Denne er den beste jeg har laget så langt! Smaker nydelig til pølser lr annen stekt mat.
1 middels blomkålhode
1 bit purre
100 g philadelphiaost
100-200g revet ost (cheddar blir best)
paprika pulver
litt smør
Kok blomkålbuketter og purre såvidt møre i lettsaltet vann. hell dem i et dørslag og press alt vann ut av dem m en rotstapper.
Ha kålmassen tilbake i kjelen og rør inn osten. Ha den i en smurt ildfast form og strø paprikapulver på toppen.
Stek 175g varmluft i 20 min ca
Denne blir også god om du blander in stekte baconbiter.
Må prøve denne! Tror ikke jeg har prøvd cheddar på blomkål før. Blir sikkert veldig godt! Og denne er uten fløte :) Jeg har en tendens til å pøse på med det ...
Stappa var kjempegod! Hadde bare litt smak av blomkål, og det var helt greit! :) Var veldig godt til pølser! Ville ikke hatt denne stappa til hva som helst, men kanskje til alt som man vanligvis har potetstappe til? :) (for en eller annen grunn kommer jeg bare på pølser nå..)
Det skal IKKE bli stappe...meningen er å bare presse blomkålen mot veggene i dørslaget for å få bort alt vannet. Det som blir igjen da er ganske tørt og smuldrete. Den må kokes bare såvidt mør...ellers blir den bløt.
Det blir mer en slags grateng enn stappe..
Takk for fine, fristende bilder:klem:
Åh, trodde det skulle bli stappe! :p Er det jeg tenker som potetmos :flau:
Og jeg vet jeg har allerede blitt fortalt dette på en annen tråd men.. Hva er en dørslag??
Men jeg kokte den bare mør da :) Fikk til noe rett! ;)
Denne minner meg om bakt potet med rømme, så i dag skal vi ha denne med kryddersmør, stekte biffstrimler, løk og sopp (eller bakt potet de lure som det heter på cafe) :sikle:
Denne fortjener å komme frem i lyset. Jeg har vært i sverige og kjøpt deilige pølser helt uten stivelse( produsert for akkurat denne butikken), og da må jeg ha denne blomkålretten til, med muskattnøtt i og ikke paprikapulver på.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.