< Tilbake til oversikten

Litt historie

t_eivind sa for siden:

Lavkarbo.no er det beste som har hendt meg. Men før jeg sier hvorfor, la meg kjapt gi et lite tilbakeblikk:

Jeg har vært hobbykokk siden jeg var 20 år gammel og slet meg bort fra mammas kjøkken (og det var et bra kjøkken det, hjemmelagde fiskekaker og slikt). Jeg har spesialisert meg på fransk og italiensk mat, men fusker i det kinesiske (funker fint her jeg nå bor, Lapu-Lapu i Filippinene, for her er de fleste av kinesisk avstamming). Jeg har i de siste 5-6 årene blitt mer og mer norsk. Så nå lager jeg mine egen fiskekaker, -grateng, -boller og -pudding.

Før i tiden, sannsynligvis lenge før de fleste av dere her inne visste om Atkins diett, tok jeg den kuren. Det var i 1989. Jeg var da den svimlende sum av 103 kilo. Ved en tilfeldighet havnet en merkelig bok, nesten en kopipapirbok, inni mellom noen bøker jeg hadde bestilt fra et blad. Boken het "Mannens bok", en merkelig tittel egentlig, selv om jeg er mann. Den var skrevet av en utenrikskokk, som var så glad i fet mat og brune sauser at han havnet i kategorien Elefant (= over 150 kg.).
Jeg var vel ikke interessert i en bok som hadde en så dumt tittel, men jeg bladde nå i den, bare for å slappe av mens lillepia mi lå i badestampen. Vel, for å gjøre en lang historie kort. Jeg startet på kuren. Spiste egg og svinekoteletter og gud vet hva. På 7 uker hadde jeg slanket meg 14 kg. Mine kolleger bare måpte. De spurte meg hva jeg spiste til lunsj, siden jeg ikke kom på kantinen mer. Vel, jeg gikk på Samvirkelaget i Mosjøen der de hadde grillet mat, og kjøpte 1 svinekotelett og en halv kylling. Dama som drev grillen hjalp meg med å IKKE ha på noe slags kryddder som inneholdt sukker. (herlige kvinne, takk for det, hva du nå het).
Det var forøvrig ikke noe problem med sukkeret fordi jeg allerede som 18-åring sluttet å bruke sukker. Jeg har aldri likt kaker (nåja, mors vafler med nyrørt jordbær er jo et unntak :rolleyes:). Jeg har drukket TAB siden jeg var 26 år (nå 55), kaffe kan jeg ikke fordra og te har vært min dagsdrikk i de siste 40 årene.
Det som ble problemet mitt ved å følge dietten, etter noen år, var nettopp oppskriftene. På slutten av kuren drømte jeg om brød og poteter.
Jeg skal nå i gang med dietten en gang til. Jeg er blitt 95 kilo, skal egentlig være sånn ca. 70-73 (jeg er 178 cm lav). Grunnen er at jeg har fått Diabetes 2. Samtidig som jeg også har arvelig hemokromatose (kroppen lagrer jern - farlig for leveren).
Nå har jeg kjøpt meg trimutstyr og ergometersykkel. Jeg skal altså gå over til en livsvarig ny type diett. Jeg vil nemlig ikke bruke medisiner. Min mor som er 82 år har klart å leve i mange år med sin Diabetes 2 UTEN å ta medisiner. Dietten hennes (fisk, fisk og atter fisk :)) har holdt henne i gang.

Det jeg vil si til dere er: Tusen takk for alle de utrolige bra oppskriftene, morsomme innspill og sprellende og/eller kraft -kommentarer som jeg finner på lavkarbo.no.
Dere har fått min "gourmetiske sans" skikkelig spisset til. Jeg kommer kanskje tilbake senere med mine oppskrifter fra fransk og italiensk kjøkken, som jeg da vil ha "av-karbonisert".
Vel, jeg kan jo si dere at Saltimbocca faktisk er lav-karbo italiensk mat på sitt beste. På en dialekt jeg ikke vet hvor kommer fra, skal retten bety noe sånt som "så godt at det hopper inn i munnen". Den er forøvrig en av de enkleste retter å lage. Bare husk å banke kalvekjøttet med hånden, ikke bruk klubbe eller noe slikt for da blir det bare tøv. Du kan også bruke kylling, men da kan du skjære den over på langs slik at den blir tynnskivet:

Saltimbocca:
6 skiver kalvefilet eller tynne langskårne kyllingskiver
6 skiver prosciuttoskinke (bruk riktig skinke, ikke juks)
1 pk frossen spinat
2 ss finknuste valnøtter el. lign.
1 dl. svinebuljong
1 dl tørr hvitvin
revet parmesan
salt/pepper

