hva er det dere skal se på?
jeg og kan se bak på produktene men det sier meg ingenting,,,,
kjøper som regel det jeg ser med nøkkel på for det må jo være bra..
hehe
og folk skriver og hvor mye karbohydrat dei får i seg hverdag hvordan finner dere ut det da?!
På f0rsiden her finner du en matvaretabell, den kan være kjekk å se på f0r å finne karb0innh0ld på grønnsaker.
På kjøtt ser jeg etter 0m det er marinert 0g med sukker eller stivelse, 0g mere enn 1g karb0 h0lder jeg meg unna,dvs er det 1.3 så kan det gå, ta det på skjønn. Men rent kjøtt er rent kjøtt.
. Av meierivarer spiser jeg ekte smør, fløte, seter rømme 0g creme fraiche 0g c0ttage cheese. Se på karb0innh0ldet når du skal regne ut måltidet.
men da er pasta og ris utelukket da med andre ord?
ja prøver og få litt mer klarhet i hva dette består av derfor har jeg ikkje bare 100 spm men TUSEN!!
har kjøpt cottage chees og kylling pålegg men er ikke heilt med... så da skal jeg ikke se på fett men på karbohydrater
var det slik?
eller er jeg helt bak mål igjen?!
Jeg ser etter hvor mange g karbohydrater det er pr 100 gr. Så kan du regne dei videre derfra. Dersom noe har 6 g kh pr 100 g matvare så er det jo 12 g i 200 g matvare :)
Til å regne ut dagsinntak i forskjellige måltider har jeg lastet ned programmet so, heter "mat på data" - søk på google så finner du det. håper du forstod noe av dette :klem: og lykke til!
Ser du fikk bra svar av Imse her oppe, men veldig viktig å velge en filosofi og lese opp om den.
Ris og poteter og brød er nei nei nei :nei: på lavkarbo!
Nøkkelhullsmerkinga følger "gammel" tankegang og det meste av det som er nøkkelhullsmerket inneholder mye karbohydrater og lite fett. Jeg styrer unna alt som er nøkkelhullsmerket jeg :D
Nå har ikke du noen spesiell filosofi, så jeg antar du er ganske ny :) Jeg vil anbefale deg å lese denne tråden til å starte med.
Generelt sett er det ingen kalorirestriksjoner på de fleste lavkarbodietter, cluet er å spise når man føler seg sulten, og stoppe når man er passe mett. De fleste lavkarbodietter er liberale når det kommer til fett, så lenge det er fra rene naturlige kilder (i kjøtt, meierismør og andre meieriprodukter, kaldpressede oljer etc).
Det du bør passe deg for, sånn helt enkelt er mat med mye sukker og høyt stivelsesinnhold, da er det kort sagt snakk om å kutte ut brød og andre bakevarer, ris, pasta, rotgrønnsaker (potet og gulerot f.eks), og ellers alt med sukker i.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.