Dere som spiser egenkompinert lavkarbo, hvor mange karbohydrater spiser dere? Kan dere fortelle hva dere spiser vanligvis? Jeg prøvde meg på ketolyse for en stund siden, men ble så dårlig pga alt fettet at jeg ga opp.. Tenkte å prøve meg på å spise litt mer karbohydrater og litt mindre fett.
Hei,
Lavkarbo er en samlebetegnelse på karboredusert kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr. dag. Etter hva jeg har lest så er vel de fleste som er på vedlikehold i område 40-60 kh pr dag, veldig få er over Lutz grense på 72 kh pr dag (Lutz, ref. boka Bedre uten brød). Den genrelle oppfatningen vedrørende fett er at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å redusere fettet før man passerer de overnevnte 72 kh pr dag, mens tommelfinger regelen sier jo mer karbo dess mindre fett.
Mange har noe problermer med fettet i begynnelsen og dersom man blir kvalm anbefales det at man begynner med lite fett og trapper opp etterhvert.
Det er ikke unormalt at man er uvel i opptil 4 uker ved overgang til lavkarbo kosthold.
Hvis du ser i min journal, så ser du hvordan jeg spiser. Jeg spiser mer fett enn anbefalt på south beach/Lindberg, men mindre karbohydrater også. Altså en kombinasjon.
Men du må prøve og feile, se hva som fungerer for din kropp. Dette går for meg, andre må ha enda mindre karbohydrater og mer fett, enn jeg "kan".
Mine karbohydrater kommer hovedsaklig fra grønnsaker, og en halv til hel håndlate per dag av mer vanlige karbohydrater. (fullkorns ris/pasta, fullkorns knekkebrød) Og jeg er ikke så nøye på sauser, etc.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.