Jeg følte at jeg var helt utlært hva angår styrketrening, siden jeg har trent det i "alle år", men siden jeg ennå sitter der med nest-laveste vekt på styrkeøvelsene mine er det vel bare å innse at det ikke er fakta.. :o
Begynte på nytt treningssenter før jul, og fikk et lite og lett program av pt, hvor jeg bad om tre-dagers splitt. Første dag er armer, andre dag rygg og skuldre og tredje er ben. Fire øvelser hver dag. Det begynner å kjede meg allerede.. :o
Jeg trenger tydeligvis enda mer variasjon i programmet, så det jeg lurte på nå var å starte på "nytt" program hver måned eller noe.
Er det lurt? For kort tid med en måned? Jeg vil fortsatt fokusere på å øke vekt og sånt, men jeg tror det å skifte på øvelsene vil bedre motivasjonen noe.. Er det kanskje sånn det bør gjøres? Bør splitt skippes og heller ta et par øvelser per kroppsdel per dag når jeg er relativ utrent? (planen er minst tre treninger per uke, og kanskje en oppsatt time i sal eller sykkel en ekstra dag) Målet er å tone kroppen, bli sterkere og gå ned i vekt. (for jeg er jo ikke kravstor eller noe :p)
Utenom dette skal jeg igang med jogging - intervalltrening og "fra sofa til 5 km på 12-15 uker" så fort jeg får meg bedre joggesko.
Og en ting til: hvor lang pause bør jeg ha mellom hvert sett? Det kommer vel ann på programmet, men er det noe hovedregel?
Hvis jeg ikke husker feil så trener du på elixia? Har du forsøkt Power-timene? Jeg syns de gir kjempegod utelling, mye bedre enn jeg klarer selv på apparater. Og de tar hele kroppen.
Og så har jeg merket stor forskjell av å trene, av alle ting, yoga-timer! :_oy: Jeg sliter med progresjon og å bygge muskler pga insulinreisistensen, men med det har jeg virkelig merket forskjell på 2-3 timer.
Ellers syns jeg RYP virker spennende for de som har konsentrasjon og fokus nok :)
Jo, det er elixia.
Jeg vil ha grunnprogrammet utenom timene i sal, helst. Litt sky og synes egentlig av styrke for meg selv kan være morsomt, sålenge jeg kan holde det variert. Også trener jeg som regel ganske sent på ukedagene og kan da styre mitt eget løp:) Da vil jeg heller prøver en ny time hver uke til jeg finner noe jeg liker og har styrke nok til - jeg føler meg veldig svak akkurat nå :)
Ryp skal jeg også prøve en gang, men inbiller meg at jeg må ha et bedre grunnlag. (Eller bruker det som en unnskyldning:p)
Styrketreningesprogrammet mitt er ett program med noen øvelser på de forskjellige delene av kroppen. Jeg har trent dette programmet i 2 mnd, og har nå fått en ny variant av dette.
Mitt program er : Benkpress og sidehev , knebøy og gående utfall. markløft og ryggrull ( henger over en benk og ruller opp, vet ikke hva den heter) Sit-ups med vektskive og planke i terapimaster.
Er superfornøyd med mitt program! Det er utfordrende og gøy! trener med såpass tunge vekter at jeg så vidt klarer siste sett. kjører stort sett 10-15 repetisjoner og 3 sett.
Ellers er power på Elixia knallbra som forandring. Elixia har også begynt med en ny time som heter x-fit! Den skal vist være for "gutta og de tøffeste jentene" sier reklamen. Jeg skal prøve på onsdag!
Husk kortest mulig pause mellom settene i styrketreningen. supert å avslutte med litt intervaller på tredemølle!
