt 0g kanskje 250-300g fett.. Dytter jeg på litt mere pr0tein så blir jeg mett. Nå spiser jeg ikke så mye fett s0m 300g i døgnet, f0r det blir f0r mye f0r meg, men jeg har hatt n0en slike dager 0g hjelpes så sulten jeg blir 0m jeg ikke får n0k pr0tein.
dette lurer jeg på også.. jeg spiste i går 190g protein og 230g fett.. jeg syns det virket så mye ( det er jo alltid det når man ser det i tall), men Gerd sa ingenting på det iallefall.. og jeg kunne godt ha tatt litt mer mat, for jeg var litt småsulten selv med så store mengder protein..
jeg har ikke skrella av kjøttet, bare la inn alt på somebody.no, så da kom det opp det.. tenkte kanksje at siden tok forbehold om alt beinet, men kanksje ikke...
jeg spiste i tillegg 3 egg, 80 g cottagecheese, 5 skiver gulost av proteiner..
det som var så dumt var at jeg spiste oppimot 15g karbohydrater, og da viste ketostixen at jeg falt ut av ketose.... jeg har heller ikke gått ned noe som helst på disse 7 dagene jeg har holdt på.. men nå skal jeg ha mensen om 1 ukes tid, dette har kanskje noe med saken å gjøre?
Sier ket0lyse n0e 0m dette? Spørsmålet er hva T0rkil sier 0m dette, ikke hva andre mener.. Jeg spiser ca 1g pr0tein pr kr0ppsvektkg, dvs litt mindre siden jeg er så 0vervektig at jeg regner med at jeg ikke trenger så uh0rvelig mye siden jeg 0gså er passiv.
Nei, ketolyse sier ingenting om om proteiner så vidt jeg husker (er en stund siden jeg gikk på ketolyse nå). Men jeg har lest flere steder denne anbefalingen på proteiner, uavhengig av om det er lavkarbo eller ei som ligger i bunn. Så har man i det minste en viss pekepinn inntil det sies noe om det i ketolysekuren.
i boka så står det jo at man kan spise ubegrenset av kjøtt, fisk, ost ol... så da kan det vel ikke være noen begrensning for hvor mye proteiner man kan spise...:spisesnak
Det kan nok hende du gikk ut av ketose, men jeg vil tro det heller er 190 gram protein som gjør det. Det kan også hende du ikke har gått ut av ketose, men at du tilfeldigvis ikke fikk utslag på stixen akkurat når du målte.
Om jeg ikke tar helt feil tilsvarer ditt matinntak den dagen du beskrev, 3000 kalorier. Selv om man i utgangspunktet ikke skal tenke kalorier, ser jeg på det som usannsynlig å gå noe særlig ned i vekt med et såpass høyt kaloriinntak (her vil det sikkert være mange som er uenige med meg...)
Jeg er helt enig med deg, da hovedskalig grunnet proteinene. Kroppen klarer ikke å nyttegjøre seg mer enn 1-1,5g protein pr kg kroppsvekt (etter hvor aktiv du er), så med mindre man veier 200kg eller er kroppsbygger det nok i meste laget.
ok.. nei jeg veier ikke mer enn 71 kg jeg, så kan se den at det ble for mye proteiner da ja..har spist mindre i dag.. kun 2 egg, litt laks, noe kylling og roastbiff og en nakkekotelett.. kan aldri tenke meg at det er så mye proteiner som i går.. men jeg kan heller ikke skjønner at de kyllingvingene ble såå mye heller, for det er jo ikke mye kjøtt på dem akkurat... men, men.. har spist mere fett i dag enn i går tror jeg.. smakte på cocosa også i teen min, det var veldig godt faktisk:)
jeg har fått i meg 130g proteiner i dag, jeg kan ikke forstå hvordan jeg skal klare å få i meg så mye mindre, da kan jeg jo ikke spise noe kjøtt nesten da?
proteiner som jeg har spist i dag er 2 egg, 80g laks, 2,5 dl kylling, 2 skiver roastbiff, 30g revet ost, 1 nakkekotelett og 60g snøfrisk naturell...
hva annet skal jeg spise liksom for å ikke få så mye proteiner?
fordi så mange sier at jeg spiser for mye proteiner og at kroppen min ikke klarer å fordøye alt sammen.. og i går spiste jeg 2700 kcal og trodde at det ikke var så farlig hvor mye mange kalorier man fikk i seg, men så leser jeg plutselig at man skal holde seg under 2000, så jeg blir lit forvirra jeg...
