< Tilbake til oversikten

Hva vet du om proteiner- quiz

Chunky sa for siden:

Fishfood..

Måtte bare, siden du beskyldte Bulldog og meg for å briljere :)

(Er ikke sur på deg altså)

[ATTACH]6693[/ATTACH]

Supera sa for siden:

7/10, men flere av dem måtte jeg gjette på.

Yonah sa for siden:

Sniker meg ut jeg.. Fikk 6/10h0st Men jeg vet hv0r mange kal0rier det er i 1g pr0tein da:D

Supera sa for siden:

Akkurat det visste jeg også, nesten det eneste jeg var helt sikker på. :geip:

Kitt sa for siden:

Begynte med 6/10, jeg også:o, men holdt på til jeg hadde fått alt rett!
Ville jo gjerne lære litt!

Charlott sa for siden:

6/10 her også....

Pearl sa for siden:

6/10

Chunky sa for siden:

Jeg var ikke helt enig i alle fasitsvarene, men når du ser hvem som spør, er det bare å tilpasse svarene deretter. Er for eksempel uenig i at vi bare trenger 50 gram proteiner, og 15% av det totale næringsinnholdet fra proteiner (mener det var et par av svaralternativene). C-vitaminer dannes dessuten I kroppen, og må ikke tilføres gjennom kosten. Det er høykarbo som gir oss mangel på c-vitaminer. Det er derfor Sigurdsson kunne leve uten frukt og kosttilskudd i 10 år. Mener også at det er 13 essensielle aminosyrer, men det var ikke et alternativ, så da valgte jeg ihht høykarboteori.

Supera sa for siden:

Googlet, og wikipedia sa noe annet...

Stoler ikke blindt på wikipedia, men det støttes av netdoktor.dk (videre googling).

Chunky sa for siden:

Og der tok du meg skikkelig :)

Jeg var sikker på at jeg hadde lest at kroppen produserte små mengder c-vitamin selv. Det som er riktig er at vi får små mengder c-vitamin fra animalsk føde, men ikke på langt nær nok (derav skjørbuk hos sjøfolk i hine hårde dage) til å vedlikeholde et høykarbokosthold.

For å utdype: C-vitaminmolekylet er veldig likt glukose. Det blir tatt opp i cellene ved hjelp av de samme mekanismene, og konkurrerer derfor med glukose. Det er en kamp c-vitamin alltid taper, og blir derfor skilt ut i urinen fremfor å bli nyttiggjort, såfremt blodsukkeret er høyt. Det er årsaken til at diabetes type 2-pasienter har ca 30% mindre c-vitamin i omløp enn andre.

Så problemet er ikke at det er for små mengder c-vitamin i kosten, men at et høykarbokosthold fortrenger dem. For oss lavkarbere er det ikke nødvendig med tilskudd.

(Hva skulle vi gjort uten Gary Taubes)

Kanutten sa for siden:

Ved enkelte operasjoner anbefales det at man spiser 1 gram c-vit daglig i flere dager både før og etter inngrepet.. Fordi det har mer legende effekt..

Supera sa for siden:

Det hørtes mer ut som noe jeg kunne tro på, ja. :snill: Høres ut som at du har lest litt rundt forbi og tilegnet deg mye lærdom, og det er jo alltid positivt. :snill:

C-vitamin: C6H8O6
Glukose: C6H12O6

Ser man det, ja. 6 ekstra hydrogenatomer, og så har du glukose.

Chunky sa for siden:

Hadde jeg ikke vært lykkelig gift, hadde jeg fridd til deg på flekken :)

Kanutten sa for siden:

Vi legger oss det på minne i tilfelle rottefelle! :lol:

Carisma sa for siden:

Nå er definitivt ikke matte min sterkeste side, men... blir det ikke 4 ekstra? 8 og 12? ;)

Supera sa for siden:

Haha, matte er faktisk av mine sterkere sider, tro det eller ei. :geip: Må ha blandet med karbon eller oksygen, hehe.

Tihi :snill:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.