< Tilbake til oversikten

Marokkansk gryte

Hannehk sa for siden:

Fant denne spennende gryta på klikk.no - jeg har ikke regnet ut noe kh, men passer fint for oss som ikke er i ketose iallefall:

Marokkansk gryte

(3 porsjoner)

1 ts anisfrø
0,5 ts cayennepepper
1 ts korianderfrø
1 ts kuminfrø
750 g lammekjøtt med bein
1 stk løk
1 ss tomatpuré (jeg brukte hakkede tomater)
4 stk tørket aprikos
4 stk tomater
2 dl vann
2 bk kikerter
1 ss ingefær, finhakket
2 stk buljongterninger (kylling)
2 stk kanelstenger
1 stk sitron
Frisk koriander
olje
salt og pepper

-Ha anisfrø, cayennepepper, korianderfrø og kuminfrø i en morter og knus godt. Ha krydderne i stor bolle og ha på godt med olje, ca 1 dl.

Dersom kjøttet ikke er oppdelt, skjær det opp i passende stykker. Ha det i bollen med krydderne og bland godt.
Stek kjøttet i ca fem, seks minutter (i en dyp stekepanne eller tykkbundet kjele) på høy varme. Sett til side. Ikke vask panna.

Skjær løken i grove biter. Ha den i stekepanna med tomatpuréen og stek til den blir gylden (bruk eventuelt mer olje). Hakk aprikoser og tomater og ha dem i. Ha i vann og kikerter.

Ha kjøttet tilbake i panna med ingefær, buljong og kanelstenger. Del sitronen i to og la den koke med i 45-60 minutter. Smak til med salt og pepper.

Server med kikertene, revet sitronskall og frisk koriander.

Mellon sa for siden:

Denne fant jeg nettopp selv, etter å ha sett Jamie i Marrokko. Tro om en kan bytte lammet med kylling eller annet kjøtt? Liker ikke lam

kiril sa for siden:

du kan fint bytte ut med kylling :) jeg syntes sånn gryter er best med kylling , jeg liker heller ikke lam :)

Ana sa for siden:

Åh, jeg så også på Jamie i går og fikk lyst på marokkansk gryte, det så skikkelig saftig ut

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.