Legge ut kalveskivene på en plate. Bank dem lett med hånden til de blir flate og store. Legg en skive prosciuttoskinke over kalveskivene.
Skvis spinaten slik at alt vannet forsvinner krystes ut. Bland spinaten med salt, pepper, valnøttene og litt olivenolje. Rør godt sammen.
Anrett spinatblandingen over kalve/prosciutto'ene. Dryss over rikelig parmesan. Lag 6 ruller (i noen deler av Italia lager man flatpakker i stedet) av Saltimbocca'ene. Sikre rullene med tannpirkere.
Ha litt olje i en ganske varm dyp panne og stek Saltimbocca'ene til de er brune, ca. 2-3 min. på hver side. Hell over svinebuljongen og hvitvinen og kok 8-10 minutter UTEN lokk, slik at vin-/buljongblandingen blir godt redusert.
Ta Saltimbocca'ene over på tallerkener, hell litt av sausen over hver av dem og servér. Lag gjerne en deilig tomat-/fetaostsalat.
resten av den tørre italienske hvitvinen passer utmerket til.

Dette er "min" Saltimbocca. Det finnes like mange Saltimbocca'er i Italia som det finnes fylker (provinser). :D:):p
Fyllet kan også være Philadelphiaost, Fetaost eller hva som helst, men da er det strengt tatt altså ikke Saltimbocca lenger.

Vi snakkes, folkens.

Hilsen Eivind Trana, Lapu-Lapu, Filippinene.

Hannehk sa for siden:

En veldig fin historie har du! Lykke til med endring av livsstil! og tusen takk for oppskrift! :klem:

marithja sa for siden:

Wow, ja det var litt av en historie! Synd at du holder på å få diabetes men det rdner seg nok fort nå når du bytter kosthold tenker jeg:-) Velkommen hit, og vi gleder oss til oppskrifter og innspill fra deg:D I alle fall jeg som er elendig på kjøkkenet:p trenger alle de gode oppskrifter og innspill jeg kan få:rolleyes: Lykke til!

Anne sa for siden:

Velkommen og takk for supert innlegg. :)

Alltid fint å høre positive historier om lavkarbokosthold. Jeg og kjenner til "Atkins/lavkarbo" kost fra veldig tidlig, men da under navnet "Astronautenes diett":p Skulle holde seg under 60 karber. Prøvde det i -67/-68 for å gå ned noen kilo etter en fødsel. Fungerte utmerket...og har aldri behøvd å slanke meg igjen før de siste årene:cool:

....men nå er det lavkarbo for alle penga:p

Lykke til:klem:

t_eivind sa for siden:

HanneK, Anne og Martihja:
Jeg begynte dietten sånn skikkelig den 12. januar og har gått ned 3,5 kilo allerede. Men det tilskriver jeg den totale endringen i kosthold og ikke lav-karbo i seg selv.

Har trøbbel med å få tak i de fleste ting dere snakker om her inne på forumet, f.eks. johannesbrødkjernemel. Helsekostbutikkene her nede selger fanden meg ikke helsekost. Det er sukker i absolutt alt sammen! Jeg fant allikevel noe som kanskje ligner på Jhos.melet, noe med "gum" i navnet og meget få karber. Det var kanskje "Locust Bean Gum", som er det engelske navnet på Johs.mel. Skal dra og kjøpe det i morgen.

"Ho mor" kjøpte forøvrig en flott gassgrill til meg her forleden. Kjempefin. Grillmat er jo midt i blinken på lav.karbo. Og jeg skal jaggu vite å grille, jeg. :)
Synd vi har litt for mye regn for tiden. Grillen er min hvis jeg sørger for ofte å lage kinesiske spare-ribs til "ho mor", har hun lovt meg. Jeg er en slags uoffisiell verdensmester på spare-ribs. ;) "Hemmeligheten" er ganske enkelt å kjøre helribben pakket i aluminiumsfolie i ovnen i ca. 1 time på 175 grader. Deretter er det på grillen. Da blir ribben svært møre og gode. Til de som skal ha kinasmak smører jeg inn med honning. Jeg selv dropper det, smører på litt soyasaus ved bordet og trives allikevel.

"Ho mor"er 28, driver en liten restaurant og er blitt veldig tykk, 147 cm. (pygméliten teskjekjerring) og 52 kilo! Hoi-hoi! :rolleyes: Jeg skal kjøre henne over på lav-karbo om noen måneder. Hun går imidlertid på kokkekurs nå ("Culinary Art") og det vil være litt for trist om hun ikke kunne spise mesteparten av det de lager. Mye fransk mat, faktisk, på det kokkekurset.

Ellers har jeg laget meg en slags webside som snakker om mat, Cebu og lav-karbo, om noen er interessert. Den blir ikke så veldig ofte oppdatert, men "current weight" blir oppdatert mandag/tirsdag hver uke.

Prosciuttoskinke får jeg faktisk her nede (knalldyr), så saltimbocca har det vært noen ganger, ja. Mari ("ho mor) elsker saltimbocca.

Take care, alle dere her inne! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.