Jeg gikk innom en helsekostforretning i dag, tenkte jeg skulle kjøpe meg en liten Cavalier-sjokolade til lørdagskos. Damen bak disken viste meg hvor sjokoladene lå, og så spurte hun meg om jeg var diabetiker. Jeg sa at det var jeg ikke, men at jeg gikk på lavkarbokur. "Da kan du ikke spise de sjokoladene der, for de er fulle av karbohydrater", sa hun. Jeg sa at de fleste av de karbohydratene ikke skal regnes med, siden de kommer fra kunstig søtstoff. Hun fortalte meg da at dette stemmer ikke, og at folk lar seg lure av det. Jeg ble ganske paff, og sa at det har fungert for meg i hvert fall. Hun sa at jeg heller burde kjøpe en Noka-bar, for den var det lavt karboinnhold i. Jeg sa da at i Cavalier-sjokoladene er det maltitol, og dette tas ikke opp av kroppen (noe jeg har erfart selv hvis jeg har spist for mye...det kommer jo rett ut igjen, men dette sa jeg ikke til damen).
Da ble hun meget snurt, og sa at "Du vet vel at vi som jobber her blir kurset i dette her, og vi lærer på kurset at alle karbohydrater skal telles med".
På dette tidspunktet var jeg så lei av å diskutere med henne at jeg bare gikk ut av butikken...egentlig burde jeg bedt henne om å forklare hvordan jeg fortsatt kan være i ketose etter å ha spist en sånn sjokolade hvis den var full av karber. Eller hvordan det har seg at Atkins-barene skiller mellom netto og brutto karber. Men det tenkte jeg jo ikke på før etter jeg hadde gått ut.
Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget, måtte bare få ut litt frustrasjon!
Åh, det er så kjipt med alt man kommer på man skulle sagt etterpå. Skjønner godt frustrasjonen din, og at du måtte få det ut. Men ble det ingen sjokolade på deg i kveld, da?
Helsekostdamen har helt rett. Maltitol påvirker blodsukkeret. Har selv testet med blodsukkerapparat. Sjekk for øvrig den klistrete tråden min.
Men selv om du presser i deg en maltitol sjokolade så vil jo selvsagt blodet være fullt av ketoner. Ketonene som allerede er det forsvinner ikke på et blunk. Derfor vil ketostixen fremdeles vise at du er i ketose. Når du så fortsetter på lavkarbodietten så vil kroppen raskt entre ketose igjen. På den måten vil du hele tiden ha ketoner i blodet som slår ut på ketostixene.
Prøv å spis 5-6 slike sjokolader daglig og jeg skal garantere at stixen viser at du er ute av ketose i løpet av et par 3 dager.
Kan vel for øvrig nevne at jeg har spist vanlig sjokolade med vanlig sukker og ikke gått ut av ketose i henhold til ketostixen. Er det da bare å bøtte i seg med vanlig sjokolade? Neppe...
Maltitol skal ikke gi blodsukkerstigning...men det er klart spiser du mange får du jo i deg nok karber til at du går ut av ketose! De er jo ikke karbefrie!
Hvor mye lr lite karber den enkelte tåler er veldig individuelt...noen går ut av ketose alt på 20-30...mens andre tåler langt mere.
Synes at det generelt er svært dårlig kunskap blandt ansatte i helsekostbutikker.
Alt for mange vet nesten ikke noe om varene de selger...det er iaf min erfaring.
Det er klart at det er karbohydrater i sukkerfri sjokolade, men ikke på langt nær like mange som i vanlig sjokolade! Jeg har spist sukkerfri sjokolade mange ganger, og fortsatt vært i ketose om kvelden. Men den gangen jeg ga etter og spiste et Gullbrød, DA var jeg ikke i ketose om kvelden, nei.
Det blir jo det samme med Atkins-barer, de opererer jo med netto karbohydrater og det er dette man skal regne med. At noen har kunstig søtning som partystopper, det blir en annen sak, det gjelder ikke for meg og derfor koser jeg meg med sjokolade av og til.
Jeg erfarer selv at de på helsekost gjerne ikke vet shiten. Men dette kan jo variere.
Men ingenting bremser opp en samtale mer enn "jeg jobber her, der med vet jeg best", for hvordan topper man den liksom? "Ne-hei!" ? :p
Men folk er forskjellige. Jeg vet selv fra erfaring som butikkselger, at det er syyykt provoserende med kunder som TROR (legger vekt på TROR :p) at de vet bedre enn meg. Man merker fort om en person er ute etter å informere eller presse på meningene sine ;) Jeg syntes det er kjempekjekt når kunder faktisk lærer MEG noe. Har bare veldig mye med hvordan man presenterer informasjonen sin for publikum :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.