< Tilbake til oversikten

Favorittkrydder?

nellie sa for siden:

Jeg lurer på hvilke krydder dere liker å bruke til hva!

Er ikke så veldig dreven på krydder selv, men kunne tenke meg å bli det.
Finnes jo sååå mange typer og jeg har smakt maks 10, tror jeg.

Eneste jeg vet er at jeg synes Estragon er veldig godt til kylling.

Carisma sa for siden:

Har fått dilla på løkpulver på ostechipsen jeg :rolleyes:

Yonah sa for siden:

0j, krydder har jeg masse av 0g mangler alltid et eller annet.

Til carrykylling bruker du karri 0g gurkemeie, gir herlig smak 0g nydelig gul farge. Gjerne paprikapulver i 0g.

Til tac0krydder bruker jeg spisskummin/cumin, paprikapulver, hvitløkspulver, chili eller cayennepepper.

Til biff str0gan0ff bruker jeg paprikapulver, løkpulver, salt 0g pepper.

I bearnaise har jeg estrag0n i i tillegg til bearnaiseessens.

Gressløk til eggerøre, 0g til krydderkake har jeg kanel, ingefær, nellik, allehånde... Muskatnøtt,hel eller malt til 0stesaus. 0g enda har jeg myyye krydder.

Rin sa for siden:

Oi, jeg bruker alltid masse krydder. Mest karri og paprika, med innslag av ingefær / koriander / garam / hvitløk / chili. Har relativt nylig lært at å skjære opp kyllingfilet og marinere den litt i limejuice og chilikrydder før steking blir fantastisk i en frisk grønn salat. :cool:

Dette minner meg igrunn om at jeg har fryktelig lyst til å gå på thai-matlagingskurs!

Furine sa for siden:

Muskat på mange ting: blant anna svinekjøt, blomkålmos, smørsteikte rosenkål. Nam!
Elles er eg veldig glad i kvitløksmølla mi, kjøpt ferdig med tørka kvitløk i småbitar, skikkeleg praktisk. Kan brukast på det meste.

blåbær sa for siden:

Timian på salt kjøtt! Bruker det i til komler, men funker supert på det meste av kjøtt!
Løpstikke på laks og ørret er godt. Ikke så mye da!
Oregano på det meste.
Basilikum på tomatretter.
Koriander i mat med kokosmelk. Gjerne sammen med chili, ingefær (fersk) og hvitløk!
Eller bare en blandings, for eksempel oregano, basilikum, rosmarin og hvitløk på svinekjøtt eller kylling i ovn.
Uansett, prøv det fram til hva du syns er godt! Jeg bruker ganske mye forskjellig krydder, men kommer ikke på så mye nå, muligens fordi jeg blander mye i hytt og vær ...

Supera sa for siden:

Jeg er så forferdelig glad i karri, så det bruker jeg så godt som alltid i sausen min. CF/kremfløte/seterrømme/kokosmelk med en dæsj fond (går mest i kyllingfond) og karripulver. Også godt å ta i bittelitt sambal oelek. Jeg vet at karri egentlig bare passer til kylling, men jeg synes det smaker godt til det meste, hehe.

Sambal oelek kan stå en god stund i kjøleskapet, og så har jeg også kjøpt hvitløk i chiliolje i glass. Det står at åpnet kan stå i ca 5 dager, men det er jo bare bullshit... Min har stått i to måneder, tror jeg, og den er fortsatt like fin.

Whaaat, det gjør vi også. Har ikke hørt om noen andre som gjør det før... Mormor begynte med timian i kompene.

Tiki sa for siden:

Har altid hatt masse krydder i skapet,, men også mye ferdig sauser, og pastaer fra invandrerbutikker bl.a., men synes det er litt vanskelig med disse nå når jeg går på ketolyse da mange av disse inneholder sukker. Bruker jo likevel en del tørrkrydder, da mest fra "Hindu" når det er på glass. Og fått spesielt dilla på Sitronpepper. Deilig på salat og på mine smørstekte blomkålbuketter / aubergine / chaminjong.

Victory sa for siden:

Jeg bruker masse Piri Piri. Glad i hot mat, så denne passer glimrende i chili og nesten alt mulig kjøttdeigretter egentlig.
:)

A-p-o-c sa for siden:

Dette kan jeg signere at er godt! Bedre enn pose, som mannen sa. ;)

nellie sa for siden:

her var det mange fine tips. Er det noen som har tips om hvilket krydder som er fint å bruke til brokkoli? lagde brokkolipurè i går, men brokkoli smaker jo nesten ingenting når det moses.

Yonah sa for siden:

Du bruker en kremost eller en smeltesot, feks first price baconost eller den naturelle. Det gir god smak! Også salt og kverna pepper etter smak.

Victory sa for siden:

Og litt hvitløk... ;) som til alt annet!

Og til laks: DILL! Masse dill! + salt, pepper og hvitløk..

nellie sa for siden:

det var lurt!

Carisma sa for siden:

Litt rømme, muskat, smør, salt pepper og parmesanost :ja:

Pinnekjøtt sa for siden:

Karri til fisk som torsk, sei, kveite.
Jeg liker blandingen karve, karri, gurkemeje, kanel til det meste:)
Muskatt og selleri til fiskekaker
Rosmarin og estragon er gode til lammelår, men det er ganske standar.
Krydderte med kanel, nellik, muskatt, pepper og lakrisrot

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.