Dette med kcal kan ikke jeg svare for. Har ikke telt en eneste en på disse tre årene. Men jeg har spist meg mett til hvert måltid, og spist når jeg er sulte.
Passet på å fått i meg mye vann, tatt vitaminene og holdt meg unna typiske partystoppere som brøderstatninger og nøtter.
Hvor er det det står at man skal holde seg på 2000 kcal på Ketolyse? Har lest boka flere ganger, men det har ikke jeg fått med meg? Gjør som Gerd, spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett.
Noen får forskjellige råd inne på Torkils eget forum.
Men på generelt grunnlag i boka, så skal man kun tenke karber :)
det er kun når vekttapet stagnerer, man får platå (som betyr at vekta står på det samme, og ikke rikker seg hverken opp eller ned i minst 4 uker), man kanskje bør se på inntaket.
jeg har bare gått på den i 7 dager, så jeg er klar over at det kan være derfor jeg ikke har gått ned noe.. har brukt en del oppskrifter som jeg har funnet her inne.. jeg drikker masse vann, og føler jeg spiser veldig mye..og har holdt meg rundt 10 kh, fordi da jeg kom opp i 15 i går, så hadde jeg ikke lenger utslag på stixen.. jeg gikk ned 1 kg sånn etter noen dager, men har lagt på meg de igjen nå..
men jeg får bare gi det litt mere tid, jeg har fortsatt trua :D
God kveld!
I boka til Torkil P. Andersen (ketolysekuren) står det på s. 25: "Protein omdannes ikke til fett. Fett kan ikke bli til protein. Protein i hvert måltid vil lette nedbrytingen av kroppens fett". Ergo, så er proteiner bra :D
Men som det står i boka (sorry at jeg henviser dit hele tiden, men der ser man viktigheten av å lese den :ja:) så deles kuren opp i tre faser, uke1: kroppen forbrennes sine lagrer og omstiller seg til fettforbrenning Uke2-3: du går ned i vekt, 3-7 kilo er normal .... (orker ikke sitere allt)
uke 4 og utover: du vil ha et mer moderat vekttap... osv osv... (orker ikke sitere allt)
Så det er overhodet ikke alle som går ned et gram den første uka.
Så mitt råd er igjen: Les boka nøye, gang på gang. Så sparer man seg for så masse usikkerhet, tvil og til dels fortvilelse og stress (stress hjelper ikke på nedgang i vertfall) :)
Ketolysekuren er i utgangspunktet laget for de med mer enn 10-15 kilo overvekt, og bmi på over 30.
Så mange opplever at jo mindre overvekt, jo tregere kan nedgangen gå :ja:
kroppen forandrer seg en del når man går ned på denne måten, føler jeg. Og jeg har opplevd at sjøl om jeg ikke gikk ned noe på et år, så ble det borte 4 cm. rundt magen likevel. Så det er lurt å måle seg i tillegg til veiing :)
jeg er 163cm ca..ikke altfor høy akkurat..hehe
så min bmi er for høy, og idealvekta er langt mindre enn det min vekt er nå så.. jeg har både diabeter og hjertesykdom i familien, så det er også en av grunnene til at jeg vil ned i vekt. pluss at jeg har hatt spiseforstyrrelser, så mitt forhold til mat er ikke helt som det skal.. så jeg legger fort på meg pga overspising.. jeg orker ikke ha det sånn lenger... så derfor prøver jeg dette og ser om det passer meg :)
Hei. Når du sier 130gr proteiner, mener du kjøtt da. Det er Ca 20-25gram proteiner i 100gr.kjøtt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.