Har holdt på med lavkarbo snart en uke, og føler det er masse jeg ikke skjønner enda.
Har lest masse, fått linker til nybegynner-tråder osv. Men likevel er det vanskelig.
Er redd for å spise for mye, for lite osv.
Bruker stort sett de oppskriftene som ligger ute her, og har spist masse god mat sist uke :)
Jeg er sikkert for dårlig på å drikke vann :mad:
Føler at magen har stoppet opp :mad: (sorry detaljer)
Lurer på om jeg kan "unne" meg et knekkebrød for dag, for fordøyelsens skyld.
Bruker masse tid og energi på å lese, planlegge måltider og sånt, og blir egentlig sliten og frustrert :mad:
Har gått ned litt over et kg på en uke. Mannen noe mer :)
Skulle hatt noen "stalltips" uten alle disse linkene jeg har sett andre har fått. :cool:
Hei,
Du oppgir ikke hvilken filosofi eller eventuelt hvor mange kh pr dag du skal innta og da kan jeg ikke si deg om knekkebrød er tilrådelig eller ikke. Ikke uvanlig med ”treg” mage, man går sjeldnere på do da det blir mindre avfall av lavkarbo kostholdet.
Disse er både gode i knekkebrød og rundstykke variant og utmerkede når man har treg mage: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=26154
For lite vann og for lite fett er de største begynnerfeilene…
Jeg vet ikke hvilken filosofi jeg går på, da jungelen er så stor :eek:
Spiser kun kjøtt fisk (minimalt tillaget vare)
MAsse grønnsaker, både salat og kokte grønnsaker (ikke potet,gulrot o.l.)
Spiser ikke ris,pasta,brød,knekkebrød
Prøver å drikke en del vann, men det er nok alt for lite.
Mulig det er for lite fett.... bruker en del smør, fløte,ost o.l. Men tilsetter ikke olje i maten. Kanskje en bør det?
Sukker spises ikke. Har ikke rørt brus. Har "skeiet ut" med et par glass fun light saft.
Hei,
I og med at du kjører ditt eget opplegg så er du eksperten som vet om du kan unne deg knekkebrød eller ikke…
Dersom man ikke følger noen filosofi så bør man som et minimum oppgi hvor mange kh man ligger på hver dag eller så er det så å si umulig å gi noen gode råd. Sånn er det bare… Uansett ville jeg holdt meg unna vanlig knekkebrød på lavkarbo.
Det ser ut som en type ketogen diett du går på. Da ville jeg lest litt mer om det. Atkins induksjon, ketolye og skaldemann er tre typer ketogen diett.
Jeg, personlig, syns det er viktig at man leser og lærer om den type diett man er på, slik at man vet hva som skjer med kroppen, ev. bivirkninger, hva som er viktig å huske på osv. osv... :)
Puh... når har jeg PRØVD å regne ut kh for en vanlig dag. Er litt usikker på om det er riktig mengde da jeg ikke veier maten,men tror ikke det er så ille.
Kom på 8-9 kg på en dag.......
Må nok lese enda mer... men det er så ufattelig mye. Nesten så en gir opp :rolleyes:
Viss ikke du veier maten kan du ikke vite hvor mye karber det blir ;)
Ikke gi opp. Men det er lurt å finne en kostholdsretning å gå ut fra :ja:
Man trenger ikke "finne opp hjulet på nytt ", når grunnlaget allerede er der. Man må bare lese litt og lære. Finne ut hva som føles best for en, og følge det :)
Da ligger du veldig lavt på karbsene og kan da ikke spise masse grønnsaker, spiser du mye så vil du komme opp i rundt 15 gram karbs ganske så fort.
Siden du synes det er vanskelig å kjøre ditt eget løp (noe jeg forstår veldig godt) så ville jeg valgt en av de som Gerd nevnte over og lese deg godt opp på den du velger.
Bøkene kan du låne på biblioteket hvis du ikke ønsker å kjøpe de.
Ikke lett å velge kostholdsfilosofi, men kanskje er Ketolyse en vei for deg. Der kan du tillate deg 15 kh pr dag. Kjøper eller låner du boka :lesebok:på biblioteket får du en enkel innføring i hva det innebærer. Men dette må du selvfølgelig avgjøre selv.
Men en ting du ikke må og det er å gi opp :heia:
På ketolyse skal du som kvinne ha minimum 15 g karbs og ikke ligge under. Dette står litt forvirrende forklart i boka, men har mailet med Dr. Torkil og han bekrefter at det er minimum 15 g :)
Vil anbefale deg Ketolyse. Enkelt å forstå hvis du leser boka! Og svært mange her inne har hatt gode resultater med Ketolyse.
OG - VANN ER VIKTIG!!! Prøv å få i deg 2-3 liter til dagen!
Føler du at du trenger å få mer fart på magen kan du ta tilskudd av Psylliumfrøskall (fås på helsekost, heter HUSK i en grønn pakke). En skje i et stort glass vann om dagen. Evt. kan du også røre ut en spiseskje linfrø i vann/yoghurt/rømme e.l. Psylliumfrøskaller og linfrø har ingen karbohydrater som tas opp i kroppen. Ellers er vann, vann og vann viktig for fordøyelsen, og spesielt hvis du tar tilskudd av fiber :)
Linfrø i youghurt var godt tips! Og man kan ha litt mandler oppi så er det yummi! (flytende honning er jo fy-fy dessverre)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.