Hei.
Dette er sikkert hvert diskutert før, men jeg lurer på om min typiske dagsmeny er bra.
Har hatt utslag på ketostixen i en uke nå og føler at magen er blitt mindre så noe riktig må jeg gjøre.
Spiste igår:
Frokost: To kyllinglår
Lunsj: To speilegg, 1 Chorizopølse fra jacobs utvalgte, 50 G Champignon
Mellommåtid: Eggerøre av to egg
Middag: 250 G Kyllingvinger
Er veldig bekymret for å ikke få i meg nok fett, føler ofte at det blir mye proteiner i tillegg til alt fettet. Er ikke så lett å få mye fett på tallerkenen de dagene middagen består av kjøtt med lite fett slik som kyllingfilet, biff eller karbonadedeig.
Akkurat gårsdagen var det litt dårlig skal jeg innrømme, men jeg prøver å spise 100 g brokkoli, 100 blomkål og 100 g champignon hver dag.
Skal prøve å variere dette, men det er disse tre som er favorittene.
Jeg er egentlig mest bekymret fo å ikke få i meg nok fett. Har spist grønnsaker de andre dagene.
Hva syntes du om resten?
Jeg er ikke noe ekspert:D Så har ikke så mye å si egentlig..
Hva med å f.eks steke litt bacon sammen med speileggene?
Eller lage en saus med mye smør og annet fett i til kyllinglårene?
Finn en dressing kanskje, som inneholder lite karber og mye fett?
Og bytte ut endel av de magre kjøtt-typene med de med mer fett i seg?
Jeg har en sånn fin vane med at jeg liker å ha smør på salaten min:o
Hvis du er som nicket tilsier - en mann, så er dette alt for lite mat. Personlig ligger jeg vel i snitt på det dobbelte av det du skriver opp - med masse fett fra rømme, smør, og bacon i tilegg. Vekta går ned 1 kilo i uka uansett. Men jukser du med salaten og grønnsakene så blir du på sikt dårlig, og vekta går saktere ned. Nå går man seff ned når man spier lite også - men kroppen stopper fort opp på denne kuren.
Er mann vettu:), men jeg prøver å holde meg til regelen "spis når du er sulten til du er mett". Sultfølelsen var ikke tilstede med denne menyen og da skal jeg vel ikke spise mer?
En fin regel, ja. :ja: Særlig på lavkarbo, for kroppen gir så tydelige signaler! I alle fall hos meg... Får bare sult, ikke er-ikke-sulten-men-har-lyst-på-ett-eller-annet. Kroppen vil som regel si ifra hvis du trenger mer energi.
Har ikke holdt på så lenge da (begynte i slutten av september), men hvis sultfølelsen opphører helt uten at man spiser, da er det vel noe som ikke er helt som det skal? Litt ødelagte sult-antenner? Eller for lite mat over lengre tid? Altså at man har gått litt sulten lengre, og så til slutt ignorer kroppen sultsignalene? Sultresistent liksom?
Problemet er jo at kroppen ikke vil si ifra, fordi man er i ketose og dermed ikke er avhengig av ekstern energi for forbrenning.. Ideellt sett bør man nok spise 3-5 ganger om dagen uansett - for å sikre at kroppen faktisk også får energi til å opprettholde ketosen, og ikke bare gå i dvalemodus. Personlig er jeg ofte langt mer sulten når jeg spiser litt mer enn vanlig, enn når jeg spiser lite.
Det er ikke forbudt å bruke litt sunn fornuft i tillegg til det som står i boken.
En dag eller to med minimalt inntak av mat burde vel være problemfritt, hvis man overhodet ikke er sulten. Over lengre tid er dette en dårlig strategi.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.