< Tilbake til oversikten

Villedende om mettet fett?

themonk sa for siden:

Jeg leste tråden om nøtter, der det sto at kokosnøtta er usunn fordi den inneholder mye mettet fett som er farlig. Er ikke det litt feil? Kokosnøtta inneholder masse laurinsyre som har veldig mange gunstige effekter på kroppen. Den senker kolesterolnivået, motvirker prostatakreft, virker antimikrobielt og lagres faktisk ikke i kroppen på samme måte som animalsk fett.

Jeg tror også at det er allmenn oppfatning at mettet fett er dårlig uansett. Det er også litt feil. Ekte meierismør er litt oversett spør du meg. Det inneholder CLA og en annen (kort) fettsyre som er en viktig energikilde samtidig som den beskytter tykktarmen. En ordentlig dose smør en dag i uka gjør at man får "skylt igjennom" galleblæra og forhindrer gallestein. I tillegg oksiderer ikke dette fettet like lett som f.eks olivenolje, og det er veldig bra å steke i (i tillegg til kokosfett) fordi det tåler høy varme.

Jeg tror det er bra med en balanse mellom de forskjellige fettypene i kosten. Hvis man bare spiser olivenolje blir cellemembranene myke og funker ikke som de skal. Spiser man for mye mettet fett blir membranene for stive igjen.

Et lite sitat på slutten:

"...in Framingham, Mass, the more saturated fat one ate, the more cholesterol one ate, the more calories one ate, the lower the person's serum cholesterol... the opposite of what the equations provided by Hegsted at al (1965) and Keys et al (1957) would predict..."

Hvis noen er interessert så har jeg en tisiders artikkel om kokosnøttolje. Veldig spennende. Si ifra, så kan jeg sende. :)

Fedonisten sa for siden:

Pip-pip - jeg er interessert jeg! :) :D ;)

HP sa for siden:

Jeg er også interessert :) Kansje du kan legge den som vedlegg? :)

Men når det gjelder nøttelisten så tror jeg at det er en som er hentet fra [url]www.dinkost.no[/url], og de er ikke helt up2date når det kommer til fettet... :rolleyes:

Vi trenger oss en egen liste ja... Men TTT :)

Anne sa for siden:

Imponerende hva du vet.:)

Heldig for meg da...siden jeg prøver å balansere kaldpressede oljer, meierismør og kokosolje/fett...:D Snappet mange gode råd fra en ernæringsfysiolog underveis...:p
Takk for mange nyttige tips.;)

Nille sa for siden:

Atter en gang helt enig med deg monk !! :D Du er litt av en ressurs du !!

:klem:

Iset sa for siden:

Helt enig!! :D

PS: Jeg skriver hver måned om et produkt på [url]www.pratekompaniet.com[/url]. Første måneden blir sannsynligvis denne måneden (pga mye forarbeid), og da blir det UDOS CHOICE, neste måned blir det COCOSA. Så da får jeg skrevet litt om dette sunne kokosfettet. :D Bruker det hver dag selv, både Cocosa og Udos.

Smør også, selvsagt.

mofe sa for siden:

Mobber dere nøtte-tråden min??? :_oy:

;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.