< Tilbake til oversikten

Etter ketosekuren, hva da?

Leeds sa for siden:

Hei!

Er ny her og håper jeg kan få hjelp med et spørsmål jeg lurer på! På forhånd takk!

Går for tiden på en ketosekur, som jeg også har gjort en gang tidligere. Kiloene raser av og jeg er ikke verken sulten eller spesielt søtsugen, mao; veldig fornøyd. Det jeg derimot lurer på, er hva jeg bør spise etter at jeg er ferdig med denne kuren.

Syns det er lett å falle tilbake til å spise mye brød og kose seg litt for mye i helgene. Spiser ikke generelt mye usunn mat, men kiloene kommer gradvis tilbake på tross av jevnlig trening - og ikke alt er muskler :D

Det jeg i hovedsak lurer på er hvordan kroppen vil reagere på "samme" type diett om man ikke akkurat er i ketose - dvs tar seg en øl eller en bedre middag en gang i blant. Vil den klare å skuffe unna det ekstra fettet i maten, på tross av at jeg ikke er i ketose?

Er fantastisk glad i svine- og kyllingkjøtt, så jeg kutter gjerne ut den vanlige brødmaten mot salater eller fileter til lunsj osv... Og jeg vet at de inneholder mye proteiner, men hva med å erstatte de vanlige to brødskivene med en egg/bacon-omelett, feks - etter ketosen?

arnakristin sa for siden:

Hei,
Noen fortsetter med et ketogent kosthold selv etter oppnådd vekttap. Mange går også over til Fedon og noen kjører generell lavkarbo og de aller, aller fleste holder seg under 72 kh pr dag, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød)
Lavkarbo er et samlebegrep på karbo reduserte kosthold fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Den generelle oppfatning vedrørende fettet er at dette ikke nødvendigvis må reduseres om man holder seg innenfor 72 kh pr dag (ref. Lutz).

Leeds sa for siden:

Tusen takk for svar! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.