< Tilbake til oversikten

Heia:-) Ny Ketolysebruker med noen spm!

Littforbreianita sa for siden:

Da har jeg kommet igang med mitt største nyttårsforsett, som er å gå ned 10 kilo i løpet av denne vinteren/våren. Gikk tidligere på Atkins, og har gode erfaringer med lavkarbo (ned 7 kilo på 4 uker)- så nå er jeg virkelig motivert:-).

Har lest ketolyse boken, men lurer på følgende:

• Siden det er om å gjøre å få i seg mest mulig fett - hvorfor skal da for eksempel dip til grønnsaker helst ha lite fett??
  • Ser at det er flere her inne som spiser tacokjøttdeig. Har ikke kryddermix for tacos masse karbohydrater i seg da??
  • Siden de karbohydratene vi skal ha i oss, helst skal komme fra grønnsaker; hvor mye rømme/fløte/kesam o.l kan vi spise i løpet av en dag? Hvordan blir fordelingen?
  • Kan jeg spise gulrøtter og mais? Det kunne jeg ikke på Atkins, men ser i Ketolyse boken at der står hvertfall at vi kan spise gulrøtter (selv om grønnsakene helst skal vokse over jorden)... Men gulrøtter og mais inneholder jo mye stivelse...blir litt forvirret av det her.
  • Har det noe å si om jeg spiser mye, sent på kveld?
  • Bør jeg spise jevnt, eller akkurat når jeg føler for det?
  • Kan jeg spise jordbær? Bacongull/bacongull?

Huff, det ble litt mange spm det her... håper noen har tålmodighet til å svare meg.... :-)

Kanel_i_kursiv sa for siden:

Hei!

Jeg er også helt ny, men har hatt noen av de samme spørsmålene selv. Dette er de jeg tror jeg har svar på (men jeg er ikke superleksikon)

1. Jeg skjønner ikke hvorfor du sier at dippen skal ha lite fett? Litt sæterrømme med krydder, eller creme fraiche er bra.
  2. Tacokrydder har en del karbohydrater i seg, det er bedre at du lager egen "kryddermiks" uten sukker og stivelse/jevning
  3. Fordelingen bestemmer du selv. Bruk kjøkkenvekt! Det viktigste er at du får i deg mest mulig fra grønnsaker
  4. du kan spise litt gulrøtter og bittelitt mais hvis du vil. Bare pass på at du teller karbohydratene.
  5. du kan spise på kvelden så sent du vil, men kroppen setter oftest pris på at du ikke spiser så fryktelig mye rett før du legger deg. Jeg merker i alle fall at jeg sover dårligere da :-)
  6. Her gjør folk litt forskjellig har jeg sett. Noen spiser jevnt, ca hver 3 time, noen spiser bare når de er sultne, noen spiser bare 2 ganger om dagen. Hvis jeg kan anbefale deg noe, så foreslår jeg å spise jevnt, men ikke mer enn til du er mett, og ikke hvis du ikke er sulten i det hele tatt.
  7. du kan spise litt jordbær (står det i alle fall på nettsiden!), bare tell karbohydrater. Samme med bacongull, men jeg vet ikke hvor mye karbohydrater det er i det. :-)

Prøv å lev mest mulig normalt, og mest mulig naturlig og bare pass på grammene karbohydrater. det er viktigst.

Merker også det er lettere når jeg ikke fokuserer så veldig mye på hva jeg kan og ikke kan spise, men bare på antall karbohydrater, og hyggelige ting man kan gjøre i hverdagen generellt ;-)

arnakristin sa for siden:

Hei,
De fleste her inne holder seg unna lettprodukter, da de ofte har mye tilsetninger som for eksempel kunstig søtning. Som kanel_i_kursiv skriver rømme med krydder eller CF er bra som grønnsaksdipp.
Som du allerede har oppdaget så inneholder ferdiglagede kryddermix my kh, men vi er så heldige å ha noen her på forumet som løser slike utfordringer på stra arm.
Her er et par forslag til kryddermix jeg har funnet her på forumet:
Taco kryddermix
5-6 ts pr ½ kg kjøttdeig – jeg bruker mindre.
Jeg lager opp en større porsjon og lagrer det i egnet krydderboks
1 (9) ss salt (har valgt å minske på saltet, så nå tar jeg mindre)
2 (18) ss spisskummen
½ (4 ½) ts koriander
½ (4 ½) ts chilipulver
½ (4 ½) ts hvitløkspulver
1 (9) ts paprika pulver – jeg har brukt den sterke varianten
litt pepper

Her er en annen krydderblanding jeg har funnet på forumet bruker den både i gryterett og hamburgere, lager en stor porsjon:
Rub a dub kryddermix
5 ss paprikapulver
2-3 ss sukrin
2ss chillipulver
1ss kajennepepper
2ss salt
1ss malt hvitpepper
1ss malt svartpepper
2ss hvitløkpulver
1ss løkpulver
1ss tørket oregano
Bland alt godt og hell i luftett boks. Til ribbe gnir du inn ribba med blandingen i god tid før du skal steke den. Til burger bruk 1stor ts krydder pr 400g kjøttdeig+ 1ts worchestershiresauce og 1ss hakket sjalottløk.

Hovedregelen er at Kh skal hovedsakelig komme fra grønnsaker, så bare pass på at bruken av fløte, CF, rømme etc. tar helt av… det blir fort en del kh av det.
Når det gjelder grønnsaker du kan spise så er hovedregelen de grønnsakene som vokser over jorda minus mais, i tillegg så kan man spise noe løk. Du kan pise minimais da de inneholder lite kh. Husk alltid å sjekke kh innholdet da det varierer på de ulike grønnsakene og husk også å varier kosten med ulike grønnsaker, lett å bli enspora på blomkål og brokkoli.
På ketolyse sier vi at man skal spise når man er sulten og da skal man spise seg passe mett.
Bær skal ikke inngå i det daglige kostholdet men man kan spise begrensede mengder av bringebær, blåbær eller jordbær – bringebær har minst kh.
Bacongull, husk å sjekke på pakka at det er den ekte varianten uten/med minimalt med kh. Husk at dette er veldig salt og salt binder vann i kroppen.

Littforbreianita sa for siden:

Tusen takk for snarlige og gode svar:-) Setter pris på det! Ser at jeg har misforstått det med fettfattig dip; det stod i ketolyseboka, men det var visst i forbindelse med vedlikehold når målet er nådd:-P

Er egentlig ikke så flink å telle kh, har tatt det litt på skjønn til nå - men forstår at jeg må bli flinkere til det. Dag 3 i dag, i ketose siden kvelden på dag 1 - kjempefornøyd med det! Ned 1 kilo allerede.... trodde ikke det gikk an jeg! :-)

Lykke til alle ketosere - kjempefint forum det her, kommer til å få mye bruk for det fremover:-)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.