< Tilbake til oversikten

Nykommer sliter!

Fanten sa for siden:

Hei folkens! Jeg sliter litt med å komme skikkelig i ketolyse tror jeg, for på 11 dager har jeg bare gått ned 2 kg. Disse to kiloene forsvant de første to dagene (antakelig vannvekt?) og nå har det stagnert. Typisk daglig inntak for meg kan være:

• Frokost: smoothie (2 egg, 2 ss vaniljekesam, bringebær/blåbær)
  • Lunsj: 2 hardkokte egg, 1/2 avokado, røykalaks/fenalår, agurk, paprika
  • Middag: Chicken curry (namnam!)/rent kjøtt/fugl, grønnsaker.
    Til snacks går det i Brie og spekeskinke og av og til tar jeg et glass lettbrus :eek:
    Problemet mitt er at jeg blir så fort mett, etterfulgt at kvalme og at jeg dermed ikke orker og spise på mange timer. Jeg vet jeg bør spise hver 3. time, men det kan fort gå over 5... Jeg har gått over til produkter med masse fett istedet for lettprodukter, men jeg blir bare uvel hvis jeg spiser så mye fet mat. What to do? :confused: Har ikke vært plaget med dårlig appetitt før jeg startet, snarere tvert i mot! Er det kanskje flere som har det sånn? Eller noen som har et tips til meg?

Jabba sa for siden:

2 kilo på under 2 uker er FANTASTISK BRA!!!! Du må ikke klage over det mener jeg....
Kroppen trenger litt tid for å komme over sjokket over tapet av karbene....
På ketolyse er det ingenting som heter å spise etter klokka.....du skal spise når du er sulten og spise til du er mett.....uansett om det går 2, 4 eller 6 timer mellom hver måltid....

Charlott sa for siden:

Synes det ser ut som om du får i deg litt lite fett jeg? Og vann?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Ketolyse er navnet på en type lavkarbo kosthold og i kostholdsfilosofien din står det Atkins, forstår jeg deg rett at du nå kjører Atkins induksjon og er i ketose?
Kan mest om ketolyse jeg men vet at man ikke skal innta søtningsmidler når man er på Atkins induksjon. Les mer her: forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=8
Vet at Atkins sier noe om spise ofte, på ketolyse skal man spise når man er sulten og spise seg passe mett.
Det er helt normalt at man føler seg uvell i overgang til lavkarbo kosthold og spesielt om man skal i ketose. Kroppen må omstille seg fra å forbrenne kh til å forbrenne fett, denne prosessen kan ta opp til 4 uker men de aller, aller fleste tar det fra noen dager til et par uker. Mange blir også kvalme av det økte fettinntaket, dersom det er tilfelle for deg så anbefaler man at man reduser på fettinntaket og øker det gradvis itl man venner seg til såpass mye fett.
Man snakker ikke om stagnasjon eller vektplatå før vekten har stått stille i minst 4 uker, kroppen er ikke en maskin man kan programmere til å slippe vekt hver dag, vekta vil svinge og den vil også stå stille innimellom.
Husk at salt mat binder vann i kroppen.
Her har jeg nylig laget en tråd der jeg har samlet sammen nyttig informasjon for nykommere i lavkarbo verdenen: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg ville kuttet ut bærene vaniljekasamen til frokost. Begge deler inneholder for mye karbo, untattt bringebærene.
Men bær er uansett noe du ikke skal spise i starten. (sukker sukker sukker).
Prøv heller med bacon til eggene.

Synes du får i deg for lite fett.

Hvilken lettbrus driker du, og hvor mye vann drikker du?

Du behøver ikke spise hver 3. time.

Når gikk du over fra lett til fete produkter. Var det før du begynte?

Det du opplever som dårlig appetitt er helt normalt, mange har det sånn.
Vi er rett og slett ikke like sultene som før :-)

Fanten sa for siden:

Tusen takk for svar!!
Jeg har visst blandet sammen to ord her, jeg følger Atkins ja, og er i ketose, ikke ketolyse :o Eller, er litt usikker på om jeg er i ketose siden jeg ikke går ned i vekt, og heller ikke har sånne strips. Men teller kh, og ligger på ca 20-25 kh per dag.
Jeg spiser nok litt lite fett ja, tenkte jeg burde starte rolig og gradvis øke (som arnakristin foreslår), da jeg merket at jeg ble kvalm og uvel. Jeg byttet fra lettprodukter da jeg begynte på Atkins for 12 dager siden.
Et godt tips å kutte ut smoothien om morgenen, men det er så lettvint! ;) Får bare stå opp litt tidligere og mekke egg og bacon!
Hvis jeg drikker lettbrus går det i Cola Zero, men har nå byttet den ut med Farris Bris, jeg lover! ;)
Jeg prøver å drikke 2 L vann om dagen, gjerne mer. Får det til når jeg husker det, for kan lett drikke en liter i løpet av en kjedelig skoletime, haha. Men jeg er ikke vant til å drikke så mye vann, så flyr MYE på do! :p
Godt å høre at det er flere som har det sånn, trodde jeg var blitt syk, men det er klart at kroppen må venne seg på slike store endringer.
[color=#006400][/color]
En annen ting jeg har tenkt litt på (mens jeg er i gang): hvis jeg spiser så lite pga kvalme osv, kan det være fare for at jeg havner i "sparemodus" altså får veldig lav forbrenning? Kan det være grunnen til at jeg ikke har gått ned noe på en uke?

Charlott sa for siden:

MÅ bare spørre jeg, har du lest boka? Du spiser ting som ikke hører hjemme på Atkins induksjon i allefall.... Skal kuren fungere må du jo først og fremst sette deg inn i hva den går ut på og følge den?

Fanten sa for siden:

Nei, jeg har ikke lest boken. Har lest mye på nettet da :o
Har lest enda mer siden jeg registrerte meg her i går, og ser at jeg har bommet litt. Må nok bli flinkere til å telle kh, og holde meg til lista. Trodde jeg var så flink, men små ting kan visst gjøre store utslag :( Jeg gikk vel kanskje litt for fort inn i fase 2..? Bra det finnes så mange gode hjelpere på dette forumet! :)

Charlott sa for siden:

Har du funnet Atkinsdelen av forumet her da? Så får du heller printe ut hva du kan og ikke kan spise, og når. Men, skal man følge en lavkarboretningen synes jeg strengt tatt at man skylder både seg selv og opphavsmannen bak kuren å faktisk lese boka og sette seg inn i teorien, er sååå mye lettere å lykkes på den måten :)

Fanten sa for siden:

Åh, du er så streng! ;):D
Du har selvfølgelig helt rett, men jeg ville starte fort, og har ikke funnet boka i butikkene enda. Stemmer det forresten at den norske oversettelsen er dårlig? Kanskje jeg kan bestille den engelske på nettet...

Charlott sa for siden:

Har unger på din alder så nå var jeg fremme med streng-mamma-pekefingeren ja :D
Står en del på Atkinsdelen av forumet her, blant annet hva man skal/kan spise på induksjon, hold deg til det inntil videre du ;)
Om du føler at du henger med språkmessig hadde jeg bestilt den på engelska ja!

Atkindselen av forumet er her... : forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=7

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.