Jeg tror du bør satse på et program med "innebygget" periodisering. Gjerne et helkroppsprogram. Det er ikke noe galt i å bytte øvelser en gang i mnd, men det må være en rød tråd der. Å hoppe fra ett program til et annet har lite for seg, men et program med en fastlagt progresjon og månedlig rotering av øvelser burde gjøre susen. Snakk med PT'en din, så hjelper h*n deg sikkert.
Det kommer an på programmet ditt, ja, og hva du vil oppnå, men generelt er det slik at man bør ta gode pauser mellom settene i de "store" øvelsene (mark, benk, bøy, rykk, støt, etc) som krever koordinasjon og teknikk, og kortere pauser på de "små" øvelsene. Eller bare starte neste sett når man føler seg klar ;)
Min PT anbefalt meg kort pause mellom settene for å unngå at pulsen daler. Hun mente man skulle ha jevn puls for å brenne mest mulig fett.
Dette gjelder da for trening for vektnedgang!
Vet ikke hva de andre har skrevet her, men som nybegynner vil du ha mest nytte av et fullkroppsprogram. Med et fullkroppsprogram trener du ca annenhver dag (3 ggr i uka), det vil si at hver muskel trener flere ganger i uka og med en dags pause mellom øktene, får musklene tid til restitusjon. Det er også viktig å øke belastningen regelmessig.
Jeg holder på med Eirik Sandviks hovedkonsept og er kjempefornøyd. Det er en 2 splitt (4 dager) der hver dag er dedikert til en av baseøvelsene (mark, benk, chins, knebøy) + støtteøvelser. Programmet er delt i 4 faser, der 1 fase varer i 4 uker. Det er tungt!
Pluss en del andre programmer (5x5, bein). Verdt å prøve.
Ryp altså, jeg tenkte at det kanskje lønte seg å ha et viss grunnlag der, ihvertfall med teknikk og slikt - men det går for lettere utrente folk også altså?
Har i alle fall hørt at det skal være greit å starte med, teknikk i øvelser trenger man nesten uansett hvilket treningsprogram man følger. Er nok bare å spørre en av instruktørene der du trener så viser de deg nok de fleste øvelsene med frivekter :)
Hvis du er på Elixia så er den nye x-fit timen absolutt å anbefale.
Var på den for første gang i dag, og så lenge du har trent litt med frivekter før så får du ikke problemer med teknikken. En tøff men gøyal time :)
På RYP starter du med å finne de vektene du klarer å ta kontrollert 10reps 1sett, og første uka så skal du bare trene med 60% av denne vekten. Progresjonen er fin å følge så lenge du ikke "jukser" med å lesse på for mye vekt på 10reps-testen sånn at du ikke har kontroll når vektene begynner å bli tyngre og settene flere.
En kompis som driver med fitness og som er godt trent mente dette programmet var for nybegynnere, men etter 6 uker på RYP så mente han heller at dette fungerte fint for alle!
En annen STOR fordel med RYP er at du har fastlagt et program for hva du skal gjøre 3x i uka i 6 uker fremover. Jeg limer dette inn i en sjuende sans som jeg har med meg på trening, så har jeg alltid oversikt over hvor mye vekt + sett + reps jeg skal gjøre den enkelte dagen. Og siden det anbefales at man ikke mister økter pga progresjonen så er det lettere å komme seg på trening når man skal...
Det var merkelig.. Jeg finner den ikke jeg heller..
De må ha tatt den bort igjen. Det var synd for de som ikke fikk den med meg, for den var gratis i tillegg.
Haha - welcome to geek world. Jeg hadde aldri begynt å føre matvaredagbok igjen uten LowCarb Assistant. Og nå håper jeg å få litt mer struktur på treningen også. Nytter jo ikke med slurv når du må stå til rette for en morgengretten iPhone dagen etter. Kunne sikkert lært meg å strikke og hekle, bare det hadde kommet en kul app :)
Jeg har jo bodd i geek world siden jeg så War games på åttitallet! :D Men det er ikke alltid økonomi og gadgets hang ups passer sammen... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.